Šodienas redaktors:
Dace Otomere
Iesūti ziņu!

Eksperts prognozē, kad varēsim novērtēt "airBaltic" un "Lufthansa Group" darījuma izdevīgumu

"airBaltic" lidmašīna.
"airBaltic" lidmašīna. Foto: Toms Kalnins

Lidsabiedrības "airBaltic" darījuma ar "Lufthansa Group" izdevīgumu varēs novērtēt pēc kāda laika, kad kļūs skaidrs kas un ko ir sasniedzis, aģentūrai LETA sacīja aktīvu pārvaldības uzņēmuma "INVL Asset Management" valdes priekšsēdētājs Andrejs Martinovs.

Viņaprāt, šobrīd izskatās, ka abas puses ir apmierinātas ar darījumu, jo katrai pusei ir savi mērķi, cerības un nolūks.

Proti, Martinova ieskatā, pēc kāda laika kļūs skaidrs, vai "Lufthansa Group" ir izdevies "lēti nopirkt ieejas biļeti "airBaltic"" un kļūt par stratēģisko investoru, vai "airBaltic", "izmantojot "Lufthansa Group" logo", attīstīt savu biznesu un īstenot ļoti veiksmīgu sākotnējo akciju publisko piedāvājumu (IPO), "izdevīgi" piesaistot sev kapitālu.

Runājot par 14 miljonu eiro "Lufthansa Group" ieguldījumu, Martinovs norādīja, ka šī naudas summa tiks konvertēta akcijās IPO gadījumā par IPO akciju cenu, kas šobrīd nav zināma. Tad, ja šī IPO cena būs divas reizes lielāka, tad "Lufthansa Group" saņems divas reizes mazāk akciju un īpatsvars pamatkapitālā būs 5%. Un attiecīgi, ja IPO cena būs 1,5 reizi lielāka, tad "Lufthansa Group" īpatsvars būs 1,5 reizi mazāks un tamlīdzīgi.

Martinovam nav skaidrs, kas notiks, ja IPO cenu būs divas reizes zemāka vai vispār IPO nenotiks. Bet eksperts pieņem, ka līgumā šie gadījumi ir atrunāti.

Tomēr vienīgā "Lufthansa Group" privilēģija, ko Martinovs šobrīd saredz, ir, ja cena IPO būs vairāk nekā divas reizes lielāka, tad mazāk par 5% "Lufthansa Group" nesaņems. Martinova ieskatā tas, iespējams, ir godīgi, ja "Lufthansa Group" nav citu privilēģiju, kas izriet no līguma un par ko šobrīd ziņu nav.

Vienlaikus Martinovs norādīja, ka "Lufthansa Group" un jebkuram citam investoram nav ierobežojumu palielināt savu ieguldījumu "airBaltic" IPO gadījumā par IPO akciju cenu.

No tā Martinovs secina, ka šobrīd ir pieņēmums, ka, ieguldot 14 miljonus eiro "airBaltic" kapitālā, var iegūt konvertējamas akcijas no 5% līdz 10% no pamatkapitāla. "Tas nozīmē, ka šī brīža divu darījumu pušu kompromiss par "airBaltic" vērtību svārstās no 140 līdz 280 miljoniem eiro un vairāk, protams, caur 10% īpatsvaru. Noteikti par lielāku vai mazāku īpatsvaru varētu būt cits novērtējums - gan lielāks, gan mazāks. Bet jebkurā gadījumā šī ir pietiekoši stingra šī brīža "airBaltic" vērtības indikācija," uzskata Martinovs.

LETA jau ziņoja, ka trešdien, 29.janvārī, panākta vienošanās starp Satiksmes ministriju, "airBaltic" un "Lufthansa Group", kas paredz "Lufthansa" grupas investīcijas "airBaltic" 14 miljonu eiro apmērā. Apmaiņā pret ieguldījumu "Lufthansa Group" saņems konvertējamu akciju, kas tai dos 10% līdzdalību, kā arī investoram tiks nodrošināta vieta "airBaltic" padomē. Vēlāk, pēc potenciālā "airBaltic" IPO, šī konvertējamā akcija tiks konvertēta parastajās akcijās.

Pēc IPO "Lufthansa Group" līdzdalības lielumu noteiks potenciālā IPO tirgus cena. Darījums paredz arī to, ka "Lufthansa Group" pēc potenciālā IPO piederēs ne mazāk kā 5% no "airBaltic" kapitāla.

Darījuma pabeigšana ir plānota 2025.gada otrajā ceturksnī pēc konkurences uzraudzības institūciju izvērtējuma.

Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) pēc darījuma noslēgšanas tviterī vēstīja, ka atbilstoši līgumam uzņēmuma bāzes vieta paliks Rīgā un lidojumu savienojamība nesamazināsies.

Vienlaikus viņa akcentēja, ka valsts vēlas saglabāt savu līdzdalību aviokompānijā, un ir jārēķinās ar nākotnes ieguldījumu tajā. "Mērķis ir ļaut "airBaltic" iziet IPO procesu, lai arī privāti investori no ārpuses varētu ieguldīt privāto finansējumu un kopā ar valsti celt aviokompānijas vērtību," skaidroja valdības vadītāja.

"airBaltic" pērn septembrī paplašināja sadarbību ar "Lufthansa" grupu uz nākamajiem trim gadiem, iznomājot uzņēmumam lidmašīnas. Noslēgtā vienošanās stāsies spēkā no šā gada vasaras sezonas. Līgums paredz trīs gadu sadarbību, kuras laikā līdz 21 "airBaltic A220-300" lidmašīnai izpildīs lidojumus "Lufthansa" grupas vārdā tās maršrutu tīklā.

Latvijas valdība 2024.gada 30.augustā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.

Tāpat šajā valdības sēdē tika nolemts, ka "airBaltic" pamatkapitāls, gatavojoties IPO, tiks samazināts par 571,293 miljoniem eiro un tiks vienkāršota esošā uzņēmuma akciju struktūra, taču atbilstoši "Firmas.lv" datiem līdz šim izmaiņas joprojām nav veiktas. Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka "airBaltic" pamatkapitāls tiks samazināts līdz 25,179 miljoniem eiro.

"airBaltic" 2024.gadā pārvadāja kopumā 5,2 miljonus pasažieru, kas ir par 13% vairāk nekā gadu iepriekš, un veica 47 000 lidojumu, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš.

"airBaltic" auditētais apgrozījums 2023.gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

Līdz paredzamo izmaiņu reģistrēšanai Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu