Saeima šodien noraidīja vairāku opozīcijas deputātu pieprasījumu finanšu ministram Arvilam Ašeradenam (JV) par dzelzceļa projektam "Rail Baltica" paredzēto finansējumu 2025.gada valsts budžeta projektā un to pavadošajos likumprojektos.
Noraidīts opozīcijas pieprasījums par "Rail Baltica" paredzēto finansējumu nākamā gada budžetā
Pieprasījumu iesnieguši vairāki opozīcijas deputāti, piemēram, Andris Kulbergs (AS), Edgars Tavars (AS) un Māris Sprindžuks (AS).
Deputāti norādījuši, ka jau tagad var secināt, ka nākamā gada budžeta projekta īstenošanai nav paredzēts atbilstošs finansējums. Opozīcijas deputāti norāda, ka gadījumā, ja netiks rasts finansējums, varot rasties "simtu miljonu" eiro zaudējumi, jo netikšot izpildītas uzņemtās saistības.
Finanšu ministrija (FM) iepriekš skaidrojusi, ka finansējums "Rail Baltica" projekta īstenošanai tiek un tiks piešķirts, ievērojot Ministru kabineta pieņemtos lēmumus par atļauju Satiksmes ministrijai (SM) uzņemties saistības šī projekta īstenošanai.
FM rīcībā nav valdības lēmuma par nepieciešamo papildu finansējumu "Rail Baltica", un budžetā FM var ieplānot tikai to, ko skaidri nolēmusi valdība. Līdz šim ir bijuši tikai lēmumi par Latvijas puses 15% līdzfinansējumu.
Likums par budžetu un finanšu vadību skaidri norāda, kā ministrijas var uzņemties saistības. Līdz ar to, kamēr nav valdības lēmumu, FM rīcībā pat nav informācijas, kas notiek kādā no ministriju kapitālsabiedrībām.
FM skaidrojusi, ka SM attiecīgi jāpieprasa šī finansējuma ieplānošana SM budžetā sadalījumā pa gadiem, nepārsniedzot ar Ministru kabineta lēmumiem apstiprināto saistību apmēru. Ja ir izveidojusies situācija, ka saistības ir uzņemtas bez attiecīga Ministru kabineta lēmuma, tad tās nav uzskatāmas par valsts saistībām.
Patlaban budžetā nākamajam gadam ieplānotais finansējums "Rail Baltica" projektam ir 170 486 332 eiro, kas ir Latvijas puses 15% līdzfinansējums Eiropas Savienības finansējumam.