Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Gatavas tikai sliedes. Kad varēsim iekāpt vilcienā no Bolderājas uz Rīgu? (2)

AS "Pasažieru vilciens" vilciens Rīgas dzelzceļa stacijā. Foto: Ieva Čīka/LETA

"Vajag iet un darīt, un tad arī būs rezultāti." Tā uz jautājumu, vai pasažieru vilciena maršruta Rīga–Bolderāja ieviešana izdosies, 2019. gadā atbildēja bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Tolaik viņš teica, ka pasažieru vilciens maršrutā varētu tikt ieviests tuvāko divu līdz trīs gadu laikā. Nu šie gadi pagājuši, taču rezultāta joprojām nav. "Apollo.lv" sazinājās ar Satiksmes ministriju, lai noskaidrotu, kad Bolderājas iedzīvotāji uz Rīgas centru varēs braukt ar vilcienu.

Šogad vēl jābrauc ar autobusu vai automašīnu

Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļa "Apollo.lv" norāda, ka pie VAS "Latvijas dzelzceļš" kompetencē esošā projekta darbs turpinās. Patlaban turpinās darbi pieturas punktu "Iļģuciems" (Slokas iela 107A) un Bolderāja (Gaigalas iela 18) izbūvei. Esot izstrādāti būvprojekti un saņemts būvekspertīzes atzinums.

Līdz maršruta atklāšanai vēl jāpagaida – šogad pabeigt minēto pieturas punktu izbūvi nav iespējams. Tas saistīts ar "trešo pušu saskaņojuma saņemšanu un uzņēmēju kapacitāti". Attiecīgi Bolderājas līnijas pieturas punktu izbūvi plānots pabeigt 2024. gadā.

Konkrētu laika prognozi, kad varētu sākt vilcienu satiksmi starp Bolderāju un Rīgas centru, Satiksmes ministrija nesniedza, taču atzīmēja, ka tas būs iespējams pēc pieturu izveides.

Šobrīd Iļģuciema pieturas punkta izbūvei notiek būvprojekta saskaņošana ar zemes īpašnieku, kura īpašumu skar projekts. Attiecīgi projekta īstenošana esot "nedaudz aizkavēta".

Turpretim Bolderājas pieturas izbūves procesā ilgstoši neizdevās saņemt būvprojekta saskaņojumu no iesaistītajām pusēm. Lai varētu turpināt darbus, tika nodalīts būvprojekta apjoms, kas attiecas uz trešās puses īpašumu. Komunikācijas nodaļa atzīmē, ka nesen no Valsts Dzelzceļa tehniskās inspekcijas saņemta būvatļauja par būvdarbu nosacījumu izpildi, tāpēc šobrīd uzņēmējs var sākt būvdarbus pamatprojektā.

Pagaidām visātrākais veids, kā ar sabiedrisko transportu no Bolderājas tikt uz Rīgas centru, ir brauciens ar 3. vai 30. autobusu. Ārpus sastrēguma stundām ar abiem autobusiem uz pilsētas centru iespējams tikt aptuveni 30 minūtēs.

Pasažieru vilciena ieviešanu maršrutā Satiksmes ministrija aktualizēja 2019. gadā, cenšoties saīsināt laiku, kas jāpavada ceļā no Bolderājas uz Rīgas centru.

"Rīgas centrā sastrēgumi ir no rīta un vakaros. Izbraukt cauri Rīgas centram ir arvien grūtāk, un es domāju, ka tas ir arī valsts interesēs, lai vairāk cilvēki izmantotu tieši vilciena pārvadājumus," par projektu 2019. gada 27. jūlijā teica Linkaits.

Bijušais ministrs tolaik teica, ka vispirms varētu ieviest vilcienu līdz Bolderājai, kur ir dzelzceļa pārbrauktuve, un pēc tam uzlabot Daugavgrīvas pusi. Tolaik minēts, ka dzelzceļa maršruta galapunkts varētu būt Daugavgrīvā.

Tolaik viņš norādīja, ka būs nepieciešamas investīcijas, lai nodrošinātu pasažieru vilcienam atbilstošu ātrumu, izveidotu pieturas, kā arī "Park and Ride" punktus pie stacijām. Saskaņā ar viņa teikto, tas viss esot izdarāms divu līdz trīs gadu laikā.

Par "Park and Ride" punktu izveidi pie stacijām ministrija portālam "Apollo.lv" gan neko neminēja. Tāpat Linkaits iepriekš atzīmēja, ka ar Rīgas pilsētu varētu saskaņot, lai līnijas pasažieri varētu izmantot to pašu atlaižu sistēmu, kas ir Rīgā. Šos plānus ministrija savā atbildē arī nekomentēja. 

Ideja par vilciena ieviešanu maršrutā gan izskanēja jau tālajā 2009. gadā, ko ieteica politiskās partijas "Kristīgi demokrātiskā savienība" Rīgas mēra kandidāts Jānis Riņķis. Partija uzsvēra, ka “viss, kas vajadzīgs, ir uzlikt uz jau esošām sliedēm vilcienu, uztaisīt pāris vienkāršas un lētas pieturvietas, un maršruts būs gatavs”.

Vilciens par autobusu sevišķi ātrāks nebūs

Satiksmes ministrijā norāda, ka, braucot ar šobrīd esošajiem pasažieru vilcieniem, laiks no Bolderājas līdz Rīgas pasažieru stacijai būtu aptuveni 30 minūtes – apmēram tikpat, cik ar autobusu ārpus sastrēguma stundām.

Linkaits 2019. gadā gan solīja lielāku ātrumu, norādot, ka ar esošo infrastruktūru no Bolderājas līdz Rīgai iespējams atbraukt 22 minūtēs, savukārt no Daugavgrīvas tās būtu 27 minūtes.

Tiesa, nākotnē plānots šo maršrutu apkalpot ar jauniem bateriju akumulatoru elektrovilcieniem, kas šobrīd tiek iepirkti. Pēc jauno vilcienu piegādes vilcieniem kursēt ir plānots reizi pusstundā katrā virzienā.

Sabiedriskā transporta maršrutu plānošanu veic Autotransporta direkcija.

Pievēršoties biļešu cenai, ministrija atzīmē, ka tā būs atkarīga no tā brīža apstiprinātā tarifa. Pēc pašreizējā tarifa tā par vienu braucienu posmā Rīgas centrālā stacija ­– Bolderāja būtu 0,90 eiro. Attiecīgi tā ir zemāka nekā vienas 90 minūšu biļetes cena Rīgas sabiedriskajā transportā (1,50 eiro).

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu