Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Cilvēkiem ratiņkrēslā brauciens ar vilcienu jāpiesaka vairāk nekā diennakti iepriekš

Jaunais AS "Pasažieru vilciens" modernizētais dīzeļvilciens atiet pirmajā reisā no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas uz Siguldu.
Jaunais AS "Pasažieru vilciens" modernizētais dīzeļvilciens atiet pirmajā reisā no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas uz Siguldu. Foto: Austra Helēna Žaggere/LETA

36 stundas – tik ilgu laiku iepriekš ir jāpiesaka pakalpojums, lai Latvijas Dzelzceļa speciālā brigāde ieceltu vilcienā cilvēku ratiņkrēslā. Turklāt tas iespējams vien desmit no visām 150 stacijām un pieturvietām. Cilvēkiem ar kustību traucējumiem ir būtiski apgrūtināta pārvietošanās ar vilcienu, vēsta raidījums "360TV ZIŅneši".

Ja cilvēkam ar kustību traucējumiem ir nepieciešams ar vilcienu nokļūt kaut kur operatīvi, piemēram, agrāk atbrīvojies pieraksts pie fizioterapeita vai steidzami nepieciešama vizīte pie zobārsta, tas nav iespējams.

"Latvijas Dzelzceļam" uz visu valsti ir tikai viena vienība ar speciālu mobilo pacēlāju, līdz ar to jāpierakstās rindā vairāk nekā diennakti iepriekš. 360TV ZIŅnešu uzrunātais cilvēks ratiņkrēslā Voldemārs Liepa atzīst, ka viņš ar vilcienu tamdēļ braucis ir ļoti reti.

Cilvēku ratiņkrēslā iecelšana vilcienā līdz šim bija pieejama deviņās stacijās un pieturvietās - Rīgā, Krustpilī, Rēzeknē, Daugavpilī, Jelgavā, Saulkrastos, Siguldā, Dubultos, Vaivaros-, un nesen tika pievienota Liepāja.

Tas nozīmē, ka Latvijas Dzelzceļa mobilā pacēlāja brigāde pārvietojas tikai starp šīm stacijām. Piemēram, ja iecelšana nepieciešama Valmierā vai Valkā, pakalpojums nebūs pieejams. Tad pašam jādomā, kā būt ieceltam vilcienā.

"Šīs 10 stacijas pilnīgi noteikti ir tās stacijas, kurās ir lielākais pieprasījums šim pakalpojumam. Šogad, kad atjaunojām regulāro vilcienu satiksmi uz Liepāju, mēs jau saņēmām interesentu zvanus, ka viņi vēlas doties no Rīgas uz Liepāju," saka "Latvijas Dzelzceļš" pārstāve Agnese Līcīte.

Turklāt pakalpojuma saņemšana vienlaikus divās stacijās nav iespējama. "Latvijas Dzelzceļam" ir tikai viena brigāde. Piemēram, ja vienam cilvēkam ratiņkrēslā nepieciešama iecelšana vilcienā Jūrmalā pulksten 9 no rīta, un tieši šajā pašā laikā kādam citam cilvēkam nepieciešama palīdzība Siguldā, tad mobilā pacēlāja vienība var ierasties tikai pie viena.

Un, ja pat Siguldā iecelšana būtu vajadzīga pulksten 10, brigāde nepaspētu no Jūrmalas pārbraukt uz Siguldu. "36 stundu iepriekšējā pieteikšana nepieciešama, lai paspētu sakoordinēt mobilā pacēlāja maršrutu. Turklāt "Pasažieru vilcienam" konkrētajā laikā ir reisā jāpalaiž tāds vilciena sastāvs, kurā ir pielāgota vieta ratiņkrēslam," 360TV ZIŅnešiem skaidro Līcīte.

Voldemārs Lapa, kurš ikdienu spiests pavadīt ratiņkrēslā, akcentē – ja pirms iecelšanas vilcienā ir nepieciešamas tualetes apmeklējums, tad tikšana līdz speciāli pielāgotajām tualetēm ir tik laikietilpīga (durvis mēdz būt slēgtas, pacēlājs līdz tualetei nedarbojas, bet stacijā nav pieejams palīgs), ka iespējama vilciena nokavēšana. Tā tas notika arī 360TV ZIŅneši sižeta filmēšanas laikā Dubultu stacijā.

Latvijas Dzelzceļa mobilās vienības vīri prom gan nebrauca, pagaidīja nākošo vilcienu, kurā iecelt Voldemāru. Ja brigādei būtu jāsteidzas uz citu staciju, tad, visticamāk, šāda pagaidīšana nebūtu. Vidēji dienā vilcienā iecelšanas pakalpojumu piesaka četri cilvēki ratiņkrēslā.

Ikdienas satiksmē palaižot jaunos elektrovilcienus, kuros iekāpšana būs vienā līmenī ar paaugstinātajiem peroniem, problēma būs tikai daļēji atrisināta. Mobilā pacēlāja vienība vienalga būs vajadzīga neelektrificētajās līnijās, kurās kursē joprojām vecie dīzeļvilcieni.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu