Šodienas redaktors:
Eva Gaigalniece
Iesūti ziņu!

VIDEO Raidījums: Rīgas dome priekšvēlēšanu aģitācijas laikā izplatījusi to slavinošu reklāmu

Rīgas domes ēka.
Rīgas domes ēka. Foto: Edijs Pālens/LETA

Jau mēnesi dzīvojam ar priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumiem. Līdz pašvaldību vēlēšanām jūnijā partijām aizliegts izvietot slavinošas reklāmas, skaidri nenorādot, ka par to maksā politiskais spēks. Aizliegts arī izmantot administratīvos resursus sava tēla popularizēšanai. Taču pēdējo pusmēnesi iedzīvotāji savos TV ekrānos varēja redzēt savdabīgu reklāmu, kura slavēja Rīgas domes darbu, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Rīgas dome mēģina pastāvīgi runāt ar iedzīvotājiem. Pašvaldības veidotus video var atrast gan sociālajos medijos, gan redzēt televīzijā. Janvārī un februārī dome bija ieplānojusi trīs mārketinga kampaņas. Papildus tām pus februāri TV kanālos pārraidīja arī reklāmu, kura slavēja galvapsilsētas tramvaju un autobusu sistēmu, bezmaksas Wifi parkos un videi draudzīgos skūterus.

Tā bija reklāma par viedpilsētu. Lai par to stāstītu rīdziniekiem, dome jau pērn ieplānoja mārketinga kampaņu. To paredzēts sākt tikai rudenī, taču pašvaldība izlēma savus labos darbus izrādīt jau tagad. Uz to aicināja mārketinga nodaļa. Tur nevarēja skaidri atbildēt, kāpēc reklamēties bija jāsāk pusgadu pirms kampaņas.

Video: "Nekā personīga" sižets

Solvita Brence-Kauste, Rīgas domes Mārketinga nodaļas vadītāja:

"Nāca no mārketinga nodaļas, jo šobrīd, plānojot darbus noslodzes projektus, šis bija īstais laiks, kad izvietot šo te rullīti." 

Video dome pirka citam mērķim - lai piedalītos novembrī notikušajā izstādē Barselonā. Pašvaldība to reklamēja arī savos sociālajos tīklos. Par šo un vēl 9 reklāmas materiāliem vietvara pagājušā gadā veica cenu aptauju un martā noslēdza līgumu par 12 100 eiro. Šis video izmaksājis 847 eiro. Šonedēļ reklāmas izrādīšana TV pārtraukta.

Februārī sākās priekšvēlēšanu aģitācijas periods. Tas nozīmē, ka līdz vietvaru vēlēšanām jūnijā politiskajām partijām vai to kandidātiem ir aiziegts reklāmēties, skaidri nenorādot, ka to apmaksā partija. Tāpat politiķiem aģitācijai ir aizliegts izmantot administratīvos resursus.

Mārketinga nodaļa saprata, ka reklāma varētu būt aģitācijas pārkāpums, tāpēc televīzijā redzamajā video izgriezti kadri, kā mērs Vilnis Ķirsis stāda kokus. Līdz ar to tur uzskata, ka ar rullīti viss esot kārtībā. Vai video neatgādina politisku vēstījumu – diskusiju neesot bijis.

NP: Nav iespējams sajaukt, ka tas varētu būt politisks vēstījums?

SB: Politisks vēstījums tas nav, mēs stāstām par Rīgu. […]

NP: Vai bija iekšēji kaut kur pretruna, ka varētu būt šādas diskusijas sabiedrībā?

SB: Nē, nevarētu būt, jo arī šajā ziņā mēs esam tālredzīgi. Ja jūs novembrī apskatīsieties tajā pirmajā reklāmā, tad tur vēl ir amatpersonas un politiķi, tad šajā video mēs šos kadrus esam arī izņēmuši. Esam gana piesardzīgi, kompetenti un rīkojamies pareizi, manuprāt.

Iveta Kažoka, domnīcas "Providus" direktore:

"Mūsu katru ziņā ir saprast, vai tā ir patiesa vēlme uzrunāt plašāku mērķauditoriju. Šeit gan ir liels jautājums, kas ir tā mērķauditorija, jo pēc satura izskatās, ka Rīga meklē investorus, taču reklamējas uz visiem Latvijas iedzīvotājiem. Vai arī tas ir kaut kas cits. Un kaut kas cits, protams, ir priekšrocības pirms vēlēšanām, radot pilsētai tādu tēlu, kas ļauj cilvēkiem pieņemt, ka pilsēta ir labi pārvaldīta un līdz ar to tie cilvēki, kas ir līdz šim bijuši Rīgā pie varas, zina, ko dara. Tas ir tas iespaids, ko atstāj šī reklāma."

Problēmas ar reklāmu neredz arī domes koalīcijas partijas. Politiķi uzskata, ka pašvaldībai jākomunicē ar iedzīvotājiem par tās labajiem darbiem. Nav svarīgi, ka tas notiek priekšvēlēšanu aģitācijas laikā ar nesaprotamu vēstījumu.

Linda Ozola, Rīgas domes priekšsēdētāja vietniece ("Kods Rīgai"): Noteikti viņa ir par kādu konkrētu tēmu, par to, kas ir darīts, kādā konkrētā jomā, es esmu gana droša par to.

NP: Bet tieši par to jau ir stāsts, ka reklāma vedina nekritiski domāt par Rīgas domes darbu.

LO: Es domāju, ka…es paļaujos, ka mūsu pilsētnieki spēj noteikti izvērtēt. […]

NP: Bet, ja nevar vienkārši saprast, par ko tad ir tas vēstījums un ja var nolasīt, ka tas ir politisks vēstījums?

LO: Nu redz, es nevaru nokomentēt, jo es to reklāmu neesmu redzējusi. Ja es pa vidu varu paskatīties un pēc tam pievienot kādu teikumu, tad mēs varam pastrīdēties ar jums vai ir pietiekami konkrēti vai par maz konkrēti.

Edvards Ratnieks, Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks (Nacionālā Apvienība): Es neesmu redzējis, protams, šo reklāmu, bet jebkurā gadījumā es uzskatu to, ka mēs katrs pats varam sevi lieliski parādīt paši saviem spēkiem

NP: Un dome priekšvēlēšanu aģitācijas laikā, ka rāda vienkārši tā nekritiski par domes darbu, tas arī ir labi, ja?

ER: Es teikšu, ka tas ir jocīgi, protams, bet ļaujiet man apskatīties, un tad es droši vien izdarīšu savus secinājumus pie sevis.

Tika iztaujāts arī Vilnis Ķirsis.

Vilnis Ķirsis, Rīgas mērs ("Jaunā vienotība"): Svarīgākais, lai tur neparādītos politiķi. Nu, cik es esmu redzējis reklāmu, tur nav neviena politiķa.

NP: Bet vai nav svarīgs arī pats reklāmas vēstījums?

VĶ: Reklāmas vēstījums, protams, tas jau ir reklāmā galvenais.

NP: Un ja nav skaidri nolasāms šis vēstījums?

VĶ: Nu man ir viss ļoti skaidri nolasāms, ka Rīga ir laba pilsēta kur investēt, kur dzīvot un darīt.

NP: Vai cilvēkiem arī, jūsuprāt, ir pietiekami skaidri nolasāms, ka tā nav politiska reklāma?

VĶ: Nu droši vien varēsim pēc reklāmas uzjautāt cilvēkiem un uzprasīt viņiem pašiem.

Ivetas Kažokas vērtējumā reklāma nepārkāpj likumu, taču to izrādīt priekšvēlēšanu laikā, viņasprāt, nav ētiski. Vai reklāmas izplatīšanu varētu uzskatīt par administratīvā resursa izmantošanu, būtu jāvērtē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam. Konkrētā reklāma ir nonākusi KNAB redzeslokā.

"KNAB novērojumi liecina, ka vidusmēra vēlētājam par iespējamu Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma pārkāpumu var liecināt pašvaldībai netipiski vai pārlieku bieži organizēti pasākumi, kur institūcijas vadība tiekas ar iedzīvotājiem, nodarbojas ar labdarību, saka uzrunas un stādās auditorijas priekšā kā ne tikai attiecīgās iestādes, bet arī konkrēta politiskā spēka pārstāvis, un veic citas darbības," norāda KNAB.

Iveta Kažoka, domnīcas "Providus" direktore:

"Es redzu, ka dažās jomās gadu laikā ir krities politiskās ētikas standarts un šī varētu būt viena no tādām jomām. […] Teiksim, ja Ušakova laika dome, tā sakot, izvietotu šādas reklāmas īsi pirms vēlēšanām, tur man nebūtu pat šaubu par to, kā reaģētu to partiju pārstāvji, kas šobrīd ir domes koalīcijā attiecībā uz šādām reklāmām. Es domāju, tas būtu ne tikai tracis sabiedrībā, bet tur būtu kaudze ar iesniegumu KNAB."

Pirms 8 gadiem Ķirsis cēla trauksmi, ka tā laika Rīgas mērs Nils Ušakovs no Saskaņas pārkāpa likumu, aģitējot par sevi skolās. Skolēniem kā mājasdarbs bija jāvērtē pašvaldības labie darbi. Ķirsis tolaik uzskatīja, ka rīcība neatbilst izglītības standartam un skolotāja iespējams apzināti aģitējusi bērnus. Atbildīgās institūcijas Ķirša sūdzību vērtēju, bet pārkāpumus nesaskatīja.

Šajā ceturtdienā Natālijas Draudziņas vidusskolas vecāko klašu audzēkņus uz kafijas dzeršanu ar mēru Ķirsi aicināja skolas vadība.

Vilnis Ķirsis, Rīgas mērs ("Jaunā vienotība"): Es esmu šeit tāpēc, ka mani uzaicināja skolēni, es atsaucos viņu aicinājumam. Es pats viņiem nenācu, pats viņiem nelūdzu mani aicināt, vai kā tamlīdzīgi.

NP: Bet ka tas varētu būt kā priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpums neredzat?

VĶ: Piedodiet, bet jūs tiešām uzskatāt, ka, ja skolēni mani aicina man vajadzētu viņus atraidīt? […] Varbūt izdarām tā. Jūs ieejat iekšā, uzprasiet jauniešiem, kāpēc jūs deputāta kandidātu priekšvēlēšanu laikā aiciniet. Varbūt nezinu, nolasiet viņiem lekciju, nokauniniet, ka viņi tā rīkojas.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu