Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis
Iesūti ziņu!

CAA: Pērn 455 pasažieriem atteica lidojumu agresīvas uzvedības vai pārmērīga reibuma dēļ (1)

Raksta foto
Foto: Matej Kastelic/shutterstock

Pieaug aviopasažieru skaits, kuriem agresīvas uzvedības dēļ atsaka lidojumu, pavēstīja Civilās aviācijas aģentūras (CAA) pārstāvji.

CAA pārstāvji informē, ka 2023. gadā agresīvas uzvedības vai pārmērīga alkohola reibuma dēļ lidojums tika pārtraukts 455 pasažieriem, kamēr, piemēram, 2019. gadā, pārvadājot lielāku skaitu pasažieru nekā 2023.gadā, lidojums tika atteikts 373 pasažieriem.

Vienlaikus šogad janvārī 39 pasažieriem plānotais lidojums tika pārtraukts lidostas teritorijā saistībā ar agresīvu uzvedību vai atrašanos pārmērīga alkohola reibumā.

Tāpat aģentūrā norāda, ka pasažierim var tikt piemērots administratīvais sods un 2024. gadā administratīvais sods par agresīvu rīcību gaisa kuģī vai lidostas teritorijā piemērots septiņām personām, kamēr pērn visa gada laikā - 78 personām. Savukārt 2020. gadā administratīvais sods tika piemērots 60, bet 2021. gadā - 76 personas.

Pēc CAA minētā, arvien biežāk pasažieri kļūst agresīvi lidojuma laikā, piemēram, Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" janvārī izpildīto reisu laikā tādas bija 50 personas, savukārt pērn - 611 personas, kamēr 2019. gadā tika konstatēts 191 gadījums, kad pasažieris uzvedies agresīvi lidojuma laikā.

Aviokompānijām ir tiesības noteikt arī ierobežojumu uz laiku vai uz mūžu izmantot lidsabiedrības pakalpojumus pasažieriem, kuri ar savu rīcību ir radījuši apdraudējumu gaisa kuģu lidojuma drošumam.

Pērn "airBaltic" tādu noteica septiņiem pasažieriem, bet 2022. gadā - 15 pasažieriem.

Tāpat pasažieri pēc ierašanās galamērķī var tikt nodoti tiesībsargājošām iestādēm turpmāko procesuālo darbību veikšanai. CAA atgādina, ka praksē ir gadījumi, kad agresīvam pasažierim atbilstoši galamērķa valsts likumiem tiek piemērots arī cietumsods.

CAA arī norāda, ka agresīvas uzvedības gadījumā pasažieriem nav tiesību uz kompensāciju par atteiktu vai nokavētu lidojumu.

Aģentūrā skaidro, ka civilās aviācijas jomā pret agresīviem pasažieriem ir noteikta "nulles" tolerance. Pasažieri visbiežāk rada bīstamas situācijas ar pārmērīgu alkohola lietošanu pirms vai lidojuma laikā, piemēram, lidmašīnā pēc alkohola lietošanas uzvedas agresīvi pret apkalpi un citiem pasažieriem. Nereti alkohols tiek sajaukts ar dažādām citām apreibinošām vielām.

Gaisa kuģu lidojuma drošumu pasažieri ietekmē, neievērojot apkalpojošā personāla instrukcijas, piemēram, smēķējot. Tāpat pasažieri mēdz būt agresīvi pret citiem kā verbāli, tā fiziski. Nereti alkohola reibumā esošie pasažieri būtiski traucē apkalpojošā personāla tiešo pienākumu izpildi, kā arī pasažieri var apdraudēt sevi un citus pasažierus ārkārtas situācijās, piemēram, kad tiek veikta lidmašīnas evakuācija.

CAA atgādina, ka lidmašīnā esošais skābeklis ir retināts, tas ir līdzvērtīgs gaisam, ko cilvēks elpo, atrodoties kalnos 1500 līdz 2500 metru augstumā.

Attiecīgi arī alkohola lietošana iedarbojas citādāk nekā parastos apstākļos uz zemes - pasažieris lidojuma laikā apreibst ātrāk un spēcīgāk.

Drošība aviācijas nozarē ir prioritāte un CAA aicina pasažierus nopietni pārdomāt savu rīcību pirms lidojuma un lidojuma laikā, atsakoties no pārmērīgas alkohola lietošanas un darbībām, kas var kaitēt savai un citu cilvēku drošībai.

CAA darbības mērķis ir īstenot valsts politiku un pārvaldi Latvijas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības jomā, veicot civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzību, kā arī uzraugot gaisa kuģu radītā piesārņojuma atbilstību vides aizsardzības prasībām.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu