Viņi cerēja uz ātru naudu, bet tā vietā nonāca cietumā. Pēdējos gados strauji pieaudzis par migrantu transportēšanu arestēto latviešu un lietuviešu skaits. Neizskatās, ka šī tendence varētu samazināties.
Kad Aleksandrs* iebrauca mežā, jau krēsloja. Viņš izslēdza dzeltenā kravas mikroautobusa gaismas un gaidīja. Oktobra vakars Ungārijas pierobežā netālu no Austrijas bija vēss. Vidusskolēns Aleksandrs no Latvijas gan to nejuta. Viņam bija piekodināts no mašīnas neizkāpt.
Drīz puisis pamanīja, ka auto tuvojas cilvēki. Vairums sakāpa kravas nodalījumā. Daži arī pie viņa salonā.
Pie sienas atskanēja klauvējiens. Visi bija gatavi ceļam. Aleksandrs sāka braucienu uz Austriju.
Tobrīd vēl viņš nezināja, ka ceļojums dažiem viņa pasažieriem beigsies ar nāvi, bet viņam pašam – ar cietumu. Viņš bija kļuvis par daļu no starptautiska organizētās noziedzības tīkla, kas pelna miljonus no migrantu pārvadāšanas.
Aleksandrs tāds nebija vienīgais. Baltijas valstpiederīgo izmantošana nelegālo migrantu pārvadāšanai pēdējos gados kļuvusi par aktuālu problēmu. Sevišķi Ungārijā, kur tiesībsargi par šo noziegumu latviešus un lietuviešus aizturēja vienu vai pat divas reizes nedēļā. Kopš 2021. gada Ungārijā aizturēti vairāk kā 30 šoferi no Latvijas; 31 – no Lietuvas. Latvijas Ārlietu ministrija pērn pat izsūtīja brīdinājumu, aicinot iedzīvotājus nepiekrist aizdomīgiem šoferu darba piedāvājumiem.