“Ņemot vērā prasību apjomu un neskaidro situāciju – kā regulas prasības ir plānots īstenot trešajās valstīs, piemēram, pārliecināties, ka produkts nav izraisījis atmežošanu vai ka izcelsmes valstī audzēšanas/ražošanas procesa laikā ir ievēroti tās vispārējie likumi, ir iespējama tirgus plūsmas palēnināšanās,” brīdina Ekmane. “Tāpat
paredzams, ka regulas prasības atstās iespaidu arī uz iekšējo ES tirgu, jo pirmo reizi laižot preci vai produktu tirgū, būs nepieciešams veikt tā pilno pārbaudi un pārliecināties, ka produkts nav izraisījis atmežošanu vai meža degradāciju.
Tas varētu palēnināt eksporta plūsmas regulā noteiktajiem produktiem, kā arī palielināt birokrātisko slogu ražotājiem, audzētājiem, un arī dalībvalstu kompetentai iestādei, kam jākontrolē regulas nosacījumu ievērošana.”
Riski un draudi mežu īpašniekiem
Ikviens sabiedrības pārstāvis var izteikt pamatotas bažas, ka attiecīgie produkti ir veicinājuši atmežošanu un meža degradāciju. Un atbildīgajām iestādēm būs pienākums pārbaudīt šo informāciju, uz pārbaudes laiku apturot konkrēto preču vai produktu plūsmu tirgus ķēdē. Tāpat
pastāv risks, ka normatīvo aktu pārkāpumu gadījumā var tikt aizliegts tirgot konkrētos kokmateriālus.
Ilgāku laiku neapsaimniekotas platības var aizaugt ar kokiem, bet, ja pēc kāda laika šo platību sāk apsaimniekot, piemēram, ierīkojot ganības, tad to iespējams interpretēt kā atmežošanu, attiecīgi piemērojot sankcijas par to, kas tiek darīts.
Jāņem vērā, ka uzraudzībā arvien vairāk tiks izmantotas attālās izpētes tehnoloģiju iespējas, piemēram, satelīta attēli vai ortofoto kartes. Risks šajā gadījumā pastāv, ka aizaugusi neapsaimniekota platība šādos attēlos var izskatīties ļoti līdzīgi meža teritorijai, tāpēc šādu tehnoloģiju izmantošanā ir nepieciešama sasaiste arī ar teritorijas informāciju.