Latvijas 4. klašu sniegums starptautiskajā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījumā "TIMSS 2023" joprojām ir nozīmīgi augstāks par pētījuma 58 dalībvalstu vidējiem rādītājiem, tomēr tas ir samazinājies, salīdzinot ar iepriekšējo pētījuma ciklu, liecina pētījuma pirmie rezultāti.
Pētījums: samazinājies Latvijas 4. klašu skolēnu sniegums matemātikā un dabaszinātnēs (5)
Latvijas 4.klašu skolēnu sniegums matemātikā novērtēts ar 534 punktiem, ieņemot 14.vietu. Pētījuma dalībvalstu vidējais sniegums ir 503 punkti.
Latvijas skolēnu vidējais sniegums matemātikas testā ir augstāks nekā skolēniem Zviedrijā, Somijā, Dānijā, Vācijā un ASV. Šajā pētījuma ciklā matemātikā augstāks sniegums nekā Latvijai ir Īrijas, Polijas un Lietuvas skolēniem. Visaugstākais sniegums matemātikas testā bijis Singapūras skolēniem - 615 punkti.
Savukārt dabaszinātnēs Latvijas skolēni ierindojušies 21.vietā ar 526 punktiem. Arī tas ir augstāks par pētījuma dalībvalstu vidējo sniegumu, kas ir 494 punkti.
Salīdzinot ar iepriekšējo "TIMSS" pētījuma ciklu 2019.gadā, Latvijas 4.klašu skolēnu sniegums matemātikā ir samazinājies par 12 punktiem, bet dabaszinātnēs - par 16 punktiem.
Latvijas skolēni, kas 2023.gada pavasarī pildīja pētījuma uzdevumus, skolas gaitas uzsāka Covid-19 pandēmijas laikā, kad mācības ilgstoši notika attālināti, kā arī tika pagarināti brīvlaiki. Tāpat šo skolēnu mācību process sakrita ar Covid-19 pandēmijas un kara Ukrainā saistīto spriedzi sabiedrībā, atzīmēja pētnieki.
Atbilstoši pētījuma pirmajiem rezultātiem, Latvijā 12% skolēnu spēj sasniegt ļoti augstu matemātikas kompetences līmeni, kas ir nedaudz vairāk salīdzinājumā ar 2019.gadu. Vienlaikus par sešiem procentpunktiem samazinājies to skolēnu īpatsvars, kuri spēj sasniegt augstu kompetences līmeni. Palielinājies skolēnu īpatsvars, kuri nevar sasniegt pat zemāko kompetences līmeni.
No Latvijas pētījumā piedalījās 4299 Latvijas 4.klašu skolēni no 154 skolām.
Pētījumā matemātikas testā skolēni veica uzdevumus ar skaitļiem un mērīšanu, ģeometrijas uzdevumus, un datu nolasīšanas, salīdzināšanas un attēlošanas uzdevumus. Dabaszinātņu testā skolēni pildīja bioloģijas, fizikālo zinātņu un zemes zinātņu uzdevumus. Gan skolēni, gan skolotāji un skolu direktori atbildēja uz aptaujas jautājumiem, kas saistīti ar mācīšanās un mācīšanas pieredzi un praksi skolās, un skolu vidi.