Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

Bedres, akmentiņi, auto zādzības – kāds bija 2024. gads auto apdrošināšanā?

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

2024. gads auto apdrošināšanā ir bijis cieši saistīts ar sezonāliem notikumiem uz ceļa, sākot no bedru izraisītiem riepu vai disku bojājumiem, kā arī akmentiņiem un šķembām, kas ielido vējstiklā, līdz pat auto detaļu zādzību pieaugumam un nozagtam elektroauto, vēsta If Apdrošināšana. 2025. gadā auto īpašniekiem ir jābūt gataviem, ka dabas stihiju varenais spēks vairs nebūs reta parādība, kā arī mūsdienu auto tehnoloģiju attīstība var atstāt ietekmi uz dažādu auto detaļu izmaksām.

“Ja līdz šim Latvijā ziema ir bijusi ļoti īsu brīdi, to nevar teikt par 2024. gada sākumu, kad aiz loga valdīja barga ziema, sniegs un sals, kam janvāra beigās sekoja pamatīgs atkusnis, un uz ceļiem veidojās lielas peļķes, kas rezultējās ar būtisku riepu bojājumu skaita pieaugumu. 2024. gadā vairāk nekā 200 000 tūkstoši eiro izmaksāti If KASKO pieteikumu atlīdzībās par bedru izraisītiem riepu vai disku bojājumiem vien. Būtiski piebilst, ka vidējās vienas riepu un disku atlīdzības izmaksas ir pieaugušas par teju 15 %.

Ģirts Kubliņš
Ģirts Kubliņš Foto: Publicitātes foto

Savukārt pavasarī, kā katru gadu aktualizējās problēma – uz vēl nesakoptajiem ceļiem esošie akmentiņi un šķembas ielido auto vējstiklos, radot būtiskus bojājumus un plaisas. “Automašīnas stiklojuma remonts vai visa stiklojuma nomaiņa ir viens no visizplatītākajiem gadījumiem, ar ko saskaramies apdrošināšanā. 2024. gadā starp Baltijas valstīm Latvija ir izvirzījusies vadībā, spējot saremontējot vairāk nekā 50 % priekšējo buferu If KASKO klientu auto. Vienlaikus īpašu uzmanību pievēršam SMART remonta metodēm, proti, sadarbībā ar mūsu partneriem arvien veiksmīgāk no klientu auto tiek izvilktas krusu un citu dabas stihiju radītās buktes un veikta detaļu pulēšana, kas ne tikai saglabā oriģinālo krāsojumu, bet ir arī būtisks ieguldījums dabas aizsardzības jomā. Salīdzinot ar 2023. gadu, šāda veida darbu pieaugums ir mērāms ar 10 % atzīmi,” stāsta If Transportlīdzekļu atlīdzības vadītājs Ģirts Kubliņš.

Garnadžu interese pēc dažādu auto marku detaļām

“Lai arī pēdējo gadu tendence rāda, ka apdrošināto auto zādzību skaits turpina samazināties, pērn rudenī novērojām auto spoguļu zādzību pieaugumu,” stāsta Ģ. Kubliņš, minot, ka nav bijusi interese par kādu konkrētu automašīnas marku, bet gan par dažādiem auto: BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, AUDI, VOLVO u.c. Ģ. Kubliņš kā iespējamo zādzību pieauguma iemeslu min to, ka ir pieaugušas cenas konkrētu automašīnas marku rezerves detaļām, kas nereti nepieciešamas izsolēs iegādātu auto remontam – tie mēdz būt ar defektiem, sasisti vai citādi cietuši. Taču bez auto detaļām 2024. gada nogalē If Apdrošināšanas pieredzē bija arī elektroauto zādzība, ko vēlāk, sadarbojoties ar policiju, veiksmīgi izdevās atrast.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Prognozē aizvien lielāku dabas stihiju ietekmi

Dabas stihijām kļūstot arvien spēcīgākām un postošākām, daudz biežāk tiek nodarīti bojājumi arī automašīnām. Piemēram, 2024. gadā salīdzinājumā ar 2022. gadu atlīdzību pieteikumu skaits par dabas stihiju nodarītiem bojājumiem pieauga par 50 %, kā arī ir ievērojami palielinājusies vidējā izmaksātā atlīdzība, sasniedzot teju 3000 eiro apmēru.

Atsaucoties uz pagājušā gada notikumiem, Ģ. Kubliņš stāsta: “Jūlija beigās mēs pieredzējām, ka vētras “Kirstija” laikā piedzīvoto stipro lietusgāžu rezultātā var applūst arī pazemes stāvvietas, kas ir šķietami droša vieta auto novietošanai, ja runājam par krusu vai lūstošiem kokiem, bet var izrādīties pretēji netipiski stipru nokrišņu ietekmē. Rezultātā neatgriezeniski tika bojāti vairāki desmiti auto, kuru remonts vairs nebija ekonomiski pamatots, sasniedzot 300 000 tūkstošus eiro lielus zaudējumus. Šī pieredze liecina, ka piemērota KASKO apdrošināšanas izvēle auto ir nepieciešamība, jo dabas stihiju spēku automašīnu īpašnieki var ietekmēt minimāli vai bieži vien nemaz.”

Krusa un stiprs vējš arī ir biežas dabas parādības, kas nodara bojājumus automašīnu virsbūvei, – krusa rada mazākus vai lielākus iespiedumus, bet krītoši koku zari un koki var pat pilnībā iznīcināt auto. “Ja auto ir bijis pakļauts krusai, tad atkarībā no bojājumu lieluma un dziļuma iespiedumus ir iespējams likvidēt bez krāsošanas. Praksē esam redzējuši, kā veiksmīgi tiek izlaboti dažāda izmēra iespiedumi, un nereti pēc stipras krusas tādu var būt pat vairāki desmiti uz katras detaļas. Darbs ir apjomīgs, bet to visbiežāk izdodas paveikt pilnībā, saglabājot auto oriģinālo krāsojumu,” pieredzē dalās If Transportlīdzekļu atlīdzības vadītājs Ģirts Kubliņš.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Jaunāko tehnoloģiju ietekme

Arvien vairāk automašīnu tiek aprīkots ar modernām tehnoloģijām, piemēram, lukturiem, stikliem, buferiem ir integrēti sensori un citas sistēmas, kas ir būtiski sarežģījušas šo komponentu konstrukciju. “Šie jauninājumi, lai gan nodrošina augstāku drošību un komfortu, ievērojami palielina rezerves daļu ražošanas un nomaiņas izmaksas. Lukturi, kas iekļauj dažādas optiskās sistēmas, vai buferi ar sensoriem, kas saistīti ar dažādiem drošības un vadības moduļiem, ir ievērojami dārgāki, nekā tradicionālās rezerves daļas. Tas nozīmē, ka, veicot remontu vai mainot bojātas detaļas, izmaksas var būt daudz augstākas, nekā tas bija iepriekšējo paaudžu automobiļiem. Auto īpašniekiem ir svarīgi ņemt vērā, ka modernās automašīnas, kas aprīkotas ar jaunākajām tehnoloģijām, ne tikai uzlabo veiktspēju un funkcionalitāti, bet arī var radīt ievērojami lielākus izdevumus, ja rodas nepieciešamība nomainīt bojātās daļas. Notiekot sadursmei, piemēram, ar kādu meža dzīvnieku, izmaksas par remontu var vairākkārtīgi pārsniegt KASKO apdrošināšanas polises gada izmaksas. Mūsdienās auto vējstikla nomaiņas izmaksas vien bieži pārsniedz 1000 eiro un nereti ir vēl lielākas,” stāsta Ģ. Kubliņš.

Uz augšu