Pievilcīgākie darba devēji strādājošo uztverē ir "Latvijas valsts meži" (LVM), Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic", Rīgas lidosta, "Latvenergo", "Mikrotīkls" ("MikroTik") un Latvijas Banka, informē pētījumu kompānijas "Kantar" pārstāvji, atsaucoties uz veikto pētījumu.
Kuri ir pievilcīgākie darba devēji Latvijā? (1)
Tikmēr studentu mērķa grupā līdztekus uzņēmumiem "Latvijas valsts meži", "airBaltic", "Mikrotīkls" un "Latvenergo" starp pievilcīgākajiem darba devējiem ierindojas arī "Printful", "Swedbank", "All Media Latvia", "Accenture" un Latvijas sabiedriskie mediji. Šie uzņēmumi šogad ir atzīti kā pievilcīgākie, proti, ir spējuši Latvijas darba tirgu pārliecināt, ka tie, salīdzinājumā ar citiem uzņēmumiem, ir teicama vieta, kur strādāt.
Gan strādājošo, gan studentu vidū nemainīgi starp pievilcīgākajām nozarēm ir informācijas un komunikācijas pakalpojumu nozare - vairāk nekā trešā daļa (35%) studentu un ceturtā daļa (26%) darba ņēmēju vislabprātāk strādātu kādā no šīs nozares uzņēmumiem.
Abās mērķa grupās populāri ir arī uzņēmumi, kas darbojas finanšu un apdrošināšanas nozarē, kā arī transporta un uzglabāšanas nozarē. Strādājošie labprāt strādātu arī apstrādes rūpniecības, lauksaimniecības, mežsaimniecības, kā arī vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības uzņēmumos.
"Kantar" informē, ka viszemākā pievilcība strādājošo un studentu mērķa grupās ir administratīvo un apkalpojošo dienestu, operāciju ar nekustamo īpašumu, būvniecības, ieguves rūpniecības un karjeru izstrādes, ūdens apgādes, notekūdeņu un atkritumu apsaimniekošanas, izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu, veselības un sociālās aprūpes, kā arī izglītības nozaru uzņēmumiem un iestādēm.
Arī šogad pētījumā tika noskaidroti pievilcīgākie darba devēji Latvijā, tas ir, tie uzņēmumi, kuros potenciālie darba ņēmēji strādātu vislabprātāk. Pētījumā tika iekļauti vairāk nekā 70 lielākie Latvijas uzņēmumi pēc darbinieku skaita un apgrozījuma no dažādām nozarēm, kā arī tie uzņēmumi, kurus spontāni nosauca paši pētījuma dalībnieki kā pievilcīgākos darba devējus Latvijā.
Pētījuma rezultāti liecina, ka priekšstats par pievilcīgākajiem darba devējiem ir diezgan noturīgs un vairums uzņēmumu līdera pozīcijas saglabā. Tomēr gada laikā ir notikušas arī izmaiņas un pievilcīgāko darba devēju topā ir arī jaunpienācēji - studentu mērķa grupā starp uzņēmumiem, kuri ne vienu vien reizi atzinīgi novērtēti arī iepriekšējo gadu pētījumos, šogad ierindojas arī "Latvenergo", Latvijas sabiedriskie mediji, kā arī ir atgriezies uzņēmums "All Media Latvia", tikmēr strādājošo mērķa grupā šogad starp pievilcīgākajiem darba devējiem ir atzīts arī "Mikrotīkls" un pozīcijas ir atkal nostiprinājuši Latvijas Banka un "airBaltic".
Darba ņēmēju un studentu skatījumā pievilcīgākos Latvijas darba devējus visbiežāk raksturo uzņēmuma darbības veiksmīgums savā jomā, uzņēmuma darbības jomas kopējā izaugsme un attīstība, arī tas, ka uzņēmums ir moderns, mūsdienīgs un vērsts uz inovācijām, ir ar labu reputāciju, kā arī nodrošina jēgpilnu darbu un tā pakalpojumi, produkti, projekti, risinājumi ir vērtīgi sabiedrībai un ilgtspējīgai nākotnei.
Rezultātu analīze dinamikā liecina, ka pievilcīgu darba devēju raksturojošie kritēriji darba ņēmēju mērķa grupā ir diezgan noturīgi un pēdējo gadu laikā būtiskas izmaiņas nav notikušas, tikmēr studenti šogad būtiski biežāk nekā pērn pievilcīgākos Latvijas darba devējus raksturojuši kā tādus, kuri nodrošina konkurētspējīgu atalgojumu, rīkojas atbildīgi pret vidi, kā arī nodrošina elastīgu darbavietu - elastīgu darba vidi, darba formu un laiku, un iespēju apvienot darbu ar studijām.
"Kantar" norāda, ka bez racionāliem darba devēja izvēli nosakošiem kritērijiem lielu lomu darba devēja izvēlē spēlē arī darba ņēmēju emocionālās vajadzības jeb tā sauktais "ātrais prāts" jeb zemapziņa - tas, kā darba devējs liek darbiniekiem izskatīties kā noteiktā uzņēmuma, amata pārstāvim, un kā darbinieks jūtas savā darbavietā.
Situācijā, kad vairāki darba devēji spēj piedāvāt vienlīdz pievilcīgas racionālās iespējas, piemēram, dažādus papildu labumus, darba vides elastīgumu vai interesanta darba nodrošinājumu, spēja uzrunāt arī potenciālo darba ņēmēju emocionālās vajadzības var izrādīties izšķiroša, skaidro "Kantar" pārstāvji. Tādēļ pievilcīgāko darba devēju tēla pētījumā ar "NeedScope" metodes elementiem padziļināti tiek pētītas arī darba ņēmēju un studentu emocionālās vajadzības un gaidas pret vēlamo darba devēju.
Emocionālās vajadzības darba devēja izvēlē tiek iedalītas sešos atšķirīgos segmentos, kur katrs uzrunā konkrētu emocionālo vajadzību - vai tā ir nepieciešamība pēc sevis apliecināšanas un individualitāte, kas ir balstīta sasniegumos, līderībā un profesionalitātē, vai varbūt nepieciešamība piederēt grupai un uzticēšanās, paļaušanās uz darba vidi.
Pēc pētījuma datiem, Latvijas darba ņēmēju un studentu vidū lielākais pieprasījums ir pēc "izaicinājumu un uzvaru" segmenta. Tas liecina, ka priekšroka vairāk tiek dota darba devējiem, kuri ir vērsti uz sacensību, izaicinājumiem, drosmīgu, bezbailīgu ideju atbalstīšanu un realizēšanu, kā arī sasniegumiem, uzvarām, strauju un dinamisku attīstību, līderību, skaidro "Kantar" pārstāvji. Attiecīgi šādi uzņēmumi piesaista darba ņēmējus, kuri vēlas būt daļa no šādas dinamiskas un attīstošas, uz inovācijām vērstas kultūras un būt daļa no uzņēmuma uzvarām.
Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījumu "Kantar" veica 2024.gada pavasarī darba ņēmēju un studentu mērķa grupās. Pētījumā, izmantojot datorizētās tiešsaistes intervijas, aptaujāti 1120 Latvijas darba ņēmēju, kā arī 500 vadošo Latvijas augstskolu studenti.