Vienlaikus komisija aicina Saeimai izdarīt grozījumus Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) projekta uzraudzības likumā, paredzot Finanšu ministriju kā līdzatbildīgo "Rail Baltica" projekta uzraudzības institūciju par EISI finanšu instrumenta CEF piešķiršanu, izlietojumu un uzraudzību.
Tāpat tiek rosināts uzdot Ministru kabinetam sagatavot informatīvo ziņojumu par "Rail Baltica" pamattrasei piegulošo teritoriju optimālu saimnieciski atbildīgu izmantošanu, šajā procesā iesaistot pašvaldības un nevalstiskās organizācijas, lai nodrošinātu visas iespējas tajās attīstīt komercdarbību.
Tāpat komisija aicina nekavējoties noteikt finalizētu pirmās fāzes trases variantu, pieņemt lēmumu un apstiprināt "Rail Baltica" projekta izmaksu grieztus, kā arī noteikt reālistisku realizācijas termiņu.
Komisija gala ziņojumā uzsver, ka komisijas kā konstitucionālās kontroles formas uzdevums tās veiktās pārbaudes ietvaros neietver nedz personu vainas noskaidrošanu, nedz arī to sodīšanu, kas ir izmeklēšanas iestādēm un tiesām piekritīgs jautājums.
"Tomēr, strikti ievērojot nevainīguma prezumpcijas principu, komisija savas pārbaudes laikā ir apzinājusi tās "Rail Baltica" projekta īstenošanā iesaistītās personas, kurām bija būtiska loma attiecīgajā procesā," teikts ziņojumā.
Gala ziņojumā ir nosauktas personas pēc atbildības līmeņa. Sarkanā krāsā iezīmētas tās personas, kuras komisijas vairākuma ieskatā pieļāva būtiskas kļūdas, oranžā - personas, kurām projekta īstenošanā bija atbilstoši jārīkojas, bet viņas to nedarīja, savukārt dzeltenā krāsā - personas, kuras neieņēma pietiekami aktīvu pozīciju šī projekta īstenošanā.
Sarkanajā "blokā" ietilpst ekspremjers Krišjānis Kariņš (JV), kādreizējais AS "RB Rail" stratēģiskais direktors, pašreizējais satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) un kādreizējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).