Latvijā pa dzelzceļu pagājušajā gadā pārvadāti kopumā 19,445 miljoni pasažieru, kas ir par 13,5% vairāk nekā 2023.gadā, kā arī par 5,3% vairāk nekā pirms pandēmijas jeb 2019.gadā, informēja AS "Pasažieru vilciens" (PV) pārstāvji.
PV: Decembrī vilcieni kursējuši ar 99% precizitāti
No visiem pērn pārvadātajiem pasažieriem vairāk nekā 17,3 miljoni pārvadāti ar elektrovilcieniem, kas ir par 14,9% vairāk nekā 2023.gadā, bet ar dīzeļvilcieniem pārvadāti 2,06 miljoni pasažieru, kas ir pieaugums par 6,7%.
Uzņēmumā atzīmē, ka no visiem elektrificētajā zonā pārvadātajiem pasažieriem aptuveni 12,1 miljons braucienus veikuši ar jaunajiem Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" ražotajiem elektrovilcieniem.
2024.gadā PV izpildīja kopumā 112 695 vilcienu reisus, kas ir par 17,4% vairāk nekā 2023 gadā. Tostarp pērn 91 242 reisi tika izpildīti elektrificētajā zonā, bet 21 453 reisi - neelektrificētajā zonā. PV atzīmē, ka 2024.gadā ar jaunajiem elektrovilcieniem tika nodrošināts 73 191 reiss.
Visbiežāk pasažieri 2024.gadā ar elektrovilcienu devušies Tukuma virzienā, pārvadāto pasažieru skaitam veidojot 6,948 miljonus, kas ir par 16,9% vairāk nekā 2023.gadā. Seko Aizkraukles virziens, kurā pārvadāti 4,932 miljoni pasažieru, kas ir par 15,4% vairāk, Jelgavas virziens, kurā pārvadāti 3,069 miljoni pasažieru, kas ir pieaugums par 8,5%, un Skultes virziens, kurā pārvadāts 2,421 miljons pasažieru, kas ir par 16,2% vairāk.
Tāpat pārvadāto pasažieru skaita pieaugums pērn bija vērojams neelektrificētajās līnijās. Maršrutā Rīga-Gulbene pērn pārvadāti 47 046 pasažieri, kas ir pieaugums par 14,7%, maršrutā Rīga-Liepāja pārvadāti 80 026 pasažieri, kas ir par 14,1% vairāk, maršrutā Rīga-Rēzekne-Zilupe pārvadāti 267 504 pasažieri, kas ir par 13,3% vairāk, bet maršrutā Rīga-Daugavpils pārvadāti 514 138 pasažieri, kas ir par 12,3% vairāk.
Pārvadāto pasažieru skaita palielināšanos PV skaidro ar jauno elektrovilcienu ieviešanu satiksmē, paaugstināto pieprasījumu pēc pasažieru pārvadājumiem vasaras sezonā uz piejūras galamērķiem, kā arī intervāla grafika pilnveidošanu.
2024.gadā, pārvadājot pasažierus, ar vilcieniem ir nobraukti kopumā 7,408 miljoni kilometru, kas ir par 15,8% vairāk nekā 2023.gadā. Nobraukto kilometru skaita pieaugums skaidrojams ar reisu skaita palielināšanu atsevišķos maršrutos, ieviešot satiksmē jaunos elektrovilcienus, norāda PV.
Tostarp 2024.gada decembrī ar vilcieniem pārvadāti 1,449 miljoni pasažieru, kas ir par 13,3% vairāk nekā 2023.gada decembrī. Vienlaikus vilcienu reisi atbilstoši kustības grafikam decembrī tika izpildīti ar 99% precizitāti, atzīmē uzņēmumā.
PV valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors norāda, ka 2024.gadu pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu segmentā varētu nosaukt par transformācijas gadu, kad līdz ar elektrovilcienu ritošā sastāva pilnīgu nomaiņu un jauno elektrovilcienu ieviešanu satiksmē pasažieriem elektrificētajā zonā bija iespēja piedzīvot būtisku pārvadājumu pakalpojumu kvalitātes līmeņa kāpumu.
Jau ziņots, ka 2023.gada decembra vidū PV sāka pasažieru pārvadājumus ar Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" ražotajiem elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti Latvijas dzelzceļa infrastruktūrā. Neraugoties uz to, jaunos vilcienus 2023.gada decembrī un 2024.gada janvārī regulāri piemeklēja dažādas ķibeles.
Pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražotie jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā.
Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām.
Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.