Šodienas redaktors:
Dace Otomere
Iesūti ziņu!

Kāda ir "airBaltic" vērtība "Lufthansa" ieskatā? Darījumu komentē Jānis Rozenfelds

"airBaltic" pērno gadu aizvadījis izaugsmes zīmē
"airBaltic" pērno gadu aizvadījis izaugsmes zīmē Foto: Publicitātes foto

Vācijas aviokompāniju grupas "Lufthansa Group" kļūšana par Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" akcionāru sniedz pozitīvus signālus citiem potenciālajiem investoriem, aģentūrai LETA norādīja "SEB Investment Management" vadītājs Jānis Rozenfelds.

Viņš uzsvēra, ka šis darījums citiem potenciālajiem "airBaltic" investoriem sniedz informāciju par to, kā mūsu nacionālo aviokompāniju vērtē ļoti nozīmīgs nozares uzņēmums un sadarbības partneris.

Kā norādīja Rozenfelds, cena un darījuma nosacījumi liecina, ka "Lufthansa" patlaban uzskata, ka "airBaltic" vērtība varētu būt robežās starp 140 un 280 miljoniem eiro. Turklāt jāņem vērā, ka "Lufthansa" ir stratēģisks investors, kas nesen ir pagarinājis par trīs gadiem līgumu ar "airBaltic" par lidmašīnu nomu kopā ar apkalpēm. Stratēģiskam investoram šāda sadarbība ar "airBaltic", pēc Rozenfelda domām, visticamāk, ir vērta vairāk par 14 miljoniem eiro.

Viņš skaidroja, ka citiem finanšu investoriem pirms akciju publiskā piedāvājuma tagad ir iespēja salīdzināt savus "airBaltic" vērtējumus ar "Lufthansa" viedokli. Finanšu investori meklē atbildes uz daudziem jautājumiem, piemēram, kā un cik lielu peļņu "airBaltic" spēj gūt vidējā un ilgtermiņā, kāda ir šīs iespējamās nākotnes peļņas vērtība šodien, kādi riska faktori var to ietekmēt, vai uzņēmums maksās dividendes.

Rozenfelds arī norādīja, ka aviopārvadājumu nozare visā pasaulē jau vairākas desmitgades cīnās ar nopietniem izaicinājumiem, un peļņas iespējas ir ierobežotas. Piemēram, "Lufthansa" akcijas šobrīd biržā tiek tirgotas par aptuveni to pašu cenu kā 1995.gadā, bet pēdējo 12 mēnešu laikā investori "Lufthansa" akcijās ir zaudējuši nepilnus 15%.

"No valsts attīstības un izaugsmes viedokļa, protams, ir ļoti svarīgi, lai "airBaltic" turpinātu augt un attīstīties, taču finanšu investoriem, piemēram, pensiju līdzekļu pārvaldītājiem, ļoti rūpīgi jāvērtē sagaidāmās peļņas un riska attiecība, jo mērķis ir ilgtermiņā audzēt klientu uzkrājumus, izvēloties labākās investīciju iespējas gan Latvijā, gan citviet," skaidroja "SEB Investment Management" vadītājs.

LETA jau ziņoja, ka trešdien, 29.janvārī, panākta vienošanās starp SM, "airBaltic" un "Lufthansa Group", kas paredz "Lufthansa" grupas investīcijas "airBaltic" 14 miljonu eiro apmērā. Apmaiņā pret ieguldījumu "Lufthansa Group" saņems konvertējamu akciju, kas tai dos 10% līdzdalību, kā arī investoram tiks nodrošināta vieta "airBaltic" padomē. Vēlāk, pēc potenciālā "airBaltic" IPO, šī konvertējamā akcija tiks konvertēta parastajās akcijās.

Pēc IPO "Lufthansa Group" līdzdalības lielumu noteiks potenciālā IPO tirgus cena. Darījums paredz arī to, ka "Lufthansa Group" pēc potenciālā IPO piederēs ne mazāk kā 5% no "airBaltic" kapitāla.

Darījuma pabeigšana ir plānota 2025.gada otrajā ceturksnī pēc konkurences uzraudzības institūciju izvērtējuma.

Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) pēc darījuma noslēgšanas tviterī vēstīja, ka atbilstoši līgumam uzņēmuma bāzes vieta paliks Rīgā un lidojumu savienojamība nesamazināsies.

Vienlaikus viņa akcentēja, ka valsts vēlas saglabāt savu līdzdalību aviokompānijā, un ir jārēķinās ar nākotnes ieguldījumu tajā. "Mērķis ir ļaut "airBaltic" iziet IPO procesu, lai arī privāti investori no ārpuses varētu ieguldīt privāto finansējumu un kopā ar valsti celt aviokompānijas vērtību," skaidroja valdības vadītāja.

"airBaltic" pērn septembrī paplašināja sadarbību ar "Lufthansa" grupu uz nākamajiem trim gadiem, iznomājot uzņēmumam lidmašīnas. Noslēgtā vienošanās stāsies spēkā no šā gada vasaras sezonas. Līgums paredz trīs gadu sadarbību, kuras laikā līdz 21 "airBaltic A220-300" lidmašīnai izpildīs lidojumus "Lufthansa" grupas vārdā tās maršrutu tīklā.

Latvijas valdība 2024.gada 30.augustā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.

Tāpat šajā valdības sēdē tika nolemts, ka "airBaltic" pamatkapitāls, gatavojoties IPO, tiks samazināts par 571,293 miljoniem eiro un tiks vienkāršota esošā uzņēmuma akciju struktūra, taču atbilstoši "Firmas.lv" datiem līdz šim izmaiņas joprojām nav veiktas. Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka "airBaltic" pamatkapitāls tiks samazināts līdz 25,179 miljoniem eiro.

"airBaltic" 2024.gadā pārvadāja kopumā 5,2 miljonus pasažieru, kas ir par 13% vairāk nekā gadu iepriekš, un veica 47 000 lidojumu, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš.

"airBaltic" auditētais apgrozījums 2023.gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

Līdz paredzamo izmaiņu reģistrēšanai Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu