2022. gadā tika izveidota projekta realizācijas darba grupa Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētāja vadībā, piedaloties Rīgas pilsētas, Ekonomikas un Satiksmes ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, starptautiskās lidostas "Rīga" un citu uzņēmumu pārstāvjiem.
Darba grupa tika izveidota ar mērķi radīt tādu "Riga Ropax Terminal" projekta gala konceptu, kas apmierinātu visas iesaistītās puses un pēc iespējas labāk papildinātu Rīgas pilsētas attīstības konceptu.
Pērn pieredzējušā igauņu uzņēmuma "R-Konsult OU" virsvadībā tika izstrādāts arī termināļa izvietojuma skiču projekts, kas sevī ietver ne tikai termināļa plānojumu, bet arī tam pieguļošās teritorijas attīstību – labiekārtojumu un publiskās zonas, kā arī kvalitatīvu pieeju ūdensmalai, saskaņoti ar plānotajām termināļa funkcijām.
"Riga Ropax Terminal" projekta attīstītāji kopā ar "Deloitte Latvia" jau 2021. gada nogalē veica tirgus izpēti, analizējot projekta nākotnes potenciālu.
Salīdzinājumā ar jau iepriekš apkalpoto pasažieru skaitu prognozēts, ka sekmīgas projekta realizācijas rezultātā pasažieru pieaugums būtu 8%, savukārt ro-ro kravu segmenta pieaugums līdz pat 10%. Svarīgākais pētījuma secinājums – šāda termināļa izbūve būtiski veicinās Rīgas ostas konkurētspēju Baltijas jūras baseinā.
Projekta attīstītāja aplēses rāda, ka Rīgā ar jaunu pasažieru termināli gadā varētu sagaidīt līdz pat 150 kruīza kuģiem un 540 kuģiem pasažieru pārvadājumos un kravu segmentā. Kopumā pirmajā jaunā termināļa darbības gadā varētu tikt uzņemti aptuveni 800 000 pasažieru.
Par "Riga Ropax Terminal"
Jaunais "Riga Ropax Terminal", kas plānots Eksportostas dienvidu daļā, efektīvi apkalpos Rīgas pasažierus vienā no pilsētas trim transporta balsta mezgliem un vienlaikus nodrošinās kvalitatīvas, mūsdienīgas, publiskas komerclietošanas un izklaides iespējas. "Riga Ropax Terminal" viens no mērķiem būs kļūt par kruīza kuģu mājas ostu.
Terminālis ietvers papildu infrastruktūru kruīza kuģu apkalpošanai, ar perspektīvu izveidot kruīza līnijas mājas ostu, ar restorānu un kafejnīcu pieejamību apkaimes iedzīvotājiem, ar skaņas un gaisa piesārņojuma samazināšanu pilsētas centrā un drošas pārvietošanās nodrošināšanu.
Nākotnes aplēses liecina, ka jaunais terminālis varētu uzņemt līdz 150 kruīza kuģiem un 540 kuģiem gadā pasažieru un kravu segmentā - 360 prāmju līniju kuģu un 180 ro-ro kuģu. Kopumā pirmajā darbības gadā jaunais terminālis varētu uzņemt aptuveni 800 000 pasažieru.