Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis

Baldones observatorijā atklātais asteroīds ticis pie vārda

Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: buradaki/Shutterstock

2017.gada 19.oktobra naktī, Baldones astrofizikas observatorijā tika atklāts asteroīds. Tagad, sešus gadus vēlāk, tas ticis pie vārda, un ir nosaukts par godu Baldones astrofizikas observatorijas pētniekam Andrejam Alksnim - "(658787) Alksnis = 2017 UM95".

Kā informē Latvijas Universitātes Astronomijas institūta vadošais pētnieks Ilgmārs Eglītis, jaunatklātā asteroīda vidējais attālums no Saules ir 3,09 astronomiskās vienības jeb apmēram 464 miljonu kilometru attālumā. Vienu apriņķojumu ap Sauli tas veic 5,44 gados.

Atklāšanas brīdī asteroīds atradās Perseja zvaigznājā un bija 21 zvaigžņlieluma objekts. Tā rotācijas periods ap asi pēc aptuvena novērtējuma ir tuvu divām stundām, tāpēc asteroīds pieder pie ātri rotējošiem.

Asteroīda uzkrāto pozīciju mērījumu apjoms un precizitāte esot pietiekama, lai šo vienu kilometru lielo Saules sistēmas galvenās asteroīdu joslas mazo objektu numurētu un pēc atklājēja priekšlikuma tam dotu vārdu.

Asteroīda vārdu jūnijā apstiprinājusi Starptautiskās astronomu Savienības komiteja.

Alksnis 1928.gadā dzimis Valmierā. Viņa pirmā un vienīgā darba vieta bija Astronomijas sektors un tā vēlākās variācijas - Astrofizikas laboratorija, Radioastrofizikas observatorija un LU Astronomijas institūts, kurās viņš izauga no jaunākā zinātniskā līdzstrādnieka līdz vadošajam pētniekam.

Sava zinātniskā darba karjeras laikā Alksnis bez oglekļa zvaigžņu pētniecības veicis uzliesmojošo zvaigžņu (novu) izpēti Andromedas galaktikā. Viņš atklājis 54 jaunas novas. Alksnis ir trīs monogrāfiju līdzautors, kā arī vairāk nekā 240 zinātnisko publikāciju un grāmatas "Zvaigznes un miglāji" autors.

Pētnieks vadījis starptautiskās organizācijas "International Halley Watch" komētas novērošanas darbus ZA Radioastrofizikas observatorijā, piedalījies astrometriskā pavadoņa "Hipparcos" un kosmiskā aparāta "Ulysses" starptautisko programmu īstenošanā.

Alksnis bija biedrs Starptautiskajā Astronomijas savienībā, Eiropas Astronomijas biedrībā un Eirāzijas Astronomijas biedrībā, kā arī dibinātājbiedrs Latvijas Astronomijas biedrībā.

Astronoms nomira 2017.gada 11.martā.