Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

Mediji: NATO nespēj pierādīt diversiju Baltijas jūrā

Viļņi Baltijas jūrā.
Viļņi Baltijas jūrā. Foto: Evija Trifanova/LETA

NATO valstu pārstāvjiem bija sarežģīti savākt pietiekamus pierādījumus, lai izvirzītu apsūdzības vai sauktu kādu pie atbildības par zemūdens kabeļu bojājumiem Baltijas jūrā, raksta "Deutsche Welle", atsaucoties uz "The Wall Street Journal" (WSJ), kā arī Somijas un citu amatpersonu sniegtajām ziņām, kuras ir pazīstamas ar izmeklēšanas gaitu.

Pēdējais lielais incidents notika 2024. gada decembrī, kad tika aizturēts tankkuģis "Eagle S", kura apkalpi turēja aizdomās par tīkla kabeļa "Estlink 2" bojāšanu Somu līcī.

"Somijas tiesībsargājošās iestādes nopratināja apkalpi, pārmeklēja kuģi, rūpīgi izpētīja tā žurnālus un pārbaudīja enkuru, no kuriem viens incidenta laikā bija nokritis no ķēdes," raksta WSJ, uzsverot, ka savāktie pierādījumi nebija pietiekami, lai izdotu apcietināšanas orderus vai prokurori varētu izvirzīt apsūdzības tīšā likumpārkāpumā.

Izdevums arī atzīmē, ka pēdējā pusotra gada laikā Baltijas jūrā ir notikuši četri nopietni incidenti ar kabeļu bojājumiem.

Saskaņā ar izmeklēšanas datiem visos gadījumos bija iesaistīti kuģi, kas kursēja starp Krievijas ostām vai pārvadāja Krievijas kravas.

Tomēr, kā uzsver WSJ, pierādīt diversiju ir ļoti sarežģīti – lai izdotu apcietināšanas orderi vai uzsāktu lietu, nepieciešami pierādījumi par tīšu likumpārkāpumu, nevis par nejaušu enkura nomešanu. Parasti šādu kuģu kapteiņi apgalvo, ka notikušais ir bijis nelaimes gadījums.

Jau ziņots, ka 2025.gada 26.janvāra agrā rītā tika bojāts Baltijas jūrā esošais LVRTC zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.

Naktī uz 20.februāri no Baltijas jūras tika izcelts bojātā kabeļa gals, taču, jūrā strauji pasliktinoties laika apstākļiem, izceltais kabeļa gals tika iekapsulēts un nolaists atpakaļ jūrā.

Saistībā ar kabeļa bojāšanu Zviedrijas varasiestādes bija aizturējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen".

Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kurai pieder kuģis, noliedza apzinātu kabeļa sabojāšanu, kā arī Zviedrijas prokuratūra vēlāk noraidīja sabotāžas iespējamību kabeļa bojājumā un paziņoja, ka atbrīvo kuģi "Vezhen", vienlaikus gan atzīstot, ka tas izraisīja šo bojājumu.

Zviedrijas prokurors Matss Ljungkvists skaidroja, ka kabeļu bojājumu izraisīja nelabvēlīgu apstākļu kombinācija - laika apstākļi, nepilnības aprīkojumā un kuģniecības zināšanu trūkums.

Vienlaikus Latvijas Valsts policija turpina izmeklēšanu kriminālprocesā, kas kvalificēts pēc trim Krimināllikuma pantiem, tostarp par kaitniecību. Patlaban izmeklēšanā nav gūtas tādas ziņas, kas būtu par pamatu, lai izbeigtu vai pārkvalificētu kriminālprocesu.

Neatkarīgi no prokuratūras secinājumiem par kabeļa bojājuma iemesliem LVRTC īpašumam ir nodarīti zaudējumi, tāpēc uzņēmums sāks zaudējumu piedziņas procesu par kuģa "Vezhen" pārrauto kabeli. Vienlaikus zaudējumu apmērs vēl nav nosakāms, jo to ietekmēs kabeļa remontam nepieciešamo materiālu iegāde, remontkuģa un apkalpes izmaksas, kā arī citi LVRTC izdevumi kabeļa bojājuma novēršanai.

LVRTC ir galvenais radiofonijas un televīzijas programmu zemes apraides tīkla operators valstī. LVRTC pārvalda valstij piederošās mobilo sakaru operatora "Latvijas mobilais telefons" (LMT) daļas.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu