Jūlijā notikušais Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) pasaules rallija čempionāta (WRC) Latvijas posms Latvijas ekonomikā radījis vairāk kā 24 miljonu eiro apgrozījumu, aģentūru LETA informēja sacensību organizatore "RA Events", atsaucoties uz SIA "KEKonsultācijas" veiktu ekonomiskās ietekmes pētījumu.
WRC posms Latvijas ekonomikai pienesis vairāk nekā 24 miljonus eiro
Četrās autorallija norises dienās no 18. līdz 21.jūlijam sacensības klātienē pulcēja vairāk nekā 100 000 skatītāju.
Sacensību rīkotāji kopējo ekonomisko pienesumu Latvijai lēš 24 267 300 eiro apmērā.
Uz rallija posmu ieradušies 10 196 ārvalstu viesi, kas Latvijā ir iztērējušas 14 605 600 eiro. Summējot katra viesa Latvijā pavadīto nakšu skaitu, lai aprēķinātu ekonomiskos ieguvumus, rezultāts tas ir 55 561 nakts.
Ņemot vērā Latvijas valsts budžeta līdzekļu investīcijas šī pasākuma norisē, piesaistīts uzņēmums "KEKonsultācijas", kas veicis plašu Latvijas rallija ekonomiskās ietekmes pētījumu, gala ziņojuma sagatavošanā izmantojot gan sacensību rīkotāja "RA Events" sniegtos datus, gan anketēšanā gūto informāciju, rallija norises dienās aptaujājot 1063 dalībniekus, masu medijus, profesionāli iesaistītās personas un skatītājus.
Sacensību direktors Raimonds Strokšs norāda, ka pētījuma dati iekļauj informāciju tikai par tām akreditētajām personām un apmeklētājiem, kuri bija iegādājušies ieejas biļetes. Tāpēc ekonomiskā pienesuma dati esot vēl augstāki, jo aprēķinos nevarēja tikt iekļauti dati par personām, kuras sacensības vēroja bez ieejas biļetes, piemēram, servisa parkā, pilsētas ātrumposmos vai kādā no rallija dalībnieku zonām. Tomēr visas šīs personas vieno nepieciešamība iegādāties degvielu un pārtiku, kā arī apmaksāt naktsmītnes, kas rada pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumus un akcīzes nodokļa ieņēmumus, skaidro Strokšs.
Savukārt kompānijas "Futures Sports & Entertainment" apkopotie statistiskie dati liecina, ka posma translācijas 61 pasaules valstī sasniedza 80,4 miljonus lielu auditoriju, pārsniedzot iepriekš publiski izteikto prognozi par 75 miljonu lielu auditoriju.
WRC sociālo vietņu kontos Latvijas posma laikā radītais saturs parādīts 60,2 miljonus reižu, bet publicētie video skatīti 25 miljonus reižu. Šajā laika periodā sociālajās vietnēs ir fiksēti vairāk par diviem miljoniem sekotāju reakciju.
"Šie televīzijas translāciju dati, kuru aprēķinā ietverti 43 masu mediju partneri, kas nodrošina pārraides 61 pasaules valstī, apstiprina globālo interesi par WRC norisēm un plašo platformu Latvijas kā tūrisma galamērķa popularizēšanai," norāda Strokšs.
Viņš stāsta, ka Latvijā rallija norises nedēļā par WRC posma norisi ir publicētas 1013 ziņas, ar kuru palīdzību tika sasniegta vairāk kā 43 miljonus liela kumulatīvā auditorija. Pieņemot, ka Latvijā dzīvo 1,879 miljoni iedzīvotāju, vidēji katrs valstī mītošais par WRC rallija norisēm šajā nedēļā dzirdēja 23 reizes.
WRC posmu atzinīgiem vērtē arī FIA un čempionāta rīkotājorganizācija "WRC Promoter", kuras pasākumu direktors Saimons Larkins uzsver, ka WRC vēlas atgriezties Latvijā.
"Pašreiz nevaram atgriezties šeit nedz 2025., nedz 2026.gadā, bet kas attiecas uz tālāku nākotni un 2027.gada sezonu, pie šī jautājuma atgriezīsimies nākamā gada aprīlī," sola Larkins.
"RA Events" informē, ka sacensību kopējie izdevumi sasniedza 5 384 246 eiro, bet ieņēmumi - 5 295 803 eiro. Sacensību sarīkošanas gaitā "RA Events" ir veikusi nodokļu maksājumus 266 460 eiro apmērā, kā arī maksājumus valsts un pašvaldību iestādēm par kopējo summu 268 762 eiro. Turklāt WRC Latvijas posms tikai no tā rīkotāja aktivitātēm esot ģenerējis 370 000 eiro lielu PVN.
Strokšs piebilst, ka sacensību sarīkošanas laikā "RA Events" saskārās arī ar būtiskām grūtībām, jo, pirmo reizi rīkojot tik liela mēroga sacensības, bijis teju neiespējami paredzēt visas izmaksu pozīcijas, bet rallijs tika organizēts laika periodā, kad Latvijā no 2021.gada novembra līdz 2024.gada jūlijam tika pieredzēta 25,6% inflācija.
WRC posms Latvijā tika rīkots pirmo reizi, aptverot teritoriju no Liepājas līdz Rīgai, ātrumposmiem norisinoties arī Tukuma novadā, Talsos un Talsu novadā, Kuldīgas novadā un Dienvidkurzemes novadā.
Ekipāžām Latvijā bija jāveic 20 ātrumposmi 300,13 kilometru garumā, bet kopā ar pārbraucieniem tie bija vairāk nekā 1000 kilometri.
Latvijas pilots Mārtiņš Sesks un stūrmanis Renārs Francis ("Ford Puma") posma vērtējumā ieņēma septīto vietu. Par posma uzvarētāju kļuva soms Kalle Rovanpere ("Toyota GR Yaris"), kurš apsteidza francūzi Sebastjanu Ožjē ("Toyota GR Yaris") un igauni Otu Tenaku ("Hyundai Shell Mobis").