Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis

Autotransporta direkcija komentē VK revīzijā konstatētās problēmas

AS "Rīgas starptautiskā autoosta" teritorija.
AS "Rīgas starptautiskā autoosta" teritorija. Foto: Evija Trifanova/LETA

Autotransporta direkcija (ATD) gada laikā plāno veikt reģionālās nozīmes maršrutu tīkla inventarizāciju un iesniegt inventarizācijas rezultātus, kuros ir identificējams valsts garantētā sabiedriskā transporta pakalpojumu apmērs, aģentūru LETA informēja ATD pārstāvji, komentējot Valsts kontroles (VK) ziņojumu par sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību dotētajos maršrutos.

ATD norāda, ka valsts garantētā sabiedriskā transporta pakalpojuma apmēra identificēšana ļaus sākotnēji nodrošināt reisus, kas ir izpildāmi obligāti. Savukārt tālāka maršruta tīkla attīstība un atbilstība sociālajiem, ekonomiskajiem un tautsaimniecības mērķiem, būs iespējama tikai salāgojot tos ar valsts budžeta izdevumiem.

Tāpat ATD plāno sniegt priekšlikumus un sadarbībā ar Satiksmes ministriju (SM) uzlabot kritērijus komerciālo maršrutu un reisu izveidei, esošo pārskatīšanai un slēgšanai, jo šogad, īstenojot vairāku jaunu komerciālo maršrutu atklāšanu un izpildi, ir redzami vairāki priekšnoteikumi, kas būtu jāņem vērā arī turpmāk, pilnveidojot nozares normatīvus, piemēram, situācijās, ja pārvadātājs pārtrauc komerciālā maršruta apkalpošanu.

Vienlaikus attiecībā uz bezmaksas maršrutu izveidošanu un turpmāku uzturēšanu ATD atzīmē, ka ir nepieciešams analizēt šo maršrutu uzturēšanas lietderību, kā arī uzlabot maršrutu, kas kvalificējas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai bez maksas, izveides un pārskatīšanas kārtību. Papildus ATD uzlabos un precizēs iekšējos noteikumus un procesus, lai nodrošinātu efektīvākas darbības, kas attiecas uz līgumu izpildes uzraudzības procesiem, norāda ATD.

Direkcijā atzīmē, ka ATD īsteno pasākumus pasažieru paradumu maiņai vairāk izmantot sabiedrisko transportu, tostarp nodrošinot mūsdienu prasībām atbilstošus sabiedriskā transporta līdzekļus, izveidojot un ieviešot izlīdzinātu un saprotamu biļešu un tarifu sistēmu, mainot komerciālo maršrutu veidošanu, fokusējoties uz starppilsētu maršrutu, kuru kopgarums pārsniedz 100 kilometrus, izveidi arī virzienos, kuros vilcienu satiksme netiek nodrošināta, kā arī pakāpeniski ir ieviests vilciena intervāla grafiks, uzlabojot vilcienu satiksmes intensitāti un veidojot pievedošos maršrutus.

ATD kopumā uzskata, ka VK revīzijā ir saņemti ieteikumi, kas palīdzēs novērst nepilnības un trūkumus ne tikai reģionālā sabiedriskā transporta sektorā kopumā, bet arī Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā.

Direkcijā arī skaidro, ka Covid-19 pandēmijas sekas sabiedriskā transporta jomā aizvien ir jūtamas, jo ir mainījies ierastais darba režīms, kas ietekmē sabiedriskā transporta lietošanu. ATD regulāri arī iepērk sabiedriskās domas pētījumus, kuru rezultāti uzrāda galvenokārt pozitīvu sabiedrības viedokli par sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Vienlaikus no 2021. līdz 2022.gadam sākti pārvadājumi ilgtermiņu līgumu ietvarā, līdz ar to ATD ieskatā tika uzlabota sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas kvalitāte.

ATD piekrīt, ka pilnā apmērā regulējums par valsts garantējamo pakalpojumu apmēru, kas faktiski nosaka tikai minimālo reisu skaitu nodrošināšanu darba dienās starp novadu pilsētām, tuvējiem novadiem un pagastu centriem, nevērtējot pasažieru pieprasījumu, nav realizēts, taču, ņemot vērā pandēmijas ietekmi, kas uzskatāma par ārkārtas situāciju, nav bijis objektīvi iespējams piemērot noteikto normu, ņemot vērā zemos rentabilitātes rādītājus, kādi bijuši šo apstākļu ietekmē.

Tomēr ATD nepiekrīt secinājumam, ka sabiedriskā transporta maršrutu veidošanā nav vienotas pieejas, jo jautājumiem, kurus izskata Sabiedriskā transporta padomē (STP), pie finanšu aprēķiniem norāda prognozēto pasažieru skaitu. Savukārt citus kvantificējamus rādītājus par pasažieriem nav iespējams sniegt, jo faktiskais rezultāts ir vērtējams tikai pēc reisa vai maršruta atvēršanas. Visas izmaiņas, kas ietekmē reisu slēgšanu un atvēršanu, vienmēr saskaņo ar attiecīgo plānošanas reģionu, kā arī informāciju ietver pieteikumā, kuru iesniedz STP, uzsver direkcijā.

Viens no VK revīzijas secinājumiem norāda, ka ATD netiek savlaicīgi pārslēgti līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumiem, tādējādi sabiedriskā transporta pakalpojumus sniedz uz īstermiņa līguma pamata, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību līdz jauna ilgtermiņa līguma noslēgšanai. ATD piekrīt, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai ATD ir vadījusies no pastāvošās situācijas, tomēr neatkarīgi no noslēgto līgumu darbības termiņiem, ATD līgumus ir noslēgusi atbilstoši Publisko iepirkumu likumam un Eiropas regulai par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem.

LETA jau ziņoja, ka VK revīzijā konstatējusi virkni problēmu attiecībā uz darbībām, ko SM, ATD un STP veic, lai attīstītu sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos.

Kā aģentūru LETA iepriekš informēja VK pārstāvji, revīzijā secināts, ka atbildīgās institūcijas sabiedriskā transporta maršrutus veido bez vienotas pieejas, neievēro normatīvo regulējumu par valsts garantējamo pakalpojumu apjomu, pilda normatīvajam aktam neatbilstošus lēmumus par maršrutiem, kuros pakalpojumus sniedz bez maksas, kā arī izvirza daļēji pamatotas sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes prasības.

Revidenti arī nākuši pie atziņas, ka pašreizējā kārtība neveicina pasažieru pārsēšanos no privātā transporta uz konkurētspējīgu sabiedrisko transportu plānotajā apjomā.

VK revīzijā sniegusi 12 ieteikumus, lai nodrošinātu pasažieru pārvadājumu jomas politikas ieviešanu, ievērojot valstī noteiktos attīstības plānošanas principus, un pamatotu valsts garantētā sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu ikgadēji apstiprināmajā reģionālās nozīmes maršrutu tīklā atbilstoši sabiedriskā transporta pakalpojumu maršrutu tīkla un pakalpojumu apjoma veidošanas noteiktajiem principiem.

Tāpat iecerēts, ka līdz ar ieteikumu ieviešanu tiktu nodrošināta normatīvajam aktam atbilstoša un ekonomiski pamatota rīcība ar valsts budžeta līdzekļiem, nosakot sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu, un autobusos un vilcienos tiktu nodrošināta līdzvērtīga kvalitāte un pārkāpumu par kvalitātes prasību neievērošanu skaita mazināšanās.

ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu