Tiek atzīmēts, ka procesu vēl vairāk kavē lēnā saziņa ar klientiem. Tā notiek ar vēstuļu starpniecību, un to sagatavošana var aizņemt vairāk nekā mēnesi. Arī steidzamības kārtība nerisina problēmu - steidzamības kārtībā palīglīdzekļus var saņemt pēc vidēji 71 dienas, bet parastajā kārtībā - pēc 110 dienām.
Arī pēc uzaicinājuma nosūtīšanas tehnisko palīglīdzekļu izsniegšana iedzīvotājiem ir nesamērīgi ilga un apgrūtinoša, norāda revidenti. Visus tehniskos palīglīdzekļus izsniedz tikai klātienē. Visbūtiskāk tas ietekmē tieši Vaivaru TPC klientus, jo uz daļu vietu izbraukumus organizē katru mēnesi, bet uz citām - tikai dažas reizes gadā. Tāpēc no uzaicinājuma saņemt tehnisko palīglīdzekli līdz faktiskai tā saņemšanai bija jāgaida vidēji 57 dienas, bet vairākos gadījumos - pat ilgāk nekā trīs mēneši, skaidro revidenti.
Turklāt lielgabarīta tehniskos palīglīdzekļus - funkcionālās gultas, mobilos pacēlājus - iedzīvotāji var saņemt, tikai ierodoties Vaivaru TPC Centrālajā birojā vai filiālē ar savu transportu.
Revidentu vērtējumā, situāciju var būtiski uzlabot, vienkāršos un lielgabarīta palīglīdzekļus piegādājot uz dzīvesvietu. Atrisinot piegādi, gaidīšanas laiks samazinātos vidēji par 79 dienām jeb 11 nedēļām. Piegādes izmaksas būtu ap 60 000 eiro gadā.
Valsts kontroles pārstāvji atzīmē, ka Vaivaru TPC 2023.gadā neizlietoja vismaz 3,14 miljonus eiro, un daļu no šī finansējuma Labklājības ministrija pēc tam pārdalīja citu labklājības nozarei aktuālu problēmu risināšanai.
Revidenti uzsver, ka valsts nodrošinātais tehnisko palīglīdzekļu "grozs" kopumā ir pietiekams un atbilst iedzīvotāju vajadzībām. To papildina līdzmaksājuma mehānisms, kad persona nepieciešamo tehnisko palīglīdzekli - konkrētu modeli, īpaši aprīkotu, ar paaugstinātu funkcionalitāti - var iegādāties pati, savukārt līgumorganizācija kompensē iegādes izmaksas. Šis mehānisms ir risinājums arī tajos gadījumos, kad personai nepieciešamā tehniskā palīglīdzekļa modelis ir iekļauts tehnisko palīglīdzekļu "grozā", bet konkrētā brīdī nav pieejams.
Tomēr personu izvēli tehnisko palīglīdzekli iegādāties ar līdzmaksājumu ietekmē valsts kompensācijas apmērs, kas ne visos gadījumos ir pietiekams, atzīst revidenti. Piektajā daļā no revīzijā pārbaudītajiem gadījumiem palīglīdzekļa iegādes izmaksas bija par 51% lielākas nekā valsts kompensācijas apmērs.
Valsts kontroles ieskatā, ir jāpilnveido valsts kompensācijas noteikšana un, tā kā tehniskie palīglīdzekļi nepārtraukti attīstās, jārod arī risinājums specifisku tehnisko palīglīdzekļu iegādei, ja personai tas objektīvi ir nepieciešams.
Revīzijā Labklājības ministrijai sniegti seši ieteikumi, kurus ieviešot ne vēlāk kā 2028.gadā, situāciju varētu būtiski uzlabot.