Ar raidījumu "360TV Ziņneši" sazinājies kāds skatītājs, kurš saskāries ar netaisnīgu situāciju sava elektroauto uzlādes laikā. Papildus uzlādes lietotnē norādītajiem dažiem desmitiem centu teritorijas apsargs lūdzis piemaksāt vēl 1,50 eiro stundā par stāvvietu, kurā uzlādes laikā novietots elektrobraucamais. Cik tas ir pamatoti un godīgi, raidījumam skaidro Miks Dūcis.
Vai iedzīvotājiem būtu jāmaksā par elektrouzlādes stāvvietu? (2)
Latvijā ir apmēram pustūkstotis ātrās un vidēji ātrās publiskās elektrouzlādes staciju, tātad viens punkts uz vairāk nekā desmit elektroauto. Salīdzinājumam - Nīderlandē vai Norvēģijā uz vienu uzlādes iekārtu ir aptuveni trīs četri elektroauto, un arī pie mums elektrouzlādes tīklu arvien paplašina, tāpēc vēl jo vairāk aktuāls būs jautājums: vai par uzlādes staciju stāvvietām nāksies maksāt papildu maksu?
Situācijas apraksts. Žurnālists Miks Dūcis devies uz kādu elektrouzlādes staciju. Pēc neilga laika atgriežoties pēc auto, apsargs lūdzis samaksāt iepriekš nolīgto pusotru eiro un pat izsitis čeku. Tik tālu viss skaidrs – tātad papildus trīsdesmit pieciem centiem par kilovatu vēl stundas maksa. Tā šo uzlādi padara diezgan neizdevīgu. Bet ja nu steidzami jālādējas – kāpēc ne? Taču jāatceras, ka stāsts jau nav par izdevīgumu, bet par godīgumu un to, kāpēc aplikācijas lietotājs netiek laikus informēts par to, ka gaidāmi kādi papildu izdevumi. Atbilde tiek meklēta pie Latvijas elektroauto biedrības pārstāvja Kārļa Mendziņa.
"Prakse, ka jāmaksā par stāvvietu, ir normāla, bet vai to vajadzētu iekļaut aplikācijā? Es teiktu, ka būtu vēlams."
Eksperts norāda, ka Mobilly un tam līdzīgas aplikācijas vien apvieno daudzus un dažādus elektrouzlādes vietu saimniekus – tādēļ ir pilnīgi iespējams, ka kaut kas netiks atainots pilnīgi. Lai no šādiem pārsteigumiem izvairītos, ja tas tehniski ir iespējams, labāk izmantot pašu uzlādes vietu aplikācijas.
"Jāsaprot, ka elektroauto īpašnieki šobrīd ir, tā sakot, izlepuši, jo līdz šim ir bijusi salīdzinoši lēta uzlāde, un teju visās stāvvietās nav bijis jāmaksā, arī tajās, kuras bijušas pilsētas centrā, bet šobrīd tā situācija mainās un stacijas sāk parādīties arī privātās teritorijās, kurās ir citi apmaksas veidi."
Protams, par Barona ielā notiekošo vaicājām arī Mobilly vadītājam Ģirtam Slaviņam – kā nekā tieši viņu aplikācijā nav nekādu norāžu par to, ka būs kas papildus jāmaksā.
"To staciju šobrīd ir tik daudz, ka nācās meklēt, kur tieši tas ir. Bijām tiešām piemirsuši to pierakstīt. Staciju, par kurām būtu jāmaksā, ir maz, faktiski šī un vēl divas. Latvijā tādu faktiski nav. Šajā gadījumā vienkārši cilvēciski bija aizmirsies pierakstīt."
Citos līdzīgos gadījumos Mobilly vadītājs aicina vispirms zvanīt vai rakstīt aplikācijas uzturētājiem. Šādas problēmas var ātri un vienkārši atrisināt. Diemžēl ne visi labi nodomi beidzas ar tikpat veiksmīgiem rezultātiem – šoreiz elektroauto braucēja mēģinājums norādīt uz nepilnību sistēmā rezultējies ar vienu uzlādes staciju pilsētā mazāk.