Zviedrijas prokuratūra pirmdien noraidīja sabotāžas iespējamību VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) zemūdens optisko šķiedru kabeļa bojājumā un paziņoja, ka atbrīvo Bulgārijas kuģi, kas tika aizturēts pēc incidenta.
Zviedrija noraida sabotāžas iespējamību LVRTC kabeļa bojājumā un atbrīvo kuģi "Vezhen" (2)
"Izmeklēšanā saistībā ar kabeļa pārrāvumu starp Zviedriju un Latviju Baltijas jūrā ir noskaidrots, ka tas nav rupjas sabotāžas gadījums. Tāpēc ir pieņemts lēmums atcelt arestu kuģim, kas tiek turēts aizdomās par kabeļa pārrāvumu," teikts Zviedrijas prokuratūras paziņojumā.
Zviedrijas prokurors Matss Ljungkvists skaidroja, ka kabeļu bojājumu izraisīja nelabvēlīgu apstākļu kombinācija - laikapstākļi, nepilnības aprīkojumā un kuģniecības zināšanu trūkums. Viņš piebilda, ka tajā pašā laikā konstatēts, ka bojājumu izraisīja aizturētais kuģis.
Latvijas Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļā aģentūrai LETA teica, ka policija turpina izmeklēšanu kriminālprocesā, kas kvalificēts pēc trīs Krimināllikuma pantiem, tostarp par kaitniecību. Patlaban izmeklēšanā nav gūtas tādas ziņas, kas būtu par pamatu, lai izbeigtu vai pārkvalificētu kriminālprocesu.
Vienlaikus Valsts policijā norādīja, ka līdz šim policijas izmeklēšanā gūtā informācija liecina, ka kabelis ir bojāts ārējās ietekmes rezultātā.
Jau vēstīts, ka 26.janvāra agrā rītā tika bojāts Baltijas jūrā esošais LVRTC zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.
Latvijas Valsts policija sākusi kriminālprocesu pēc trim Krimināllikuma pantiem, proti, par mantas tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas, par publiskā elektronisko sakaru tīkla tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas, un par kaitniecību.
Saistībā ar šo incidentu Zviedrijas varasiestādes bija aizturējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen". Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kam pieder šis kuģis, noliegusi apzinātu kabeļa sabojāšanu.
"Varasiestādes, kas veic izmeklēšanu Zviedrijā, mūs oficiāli informējušas, ka nav iemesla uzskatīt, ka mūsu apkalpe uz kuģa būtu veikusi sabotāžu vai ļaunprātīgu darbību," ziņu aģentūrai AFP sacīja "Navigation Maritime Bulgares" direktors Aleksandrs Kalčevs. Viņš piebilda, ka kuģa apkalpe ir pie labas veselības un turpinās ceļu uz plānoto galamērķi, kad būs gatavi.
Kuģis transportēja mākslīgo mēslojumu no Ustjlugas ostas Krievijā uz Dienvidameriku, kad tika arestēts.
Toreiz Kalčevs AFP sacīja, ka izmeklēšanā konstatēts bojājums vienā no kuģa enkuriem un tas iekritis jūrā, tādēļ iespējams, kas tas vilcies pa jūras gultni.
"Kuģis var turpināt darboties ar šiem bojājumiem nākamos trīs mēnešus, tam ir atļauja to darīt, bet mēs centīsimies apstāties Dānijā, lai novērstu bojājumus," šodien paziņoja Kalčevs.
Kopš Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā 2022.gada februārī spriedze Baltijas jūrā ir pieaugusi.
2022.gada septembrī viena no divām "Nord Stream 2" cauruļvada līnijām tika bojāta mīklainos sprādzienos, tāpat kā abas "Nord Stream 1" līnijas. Neviens tā arī nav uzņēmies atbildību par bojājumu nodarīšanu.
2023.gada oktobrī tika slēgts zemūdens gāzes cauruļvads starp Somiju un Igauniju, jo to sabojāja Ķīnas kravas kuģa enkurs.
Savukārt pagājušā gada 17. un 18.novembrī tika bojāti divi sakaru kabeļi Zviedrijas ūdeņos, bet 25.decembrī Somijas ekonomiskajā zonā tika pārrauts elektrības kabelis "EstLink 2" un četri telekomunikāciju kabeļi.
Janvārī NATO paziņoja par Baltijas jūras patrulēšanas misijas "Baltic Sentry" sākšanu, lai nodrošinātu kritiskās zemūdens infrastruktūras drošību.