Tas notiek tādās situācijās, kā, piemēram, skatoties filmu, mēs bērna klātbūtnē sakām: "o, kāda stilīga mašīna!" vai "kāda laba māja!", "cik viņš labi izskatās!" vai, tieši pretēji, izsakot komentārus, ka kādam automašīna ir "vecs lūznis". Un šādi komentāri bērnam iedod ziņu, kā tad attiekties pret lietām.
Neatkarīgi no tā, kā tiek veidotas vērtības, ap deviņu līdz 13 gadu vecumu bērniem var aktualizēties tas, ka uzmanība tiek pievērsta konkrētām lietām. Un šeit bērns jau izprot un spēj noteikt, ka konkrēta lieta ir vērtīgāka, bet, ja tas ir tikai epizodiski, arī šeit var būt līdzīgi kā piecgadnieku vecumā, kad tajā grupā lieta ir laba un palīdz iekļauties. Šādos gadījumos vecāki var paskaidrot, kā ir, - ka svarīga ir funkcija, ko tā lieta pilda, vai arī, ja tā ir dārga lieta, ir normāli ar bērnu runāt un skaidrot, ka tā maksā vairāk un lielāki pirkumi ģimenē ir jāplāno, jākrāj.
Ziemassvētki - tradīciju veidošanas laiks
Svarīgāk par dāvanu lomu ir likt bērnam saprast tradīciju nozīmi šajos svētkos.
"Kā vienu piemēru var minēt tradīcijas ieviešanu, ka ir konkrētas dāvanas, ko atnes Ziemassvētku vecītis, bet citas dāvanas ģimene taisa kopā un dāvina cits citam. Šī būtu pareizāka pieeja, jo tā bērns saprot, ka mēs tomēr paši izlemjam, ko viens otram dāvināsim, un radām prieku kopā. Varbūt dāvanai nemaz nav jābūt lietai, tā var būt kopīga dekorēšana, aktivitāte, priekšnesums. Te ir jautājums par pieeju, ko dāvināt, kā veidot tradīcijas un uz ko ir fokuss," teic Dimanta.