Runājot par to, kā vērsties pret Krievijas "ēnu floti", eksperts norādīja, ka to ir grūti izdarīt, taču NATO dalībvalstu spēku agresīvākas kuģu inspekcijas varētu būt viens no risinājumiem. Andžāns pieminēja, ka pēc 2001.gada 11.septembra uzbrukuma ASV notika NATO misija "Active Endeavour", kas bija vērsta uz cīņu pret terorismu - tika apturēti kuģi un pārmeklēti. Viņš klāstīja, ka nav skaidrs, cik lielā mērā tas ir pieļaujams no tiesību viedokļa, bet, ja ir pamats uzskatīt, ka kādi peldlīdzekļi var vai ir nodarījuši kaitējumu, ir jābūt kādiem risinājumiem.
"Jautājums, vai tiešām nevar pārbaudīt kuģus, kas potenciāli rada bīstamas situācijas," vaicāja Andžāns. Viņš minēja Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misiju. Krievijas iznīcinātāji un citi militāri gaisa kuģi lido ar izslēgtiem transponderiem. Gaisā tiek pacelti NATO iznīcinātāji, kas šos objektus identificē. "NATO iznīcinātāji pielido, paskatās, kas tie tādi ir, nofilmē, pārliecinās, ka tie nerada draudus un atgriežas savā bāzes vietā," sacīja Andžāns.
Viņaprāt, līdzīgu principu, iespējams, varētu ieviest uz jūras, lai gan situācijas ir atšķirīgas - kuģi ir daudz lēnāki. Eksperta ieskatā, varbūt vajag izdomāt vēl inovatīvāku pieeju, kā aizsargāt jūru, taču uzskatīt, ka sankcijas kaut kādā veidā apturēs šādu kuģu darbību, esot naivi.
Jau ziņots, ka pēc šonedēļ notikušās zemūdens kabeļu sabojāšanas NATO palielinās militāro klātbūtni Baltijas jūrā, piektdien paziņojis NATO ģenerālsekretārs Marks Rite.
Sākta izmeklēšana saistībā ar aizdomām, ka Krievijas "ēnu flotes" tankkuģis "Eagle S", kam ir Kuka salu karogs, ar enkuru sabojājis elektrības un sakaru kabeļus. Somija šo kuģi ir aizturējusi.
Trešdien pārtrauca darboties Igaunijas-Somijas elektrokabelis "EstLink 2", bet sakaru uzņēmumi informēja Igaunijas iestādes par bojājumiem trim Igaunijas-Somijas sakaru kabeļiem.