Šodienas redaktors:
Dace Otomere
Iesūti ziņu!

Kāpēc mēs internetā visu laiku redzam "Temu" reklāmas? Uzņēmums, kas satricinājis iepirkšanās platformu tirgu (9)

Foto: Getty Images via AFP / Reuters

Ļoti iespējams, ka liela daļa interneta lietotāju Latvijā pēdējā gada laikā pamanījuši Ķīnai piederoša e-komercijas uzņēmuma "Temu" oranžīgās reklāmas. Kas ir šis uzņēmums un kā tas tik strauji spējis satricināt iepirkšanās platformu tirgu pasaulē?

Ķīnas milža platformā pircēji var atrast visu, no apģērbiem līdz elektronikai un mēbelēm. Ar populāro saukli – "iepērcies kā miljardieris" – tā rosina, ka pircēji var iegādāties visu, ko vēlas, neuztraucoties par izmaksām, ziņo raidorganizācija BBC.

Jau ieejot "Temu" tīmekļa vietnes sākumlapā, ir skaidrs, ka galvenais uzsvars tiek likts uz cenu. Tiek reklamētas dažādas akcijas, un katrai precei ir norādīta cena un atlaide blakus tai. Bieži vien tā ir pat 80% atlaide. Nav skaidri zināms, kā šie procenti tiek aprēķināti.

2022. gadā "Temu" sāka darbību ASV, bet vēlāk arī citviet pasaulē.

Pēdējo divu gadu laikā "Temu" regulāri ieņem vadošās vietas globālajos lietotņu lejupielādes sarakstos, un saskaņā ar analītiķa "SimilarWeb" apkopotajiem datiem ik mēnesi to izmanto nepilni 152 miljoni amerikāņu.

Mazumtirdzniecības analītiķis Nīls Saunderss ķīniešu milzi nosaucis par ""Amazon" uz steroīdiem".

To varēja arī redzēt februārī, kad notiek ikgadējais un lielākais ASV sporta notikums – "Super Bowl". Šogad pasākumu noskatījās rekordliels 123 miljonu amerikāņu skaits.

Tipiska 30 sekunžu ilga "Super Bowl" reklāma maksā aptuveni 7 miljonus ASV dolāru. "Temu" reklamējās sešas reizes. 

"Tā ir liela nauda par ļoti īsu reklāmu (..) Tomēr to redz ļoti daudz cilvēku, un mēs zinām, ka pēc šīs reklāmas "Temu" [lietotnes] lejupielādes strauji pieauga," stāsta Saunders.

"SimilarWeb" dati liecina, ka platformas individuālo apmeklētāju skaits visā pasaulē "Super Bowl" dienā salīdzinājumā ar iepriekšējo svētdienu pieauga teju par ceturtdaļu - tīmekļa vietni un lietotni pārlūkoja 8,2 miljoni cilvēku. Vienlaikus "Amazon" un "Ebay" apmeklētāju skaits samazinājās attiecīgi par 5 % un 2 %.

Saunders arī norāda, ka "Temu" daudz tērējas mikromārketingam. Piemēram, influenceri savos "TikTok" vai "YouTube" kontos reklamē ķīniešu milža produktus un aicina tos iegādāties "Temu" platformā.

Saskaņā ar SimilarWeb e-komercijas ekspertes Ineses Durandes datiem šiem influenceriem parasti ir mazāk nekā 10 000 sekotāju.

"Mikroinfluenceriem ir spēcīgas kopienas, tāpēc šādas reklamēšanās nozīmē lielu uzticību šiem produktiem," saka Durande.

"Temu" pieder Ķīnas "Pinduoduo", ko Ķīnas tirgus eksperts Šons Reins dēvē par "ķīniešu e-komercijas briesmoni".

"Visi Ķīnā pērk produktus no "Pinduoduo", sākot no skaļruņiem līdz T krekliem vai zeķēm," norāda Reins.

Raksta foto
Foto: T. Schneider/Shutterstock

Uzņēmums sīvi cīnās ar konkurentu "Alibaba", lai ieņemtu ASV biržā kotētā vērtīgākā Ķīnas uzņēmuma pirmo vietu. Pašlaik tā vērtība ir nedaudz zem 150 miljardiem ASV dolāru.

Reins uzskata, ka ķīniešu e-komercijas milzis tautiešiem kļuvis par lielu lepnumu un patriotisma avotu. 

"Viņi lepojas, ka Ķīnas uzņēmumi spēj cīnīties ar ASV e-komercijas pūķiem, piemēram, Amazon."

Ātri šķirstot "Temu" lietotni vai tīmekļa vietni, var atrast jebko, sākot no apaviem ar tērauda purngaliem, beidzot ar ierīci, kas paredzēta, lai palīdzētu gados vecākiem cilvēkiem un grūtniecēm uzvilkt zeķes. Reins skaidro, ka teju viss ražots rūpnīcās Ķīnā.

""Temu" izmanto iespaidīgu sistēmu, kas balstās uz apjomīgu datu vākšanu," saka Durande.

"Viņi apkopo datus par patērētāju tendencēm, visbiežāk meklētajiem un klikšķinātajiem produktiem, kurus viņi nodod atsevišķiem ražotājiem."

Kamēr amerikāņu "Amazon" pārdod šos datus ražotājiem, tikmēr ķīniešu "Temu" ražotājiem datus nodod bez maksas.

Informāciju viņi izmanto, lai "pārbaudītu tirgu" ar salīdzinoši nelielu produktu skaitu.

Ņemot vērā, ka "Temu" preces tiek sūtītas tieši no rūpnīcām, izvairoties no starpniekiem, tās būtībā tiek atbrīvotas no muitas nodokļiem.

Tomēr ķīniešu e-komercijas milzi jau paspējuši kritizēt Lielbritānijas un ASV politiķi. Piemēram, ASV valdības izmeklētāji brīdinājuši par "ārkārtīgi augstu risku", ka "Temu" pārdotie produkti varētu būt ražoti, izmantojot piespiedu darbu.

"Temu" tikmēr apgalvo, ka "stingri aizliedzis" visiem saviem tirgotājiem izmantot piespiedu vai nepilngadīgo darbaspēku, ziņo raidorganizācija BBC.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu