Šodienas redaktors:
Dace Otomere
Iesūti ziņu!

1. marta gaidās: ko iedzīvotājiem šogad ņemt vērā gada ienākumu deklarācijas iesniegšanā?

Raksta foto
Foto: sattahipbeach/Shutterstock

Palikušas dažas nedēļas līdz 1. martam, kuru daudzi Latvijas iedzīvotāji gaida ar cerību, - starts gada ienākumu deklarācijas iesniegšanai. Brīdis, kad var uzzināt - būsi papildu ienākumus atguvis vai būsi parādā valstij. Valsts ieņēmumu dienests (VID) portālu "Apollo.lv" informēja, ko iedzīvotājiem šogad ņemt vērā, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju.

VID pārstāvji stāsta, ka šogad nebūs izmaiņu gada ienākumu deklarācijas iesniegšanā salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.

Lai saņemtu nodokļa atmaksu, 2024. gada laikā var iesniegt deklarāciju ne tikai par 2023. gadu, bet var arī iesniegt vai precizēt deklarāciju par 2022. gadu un 2021. gadu. Savukārt deklarāciju par 2020. gadu var iesniegt līdz 2024. gada 23. jūlijam.

Tāpat kā līdz šim visiem iedzīvotājiem, kuru ienākumiem tiek piemērots iedzīvotāju ienākuma nodoklis, ir jāseko līdzi tam, vai gada laikā piemērotie nodokļu atvieglojumi un VID prognozētais neapliekamais minimums atbilst viņu kopējiem gada ieņēmumiem.

No tā ir atkarīgs, vai, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, valsts nodokli atmaksās, vai arī tas būs jāpiemaksā.

Ikviens cilvēks, par kura ienākumiem tiek maksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis, var brīvprātīgi iesniegt gada ienākumu deklarāciju, lai atgūtu no valsts pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli par saviem un savu ģimenes locekļu attaisnotajiem izdevumiem. To var izdarīt jebkurā brīdī trīs gadu laikā.

Pārmaksāto nodokļu atmaksa tiek veikta trīs mēnešu laikā no deklarācijas saņemšanas dienas.

Nereti piemirstas, kādus dokumentus nedrīkst pievienot gada ienākumu deklarācijai. Čeki par uztura bagātinātājiem, vitamīniem, zālēm, brillēm vai lēcām nav attaisnotie izdevumi. Arī rēķini par plastiskajām operācijām šajā kategorijā neietilpst.

Obligāti gada ienākumu deklarācija par 2023. gadu ir jāiesniedz visiem uzņēmējiem un saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī tiem iedzīvotājiem, par kuriem gada laikā iedzīvotāju ienākuma nodoklis nav samaksāts pilnā apmērā.

Obligātā gada ienākumu deklarācija par 2023. gadu ir jāiesniedz no 2024. gada 1. marta līdz 3.jūnijam (ieskaitot), bet, ja 2023. gada ienākumi pārsniedz 78 100 eiro, tad no 2024. gada 1. aprīļa līdz 1. jūlijam.

Pārējos gadījumus, kad gada ienākumu deklarācija jāsniedz obligāti, kā arī to, kā to izdarīt, var apskatīt vid.gov.lv sadaļā "Obligāti iesniedzamā gada ienākumu deklarācija". Ja gada ienākumu deklarācija ir jāiesniedz obligāti, tas jādara, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS).

Nodokļa atmaksu var saņemt arī par gada laikā nepiemērotiem nodokļa atvieglojumiem vai lielākas progresīvās likmes piemērošanas dēļ. Šīs atmaksas atgūšanai deklarācijai nav nepieciešams pievienot attaisnojuma dokumentus, pārrēķins tiek veikts automātiski no cilvēka deklarētajiem ieņēmumiem.

Iedzīvotājiem, kuri pērn atsaucās VID aicinājumam un norādīja savu konta numuru, uz kuru vēlas saņemt automātisko nodokļu pārmaksu, gada ienākumu deklarācija nav jāsniedz, ja vien nav radies pienākums iesniegt to obligāti (sk. nosacījumus – kad jāsniedz obligāti!).

Ja nekas nav mainījies, tad viņi nodokļa pārmaksu saņems automātiski – no šī gada 1. oktobra līdz 31. decembrim.

Tas ir ļoti ērti, ja nav nekādu attaisnoto izdevumu un gada ienākumu deklarācija nav jāiesniedz obligāti.

Savukārt, lai atgūtu gada laikā pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli par attaisnotajiem izdevumiem (izglītību, medicīnu, zobārstniecību, iemaksām pensiju fondos u.c.), deklarācija ir jāiesniedz un jāpievieno tai savus attaisnoto izdevumu dokumentus – čekus, kvītis, bankas rēķinus u.c.

Gada ienākumu deklarāciju var iesniegt par trim iepriekšējiem gadiem, kā arī var precizēt par trim iepriekšējiem gadiem iesniegtās gada ienākumu deklarācijas, pievienojot tām papildu čekus.

Plašāka informācija par deklarācijas aizpildīšanu pieejama VID tīmekļa vietnes sadaļā "Gada ienākumu deklarācija".

Visērtāk deklarāciju ir iesniegt elektroniski, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS), jo lielākā daļa datu tajā jau automātiski ir iekļauti no valsts informācijas sistēmām un cilvēkam pašam tie nav jāievada. Obligāti iesniedzamā gada ienākumu deklarācija obligāti ir jāiesniedz elektroniski.

VID aicina iedzīvotājus būt modriem, uzmanīgiem un neuzķerties uz krāpnieku sūtītām īsziņām!

Nereti krāpnieki uzdodas par Valsts ieņēmumu dienestu vai banku un sūta iedzīvotājiem īsziņas, kurās aicina veikt noteiktas darbības saistībā ar nodokļu atmaksu, piemēram, mudina nospiest īsziņā iekļauto saiti, lai saņemtu pārmaksāto nodokli, apstiprinātu kādus datus, piekristu informācijai vai tamlīdzīgi.

Ļaundaru fantāzija ir bagāta, tādēļ ik pēc laika cilvēki sastopas ar jaunu krāpnieciskā teksta modifikāciju. Svarīgi atcerēties, ka VID nekad nesūta īsziņas.

VID nodokļus atmaksā uz iedzīvotāju EDS norādīto kontu, un iedzīvotājiem nekādas papildu darbības pēc gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas nav jāveic.

Jautājumu gadījumā aicinām zvanīt uz VID konsultatīvo tālruni +371 67120000, kā arī uzdot savus jautājumus rakstiski VID Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) sadaļā "Sarakste ar VID". Svarīgi, ka, zvanot uz VID Konsultatīvo tālruni, ikviens var saņemt arī personificētu konsultāciju, ja vien zvanot pieslēdzas VID EDS un nosauc tur redzamo kodu.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu