Šodienas redaktors:
Marina Latiševa
Iesūti ziņu!

"Rail Baltica" pabeigšana Lietuvā var aizkavēties par teju desmit gadiem (2)

"Rail Baltica" logo.
"Rail Baltica" logo. Foto: Zane Bitere/LETA

Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju "Rail Batica" Lietuvā plānots pabeigt iepriekš noteiktajā termiņā līdz 2030.gadam, taču pastāv riski, ka projekts var aizkavēties un to pabeigt varētu līdz 2033.gadam, paziņoja Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) meitasuzņēmuma "Rail Baltica statyba" dirktors Arenijus Jackus.

Jackus Lietuvas parlamenta Ekonomikas komisijai sacīja, ka pašlaik eksperti izvērtē, cik daudz projekts sadārdzinātos, ja tā pabeigšana tiktu atlikta līdz 2033.gadam.

"Mūsu mērķis ir to pabeigt līdz 2030.gada nogalei. Pašlaik mēs esam identificējuši vairākus riskus, no kuriem daži jau ir īstenojušies, un to dēļ pabeigšana varētu tikt atlikta līdz 2032.-2033.gadam," teica amatpersona.

"Pašlaik strādājam pie plāna, lai redzētu, cik tas prasītu papildu līdzekļus un kā pabeigt projektu līdz 2030.gadam, un cik daudz tas sadārdzināsies, ja mēs to pabeigtu 2033.gadā," viņš klāstīja.

Jackus norādīja, ka Latvijā situācija ir vēl sarežģītāka, kur, kā viņš teica, "Rail Baltica" projektu pabeigt varētu līdz 2035.gadam.

"Rail Baltica statyba" vadītājs sacīja, ka pašlaik vissvarīgākais uzdevums ir nodrošināt finansējumu līdz 2027.gdam plānotajiem darbiem. Viņš paskaidroja, ka līdz 2028.gadam, kad sāksies jauns Eiropas Savienības finanšu posms, vairs nebūs iespējams iesniegt jaunus pieteikumus Eiropas Komisijai.

"Šā gada beigās vēl varētu pārdalīt daļu līdzekļu. Mēs tam gatavojamies," viņš sacīja.

Kā piebilda amatpersona, Lietuva ir vienīgā valsts Eiropā, kur ir vislielākais entuziasms par Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas projektu.

"Somi, latvieši, igauņi, īri un spāņi ir piesardzīgāki par to" lielo investīciju dēļ, paskaidroja Jackus.

LTG vadītājs Egidijus Lazausks sacīja, ka dzelzceļa līnijas būvniecības izmaksu aplēses ietekmē arī "Rail Baltica" pielāgošana militārajai mobilitātei.

"Kad projekts tika sākts, tam trūka viena nozīmīga elementa, kas tagad ir īpaši jūtams - militŗās mobilitātes un divējādas pielietojamības aspekts," Lazausks teica Seima komisijai.

"Tas ir ietekmējis izmaksu aplēses. Ir papildu prasības un lielāka noslodze militārā aprīkojuma transportēšanai," viņš paskaidroja.

Valstij piederošās dzelzceļa grupas vadītājs sacīja, ka Lietuva ir apspriedusies ar Eiropas Savienības aizsardzības rūpniecības un kosmosa komisāru Andrjus Kubiļus par to, vai divējādas pielietojamības dzelzceļš ļautu valstij pretendēt uz lielāku finansējumu.

"Rail Baltica" projektu, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļa tīklā, ir plānots pabeigt 2030.gadā, un Lietuvas un Polijas sliežu ceļus paredzēts savienot 2028.gadā.

"Rail Baltica" savienos Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Paņevežu, Kauņu, Viļņu un Varšavu. Lietuvā tā posms būs 392 kilometrus garš.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu