VK akcentē, ka e-pakalpojumi un automatizēta sodu izpildes administrēšana ļautu novērst kļūdu risku maksājumos un ietaupītu iestāžu resursus
Atšķirībā no e-pakalpojumiem, kuros maksājuma uzdevuma sagatavē ir iekļauti visi rekvizīti, izmantojot vairumu citu samaksas veidu, kļūdu risks būtiski pieaug. Atteikšanās no pašrocīgi veidotiem maksājuma uzdevumiem uzlabotu maksājumu kvalitāti un samazinātu iestāžu resursus, kas tiek patērēti naudas sodu manuālai sasaistei ar veikto maksājumu, norāda VK.
Stājoties spēkā AAL, funkcionēt sāka jauna informācijas sistēma - Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēma (APAS), kuras mērķis ir nodrošināt elektronisku procesu, automatizējot dažādu lēmumu sagatavošanu pēc sistēmā ievadītajiem datiem, tā ietaupot papīra un pasta izdevumus, kā arī cilvēkresursus.
Pašlaik ik gadu aptuveni 40 000 maksājumiem ir jāveic manuāla atpazīšana. Gan VP, gan VID norādīja, ka bieži ir problēmas ar maksājumu identificēšanu APAS. Ja maksājumu nevar identificēt arī manuāli, naudas sods tiek nodots zvērinātiem tiesu izpildītājiem piespiedu izpildei.
VK 2021.gadā revīzijā konstatēja, ka ir būtiskas problēmas ar datu kvalitāti APAS un ka VP manuālais darbs ir pat palielinājies. Joprojām turpinās VK sniegto ieteikumu ieviešana. Savukārt 2022.gadā sākta APAS pilnveide, lai samazinātu iestāžu resursu patēriņu un nodrošinātu daļēju piespiedu sodu izpildes procesa automatizāciju.
Pēc revidentu aprēķiniem, pēc uzlabojumiem process būs ātrāks un valsts iestādes varēs ieekonomēt līdz 62% laika šīs funkcijas izpildē.
VK administratīvo naudas sodu izpildes reformas revīzijā sniegusi četrus ieteikumus, tostarp norādot, ka Tieslietu ministrijai (TM) nepieciešams izvērtēt iespējas, kā sekmēt labprātīgu naudas sodu izpildi, mazinot naudas soda izpildes kontrolei vajadzīgos resursus. Tāpat TM sadarbībā ar Finanšu ministriju (FM) un Iekšlietu ministriju (IeM) jāizvērtē iespējas naudas sodu izpildes funkcijas centralizācijai.
Vienlaikus FM sadarbībā ar IeM un TM jāizvērtē alternatīvi risinājumi naudas sodu samaksas kārtībai, tostarp nepieciešams izvērtēt iespējas atteikties no samaksas veidiem, kas saistīti ar pašrocīgu maksājuma uzdevumu veidošanu. Kā arī IeM un TM nepieciešams vienoties par konkrētu termiņu datu apmaiņas nodrošināšanai - lai mērķtiecīgi organizētu darbu un ieviestu APAS funkcionalitāti naudas sodu piespiedu izpildes procesa automatizācijai.
Ieteikumu ieviešanas termiņš noteikts līdz 2026.gada 1.februārim