SIA "Rīgas ogļu termināls" nav noslēgtu pakalpojumu līgumu ne ar vienu mangāna rūdas tranzītu kravas saņēmēju Krievijā, norāda kompānijas pārstāvji, reaģējot uz medijos izskanējušo informāciju par mangāna rūdas pārkraušanu.
"Rīgas ogļu termināls" komentē ziņas par mangāna tranzītu kravu uz Krieviju
Uzņēmumā uzsver, ka "Rīgas ogļu terminālim" ir noslēgti pakalpojumu līgumi ar loģistikas-ekspedīcijas pakalpojumu sniedzējiem, kas tālāk piegādā mangāna rūdu saviem klientiem, papildinot, ka neviens no loģistikas-ekspedīcijas uzņēmumiem, ar ko "Rīgas ogļu terminālim" ir noslēgti līgumi, nav reģistrēts Krievijā.
"Rīgas ogļu termināls" stingri ievēro un ievēros Eiropas Savienības (ES) noteikto sankciju regulējumu, kā arī citas starptautiski noteiktās sankcijas, atzīmē uzņēmumā.
Tāpat uzņēmumā uzsver, ka "Rīgas ogļu termināls" ir veicis likumam atbilstošas pārbaudes par mangāna rūdu - ne konkrētā krava, ne tās nosūtītājs, ne tās saņēmējs, ne loģistikas-ekspedīcijas pakalpojumu sniedzējs, ne arī šo juridisko personu dalībnieki vai amatpersonas nav iekļautas ES vai citu Latvijā piemērojamo sankciju sarakstos.
Atbilstoši "Rīgas ogļu termināļa" rīcībā esošajai informācijai no mangāna rūdas ražo ferosakausējumus, ko plaši izmanto mašīnbūvē, autorūpniecībā, traktortehnikas ražošanā, kā arī citās jomās. No mangāna rūdas ražotie ferosakausējumi tiek eksportēti arī Eiropas lielajiem autoražotājiem.
Vienlaikus uzņēmumā informē, ka, ja ostā pārkraujamā krava raisīs jebkādas pamatotas aizdomas par tās izmantošanas iespējamo mērķi, tiks lūgts kompetentu Latvijas iestāžu viedoklis.
"Rīgas ogļu termināls" aicina valstiskā līmenī izvērtēt jautājumu par mangāna rūdas pārkraušanu un pārvadāšanu.
Jau ziņots, ka starp stividoriem, kas nodarbojas ar Krievijas militārajā rūpniecībā izmantojamās mangāna rūdas pārkraušanu ir arī tādi, kuru īpašnieku saites ved uz ekspremjera Andra Šķēles un politiķa Aināra Šlesera (LPV) ģimenēm, iepriekš vēstīja "TV3 Ziņas".
Raidījumā norādīja, ka ar mangāna rūdas pārkraušanu nodarbojas vairāki stividori. Starp pārkrāvējiem ir arī "KS Terminal" un "Rīgas ogļu termināls". Abi atrodas Krievu salā.
"Rīgas ogļu termināls" pastarpināti pieder ekspremjera Andra Šķēles, kā arī pašreizējā politiķa, parlamentārieša Aināra Šlesera (LPV) ģimenēm, akcentēja raidījumā.
"Latvijas ostu termināļiem ir strikti jāievēro ES un ASV noteiktās sankcijas pret Krievijas precēm un kravām. Tāpēc ir aizliegts pārkraut kravas, kuras ir iekļautas ES un ASV sankcionēto preču sarakstā! Ikviens uzņēmums, kurš pārkāpj sankcijas ir bargi jāsoda! "Rīgas ogļu termināls" vienmēr ir strādājis, ievērojot Latvijas likumus, un nekad nav pārkāpis sankcijas," sagatavotajā atbildē raidījumam rakstīja Šlesers.
LETA jau vēstīja, ka pēc Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā sākuma krasi palielinājās ieroču rūpniecībā nepieciešamās mangāna rūdas piegādes Krievijai. Kā vēstīja laikraksts "Postimees", kopš pagājušā gada daļa piegāžu veiktas caur Sillamē ostu, kuras operatorkompānijā puse pieder bijušajam Igaunijas premjerministram Tītam Vehi, kā arī caur Latviju.
Krievija gandrīz pilnībā paļaujas uz mangāna importu. Lai gan valstī ir nelielas mangāna rezerves, to ieguve nav attīstīta industriālā līmenī. Provizoriskie dati liecina, ka 2023.gadā Krievija importē divus miljonus tonnu mangāna rūdas, kas ir rekordliels apjoms. Mangāna rūda tiek izmantota augstas kvalitātes tērauda ražošanā, kas nepieciešams ieroču stobriem, bruņumašīnām un šādu transportlīdzekļu kāpurķēdēm.
Kā liecina "Postimees" rīcībā esošā informācija, no diviem miljoniem mangāna rūdas, kas pērn tika eksportēta uz Krieviju, gandrīz 90% tika pārkrauta Igaunijā un Latvijā. Visvairāk tādu kravu pārkrauts Rīgas un Ventspils ostās, bet kopš pagājušā gada arī Sillamē ostā tiek izkrauta un uzglabāta mangāna rūda pirms vilcieni ar to dodas uz Krieviju.
Latvijas valsts dzelzceļa kompānija "LDz Loģistika" ir viena no vairākām Latvijas kompānijām, kas piedalījušās mangāna rūdas pārvadājumos uz Krieviju. Kompānija jau 2018.gadā sāka pieņemt kuģus, kas veda mangāna rūdu no Āfrikas. Sākoties Krievijas atkārtotajam iebrukumam, tādu kravu apjoms krasi pieauga. Pieprasījuma dēļ mangāna cena ir pieaugusi no 150 ASV dolāriem pirms kara līdz 300-350 ASV dolāriem par tonnu.
Starptautiskās sankcijas neaizliedz mangāna rūdas pārvadājumus uz Krieviju.
Informācija "Firmas.lv" liecina, ka "Rīgas ogļu termināls" reģistrēts 2012.gadā, un tā pamatkapitāls ir 3,341 miljons eiro. Uzņēmums pieder AS "Riga Port". 2022.gadā kompānija strādāja ar 26,433 miljonu eiro apgrozījumu un 4,813 miljonu eiro peļņu.