Pabeigta izmeklēšana vietā, kur šomēnes Baltijas jūrā tika bojāti divi zemūdens kabeļi, no kuriem viens savieno Somiju un Vāciju, bet otrs - Zviedriju un Lietuvu, paziņoja Zviedrijas un Somijas atbildīgās institūcijas.
Pabeigta izmeklēšana kabeļu bojājuma vietā Baltijas jūrā
Bojājuma vietā iegūto pierādījumu analīze turpinās, informēja Zviedrijas policijā, norādot, ka netiek izslēgta tīša bojājuma iespējamība. Policija apliecināja, ka incidents joprojām tiek izmeklēts kā sabotāža.
Informācija par Helsinkus un Rostoku Vācijā savienojošā datu kabeļa "C-Lion 1" bojājumu tika saņemta 18.novembrī pēc tam, kad iepriekšējā dienā tika ziņots par Zviedriju un Lietuvu savienojošā telekomunikāciju kabeļa "Arelion" bojājumu. Abu kabeļu bojājums noticis Zviedrijas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā.
Kopīgu izmeklēšanas komandu izveidoja Somija, Zviedrija un Lietuva.
Abu bojājumu iemesls pagaidām nav zināms.
Īpašu izmeklētāju interesi izraisīja Ķīnas kravas kuģis "Yi Peng 3", kurš varētu būt šķērsojis abus kabeļus laikā, kad tie bojāti.
Kravas kuģi, kurš jau vairākas dienas ir noenkurots starptautiskos ūdeņos Kategata jūras šaurumā starp Dāniju un Zviedriju, novēro NATO valstu kuģi, lai gan oficiālos paziņojumos Ķīnas kuģis nav identificēts. Stokholma paudusi vēlmi kuģi pārvietot uz Zviedrijas teritoriālajiem ūdeņiem.
Incidentu tikšanās laikā Zviedrijā apsprieda reģiona valstu valdību vadītāji.
"Nevaru spriest, kurš ir atbildīgs par notikušo. Mans personīgais viedoklis - taču tas ir mans personīgais viedoklis - ir tāds, ka, ja kaut kas izskatās pēc sabotāžas, tā ir sabotāža," žurnālistiem teica Polijas premjerministrs Donalds Tusks, atbildot uz jautājumu par Krievijas iespējamu iesaisti kabeļu bojāšanā.
Lietuvā izmeklēšana notiek aizdomās par terorismu.
Vācijas aizsardzības ministrs Boriss Pistoriuss iepriekš pauda pārliecību, ka Lietuvu un Zviedriju, kā arī Vāciju un Somiju savienojošo sakaru kabeļu bojājumi Baltijas jūrā, visticamāk, ir sabotāža.
Līdzīgu viedokli par sabotāžas iespējamību un hibrīduzbrukumu pieauguma risku paudušas arī citas reģiona amatpersonas.
Kopš Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā 2022.gada februārī ir bijuši vairāki līdzīgi incidenti, apliecinot saspīlējuma pieaugumu Baltijas jūras reģionā.
Pērn Baltijas jūrā tika sabojāts Igauniju un Somiju savienojošais gāzesvads "Balticconnector". Vēlāk izmeklēšanā tika noskaidrots, ka bojājumu radījis Honkongā reģistrētais konteinerkuģis "NewNew Polar Bear", kura enkurs vilkts pār cauruļvadu Baltijas jūras dzelmē. Taču netika lemts par kuģa aizturēšanu un tas bez sekām atstāja Baltijas jūru.
Gan "NewNew Polar Bear", gan "Yi Peng 3" pirms incidenta atstāja Krievijas ostu.
2023.gada oktobrī bez "Balticconnector" Baltijas jūrā tika pārrauts arī elektrības kabelis starp Somiju un Igauniju. Aptuveni tajā pašā laikā Zviedrija paziņoja par atsevišķiem bojājumiem kabelim, kas savieno to ar Igauniju.
Pagājušā gada janvārī varas iestādes paziņoja, ka bojājumus citam elektrības kabelim starp Somiju un Igauniju, visticamāk, nav izraisījis ārējs faktors.
2022.gadā Baltijas jūrā tika saspridzināti Krievijas-Vācijas gāzesvadi "Nord Stream".