Šodienas redaktors:
Marina Latiševa
Iesūti ziņu!

"Re:Baltica": Ungārija no sankcijām paglābusi divus "Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas" Krievijas oligarhus

AS "Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas" ražotne.
AS "Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas" ražotne. Foto: Edijs Pālens/LETA

Ungārija paglābusi no Eiropas Savienības (ES) sankcijām divus Kremlim tuvus oligarhus, kuri kontrolē elektrovilcienu iekārtu ražotāju AS "Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcu" (RER) un kuri palīdz apgādāt Ukrainā iebrukušo Krievijas armiju, vēsta Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica", atsaucoties uz tā rīcībā nonākušo informāciju.

Latvija lūgusi iekļaut RER patiesos labuma guvējus Iskandaru Mahmudovu un Andreju Bokarevu ES sankciju sarakstā gan iepriekšējā, gan tikko pieņemtajā sankciju kārtā, bet iebildusi Ungārija. Personu ES sankciju sarakstā nevar iekļaut bez vienprātīga balsojuma.

"Mūsu fails par viņiem jau atgādina kopotos rakstus," "Re:Baltica" teica avots Latvijas diplomātijā. "Acīmredzot Ungārijai saistībā ar viņiem ir kādas biznesa intereses."

"Re:Baltica" ungāru partneri "Direkt36" pārbaudījuši, ka Ungārijas uzņēmumu reģistrā uz Bokareva un Mahmudova vārdiem nekas nav reģistrēts, taču abi mīl izmantot garas uzņēmumu ķēdes, lai slēptu īpašumtiesības. Tieši tā, piemēram, ir darīts ar RER, taču Latvijas Uzņēmumu reģistrā abi parādās kā tā patiesā labuma guvēji.

Abiem daļēji pieder Krievijas vilcienu ražotājs "Transmašholding", kas kopš kara sākuma, pēc ASV datiem, ir iesaistīts kājnieku kaujas transporta daļu ražošanā. "Transmašholding" Ungārijā pirms kara bija kopīgs bizness ar Viktora Orbāna valdības aizsardzības ministru Krištofu Salaju-Bobrovnicki. "Re:Baltica" raksta, ka "Transmasholding" taustekļu iestiepšanās Ungārijas dzelzceļa nozarē šovasar noveda pie Spānijas izlūkdienestu iejaukšanās. Tās valdība apturēja vietējā vilcienu ražotāja "Talgo" pārdošanu Ungārijas investoriem, jo tiem bija saistība ar Krieviju.

"Re:Baltica" raksta, ka arī Latvijas uzņēmumam RER joprojām ir ciešas biznesa saites ar Krieviju. Pēc "Re:Baltica" iepriekš izpētītajam, Latvijas RER, kas ražo iekārtas vilcieniem un metro, kā arī uzlādes stacijas elektrotransportam, pirmajos divos Krievijas kara gados bija ceturtais lielākais vietējais eksportētājs uz Krieviju. Atbilstoši Krievijas muitas datiem RER divos gados uz Krieviju eksportējusi preces 55,8 miljonu ASV dolāru vērtībā. Turklāt daļa no tām bija "divkāršā lietojuma", proti, tās var izmantot gan civilajā rūpniecībā, gan karā.

Mahmudovs, Bokarevs un ar viņiem saistītais Krievijas uzņēmums "Transmašholding" ir pakļauts ASV, Lielbritānijas, Austrālijas un Jaunzēlandes sankcijām.

"2022.gadā Krievijas amatpersonas iesaistīja "Transmašholding" kājnieku kaujas transporta daļu ražošanā," min "Re:Baltica", atsaucoties uz ASV Finanšu ministrijas paziņojumu. "Turklāt Bokarevam ir personīgas saites ar bijušo Krievijas aizsardzības ministru Sergeju Šoigu, kā arī citiem augsta ranga Kremļa cilvēkiem un viņu ģimenēm. Bokarevs ir saistīts arī ar organizēto noziedzību un kopš 2022.gada cenšas izvairīties no sankcijām (..), veidojot čaulas kompānijas, ko var saistīt ar naudas atmazgāšanu."

Krievijas cietumā mirušais opozīcijas līderis Aleksejs Navaļnijs bija aicinājis Rietumus Bokarevu un Mahmudovu iekļaut sankciju sarakstos kā "īstus mafiozus, kuri (..) turklāt piegādā dīzeļus un agregātus karakuģiem".

Atbilstoši diplomātu teiktajam "Re:Baltica" Latvija prasīs iekļaut abus krievu oligarhus arī nākamajā sankciju kārtā. Tikmēr viņiem noteiktas Latvijas nacionālās sankcijas, kas aizliedz ieceļot valstī.

Ungārija regulāri mēģina palīdzēt no sankciju saraksta izkļūt vēl trim citiem Krievijas oligarhiem - Ališeram Usmanovam, Dmitrijam Mazepinam un Vjačeslavam Kantoram.

"Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca" pagājušajā gadā strādāja ar 49,158 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 27,5% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī guva 269 276 eiro peļņu pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš, liecina "Firmas.lv" informācija.

"Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca" reģistrēta 1991.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 8 118 607 eiro. Uzņēmuma īpašnieki ir Krievijas kompānijas "Krona Group" (46%) un "TransComponent Holding" (35,81%), kā arī Kiprā reģistrētā kompānija "Crowning Finance Cyprus Limited" (18,19%). "Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas" patiesie labuma guvēji ir Krievijas pilsoņi Mahmudovs un Bokarevs.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu