Torņakalnā notikusī traģēdija, kad 91 gadu vecs vīrietis ar automašīnu iebrauca transporta pieturā un bojā gāja jauna meitene, bet jauns vīrietis tika smagi savainots, uzjundījusi diskusiju vilni par senioriem pie stūres. Vietnē X cilvēki izsaka visdažādākos viedokļus par to, kad tad senioram vajadzētu spiest bremzes pedāli uz visiem laikiem. Tik vētraina diskusija sen nav redzēta - sarunas karstumā neiztiek arī bez lamāšanās un personiskiem apvainojumiem.
"Traķene? Pansionāts? Ragaviņas?" Cilvēki vētraini apspriež, ko darīt ar senioriem pie stūres
Šis ir prātam neaptverami. Kā vispār notiek veselības pārbaudes pēc 70? Vēl joprpojām dod atļauju piedalīties satiksmē uz 3 gadiem?! Viņi paši diemžēl nav spējīgi saprast, ka laiks pie stūres beidzies. Savu ģimenes senioru piespiedām no auto atteikties. https://t.co/Pv0oNexvih
— Marta Fabriciusa (@Kukarane) December 10, 2023
Šādus priekšlikumus daudzi uztver saasināti.
Stulbā kaza, pievaldies! Man ir 70 gadi un gadu gadiem braucu bez neviena soda punkta! Visdrīzāk braucu labāk par jums! Progresīvie idioti, beidzot jūs ar saviem plānprātīgajiem aizliegumiem esat mani izbesījuši!
— Vladis Spāre (@vladis_spare) December 10, 2023
Tas ir kā?
— Eriks Stendzenieks (@E_Stendzenieks) December 10, 2023
Atņēmāt rīcībspēju? Traķene? Pansionāts? Ragaviņas?
Te jau jaunieši arī pases uz vēlēšanām mudināja slēpt, ka nenobalso ne tā.
Iziet ārstu komisiju - stūrē kaut 279 gados, manprāt.
... nu ko? Partnerattiecības ir ievadītas pareizajā gultnē, Stambulas konvencija ir uzvarēta, kas nākamais?
— Juris (@JurisRubergs) December 10, 2023
Gerontofobija. Vecos cilvēkus vajadzētu izspiest no visām vietām. Viņi ir pretīgi! Viņus vajadzētu iespundēt kaut kādā rezervācijā lai nerēgojas apkārt!
Vai visi seniori spēj adekvāti novērtēt savas braukšanas spējas? Daži negrib mest stūrēšanu pie malas, kaut vajadzētu, daži beidz šofera gaitas bez avārijām, vienkārši izvērtējot riskus.
Neviens tiešām nepaprasīs pašsaprotamo jautājumu: ko 91 gadu vecs opis dara pie stūres? Nēnē, saprotu, otrā jaunība, mobilitāte, vai ta mājās sēdēs, kuŗš cits viņu vadās. Bet tādā vecumā tomēr būtu jāizvērtē savas spējas
— Didzis Veinbergs (@didzvein) December 10, 2023
Pieredzes, protams, ir dažādas.
Nu nez, vienam manam vectētiņam tieši ārsts atņēma tiesības, otrs pats nosprieda nebraukt. Svarīga ir ārsta un komisiju ētika
— Ilze J-Kreituse (@Kreituse) December 10, 2023
Mans opis bija ap 80, kad daktere pareica, ka braukt nevarēs, jo ir katarakta. Viņš bija ļoti apvainojies. Bet mēs visi bijām šokā, ka viņš brauc teju neko neredzot.
— Daina Pravorne (@DainaPravorne) December 10, 2023
Opaps, tuvojoties 70 otrajai pusei pats sāka braukt aizvien mazāk, līdz nolika auto atslēgas un pateica, ka pietiks. Vairs neesot tās uzmanības, katrs brauciens sagādāja stresu. Negribot nodarīt kādam skādi. Dziļi cienīju viņu par to lēmumu.
— Debora 🕊️♥️🇺🇦 (@S_Simplicitas) December 10, 2023
Šķiet, ka daudzus visvairāk tracina jaunu ļaužu pieņēmumi par noteiktu vecuma cenzu. Galu galā – kad tad sākas vecums? Ne jau septiņdesmit gados, jaunieši!
Cik aizkustinoši infantils tvīts. Bērnībā taču visiem šķita, ka 50 gadi ir milzu vecums, bet 70g.vecumā visi mirst. Izrādās, arī daudzi (nosacīti) pieaugušie tā domā.
— Juris Bārtulis (@BartulisJuris) December 10, 2023
Domā, ka 70 gadi ir kāda nāves josla? Tādā vecumā cilvēki vēl skrien maratonu, ziemā peld, utt. Veselības pārbaudes jebkurā vecumā notiek formāli.
— Jānis Rudzupuķe (@Rudmatis) December 10, 2023
Neaizmirstiet tad jau vecuma termiņu noteikt arī strādāšanai, seksam un vispār varbūt arī dzīvošanai neskādētu. Ne jau kaut kāds mistisks vecuma slieksnis ir noteicošais faktors.
— SanijaM (@m_sanija) December 10, 2023
Eidžisms tīrā veidā. Runāt varam par biežākām un stingrākām veselības pārbaudēm, varbūt vēl kādus papildus testus ieviest, bet atņemt tiesības tikai tāpēc, ka sasniegts noteikts vecums, ir pilnīgi nepieņemami. Katrs cilvēks ir atšķirīgs.
— 𝓖𝓖𝓖 (@girtsgg) December 10, 2023
Daudzi atzīmē, ka vēršanās pret senioriem pie stūres viena gadījuma dēļ nav īsti godīga – tad jau jāsalīdzina senioru un jaunāku cilvēku izraisīto avāriju statistika. Vairāki komentētāji gan atceras vairākus gadījumus nesenā pagātnē, kad seniori izraisījuši skaļas avārijas. Un atkal - ne jau tikai seniori ir traģisku avāriju izraisītāji.
Man te nesen rajonā 4 jaunieši ar BMW nositās, aizliegsim BMW, jauniešus pie stūres vai seksu, lai tādi nerodās?
— oposums (@oposums) December 10, 2023
Diskusija grozās ap auto vadītaju pielaujamo vecumu, bet taisnība tiem, kas saka – vēl jau nav zināma informācija par konkrētā negadījuma cēloņiem.
Vai nav tā, ka mēs pārlieku daudz cenšamies atrast likumsakarības un vainīgos? Vienreiz pa ilgiem gadiem ir ļoti traģisks un neveiksmīgs iznākums senioram pie stūres, brt vai tas patiešām liecina par sistēmisku problēmu? Reizēm smagas avārijas notiek banālu un stulbu sīkumu dēļ.
— Skabargs (@veletajs) December 10, 2023
Visa šī diskusija ir absurda. Sanāk,ka vecums tiek pasludināts par slimību.
— Andris Zandbergs (@AZandbergs) December 10, 2023
Varbūt vērts visiem pieklust,un sagaidīt izmklēšanas rezultātu. Ka nesanāk kā parasti, nedēļu cepas par vienu, galā pavisam cita problēma.
Līdzjūtība tuviniekiem. Meklēs vainīgo. Bet cilvēku neatgriezt. Vai jauniesi biežāk izraisa avārijas? Ceļš ir un paliek augsta riska zona jebkuram. Vai to saprot tikai pēc traģēdijas.
— Art Art (@t1372146) December 10, 2023
Izsakām visdziļāko līdzjūtību bojā gājušās jaunietes ģimenei.