"Attiecībā uz "Rail Baltica" projektu galvenā problēma ir tā, ka izmaksas, salīdzinot ar sākotnējām, ir daudzkārt pieaugušas, bet tas nenozīmē, ka ir pieaudzis pieejamais finansējums. Tik, cik šim projektam no daudzgadu budžeta 2021.-2027.gadam ir paredzēts, tik tas finansējums arī ir," uzsvēra Dombrovskis.
Viņš sacīja, ka Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) pēdējā projektu uzsaukuma kārtā līdzekļus vēl varēs dabūt, bet tas šajā daudzgadu budžetā būs arī viss. Turklāt atlikušais līdzekļu apmērs nav liels.
"Līdz ar to Latvijai darbs ir vairākos virzienos. Pirmkārt, ir tomēr jāizvērtē šī projekta izmaksu daudzkārtējs pieaugums, kas ir cēloņi un kādā veidā izmaksas tomēr iespējams samazināt. Darbs šajā virzienā notiek. Otrkārt, ir jāvērtē arī citi finansējuma avoti," norādīja Dombrovskis.
Viņš atgādināja, ka jau ir veiktas pārdales no ES Atveseļošanas un noturības mehānisma, novirzot šo finansējumu noteiktiem "Rail Baltica" projektiem. Ir iespējas piesaistīt arī ES Kohēzijas un struktūrfondu līdzekļus.
Savukārt, sākot veidot nākamo ES daudzgadu budžetu pēc 2027.gada, Baltijas valstīm un pārējām valstīm, kas ir iesaistītas šajā projektā, ir jāuzstāj, lai finansējums "Rail Baltica" pabeigšanai būtu, vērtējot arī objektīvo izmaksu pieaugumu, kas ir saistīts, piemēram, ar straujo inflācijas lēcienu pirms dažiem gadiem, teica Dombrovskis.
Viņš arī atzīmēja, ka "Rail Baltica" ir viens no stratēģiskajiem Eiropas projektiem, un izpratne par šī projekta svarīgumu ir, bet no Latvijas un reģiona valstu puses šis jautājums ir jāuztur dienaskārtībā, jo ir arī citi projekti un konkurence par Eiropas finansējumu ir liela. "Eiropa saprot, ka šo projektu ir svarīgi virzīt uz priekšu un pabeigt, bet attiecībā uz izmaksu pieaugumu un projekta vērienu, ar kādu tas iecerēts, "Rail Baltica" projektā ir zināmas lietas, kas ir pārvērtējamas," pauda Dombrovskis.