Skaļo rezonansi izraisījušo Valsts izglītības satura centra (VISC) publicēto mācību materiālu par seksuālo un reproduktīvo veselību nokļūšana izglītības sistēmā bija pirmais vēstnesis par to, ka materiālu apstiprināšanā kaut kas nav kārtībā, sacīja izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša (JV).
Čakša: VISC gaida "nopietnas strukturālas pārmaiņas"
Viņa atzīmēja - arī pirms tam vēstures, fizikas un ķīmijas skolotāji sūdzējušies, ka netiek sadzirdētas sūdzības par nepilnībām mācību materiālos, uz ko VISC vienmēr atbildējis ar noraidījumu. Tāpat ministre pieminēja mācību materiālus 9. klasei krievu valodā, kas pēc vecāku sūdzībām izņemti un tiek pārskatīti. Viņa tos raksturoja kā "tendenciozus, ar maigās varas elementiem".
Arī VISC ierēdnes komentārs sabiedriskajos medijos, Čakšas ieskatā, nav pieļaujams no valsts ierēdņa puses.
Saeimas atbildīgā komisija trešdien skatīja "Apvienotā saraksta" (AS) deputātu pieprasījumu izglītības un zinātnes ministrei sniegt paskaidrojumus par VISC metodiskā materiāla "Seksuālā izglītība - jautājumi un atbildes" sagatavošanu un publicēšanu lietošanai izglītības iestādēs.
Komisijas sēdē Čakša informēja, ka VISC gaida "nopietnas strukturālas pārmaiņas", jo iekšējās struktūras nesakārtotība vērtējama kā "ļoti masīva". Nav notikusi pilnībā arī atgriezeniskā saite no pedagogiem par to, kuri materiāli viņiem ir noderīgi.
Arī VISC direktores pienākumu izpildītāja Inita Juhņēviča, daloties pirmajos priekšstatos, uzsvēra, ka VISC nav noteiktas kārtības, kā notiek mācību līdzekļu pasūtīšana, izvērtēšana, recenzēšana un publicēšana.
Neesot saprotams arī, kā tika izvēlēti četri eksperti, kuri piedalījās materiāla izstrādē. Konstatēts, ka viena no ekspertēm, kurai ir psihologa izglītība un kvalifikācija, nav reģistrēta psihologu reģistrā, kas pēc Psihologu likuma nozīmē neatbilstību psihologa kvalifikācijai.
Vienlaikus Juhņēvičas ieskatā, svarīgāks jautājums par vainīgā meklēšanu ir par to, kā turpmāk organizēt VISC darbu. Viņa informēja, ka šobrīd tiek veidota jauna kārtība, lai būtu caurskatāma sistēma un lai būtu iesaistītas gan skolas, gan atbilstoši speciālisti.
Atbilstoši ministres sacītajam, šobrīd VISC pārskata visus mācību materiālus, lai pārliecinātos, vai nav ieviesušās kādas neprecizitātes.
Kā labo piemēru Čakša pieminēja mācību līdzekļus priekšmetā "Fizika I", jo darbā pie tiem tika piesaistīti skolotāji, zinātnieki un metodiķi.
"Bērnu tiesību aizsardzības likums skaidri norāda, ka valsts ir atbildīga par izglītību. Mēs to nevaram atstāt pašplūsmā, jo informācija un izglītība ir tas spēks, kas ļauj bērniem sevi pasargāt," uzsvēra ministre, noraidot atsevišķu deputātu pausto, ka ar mācību materiāliem izglītības iestādēs tiktu virzīta ideoloģija par nepieciešamību mainīt dzimumu.
Arī bijusī veselības ministre, deputāte Ingrīda Circene (JV) uzsvēra veselības mācības nepieciešamību. "Tam, ka bērns kaut ko zina, nav nekāda sakara ar to, ka, jūsuprāt, tas tiek motivēts vai kropļots. No zināšanām nevienam nekas slikts nenotiks," viņa sacīja, piekrītot, ka būtu nepieciešams uzlabot, kā informācija tiek nodota.
"Šobrīd sociālo tīklu laikmetā mēs redzam, ka bērni par seksualitāti iegūst, iespējams, nepareizu informāciju, jo arī pornogrāfiskais saturs ir pieejams ļoti agrīni," bažas pauda Čakša. 5. oktobrī plānota konference par to, kādas tēmas un metodes ir izmantojamas, lai palīdzētu bērniem un jauniešiem atbildēt uz jautājumiem, kas saistīti ar seksuālo un reproduktīvo veselību.
Jau ziņots, ka ministrijā ir sākta dienesta pārbaude par VISC publicētā metodiskā materiāla "Seksuālā izglītība, jautājumi un atbildes" izstrādes un publicēšanas norisi, tai skaitā minētā materiāla virzības publiskošanai procesā pieņemto lēmumu un risinājumu atbilstību labas pārvaldes principam un VISC iekšējai kontroles un risku vadības sistēmai.
Uz disciplinārlietas izmeklēšanas laiku ar izglītības un zinātnes ministres rīkojumu atstādināta VISC vadītāja Liene Voroņenko.
Dienesta pārbaudes laiks noteikts līdz 13. oktobrim.
Ņemot vērā Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likumā noteikto, pēc tam, kad pieņemts lēmums par disciplinārlietas ierosināšanu, ierēdni ar motivētu lēmumu uz laiku, bet ne ilgāk kā līdz disciplinārsoda izpildes uzsākšanai, saglabājot mēnešalgu un sociālās garantijas, var atstādināt no amata pienākumu izpildes.
VISC pārstāve Liene Bērziņa iepriekš skaidroja, ka ikviena metodiskā līdzekļa mērķis ir atbalsta sniegšana pedagogam, kurš, zinot skolēnu vajadzības, izlemj par to izmantošanu mācību procesā. Pieļaujamas situācijas, kad pedagogs ar informāciju iepazīstas, pieņem to zināšanai, bet mācību procesā neizmanto.
Lēmums par materiāla saturu un izstrādi tika pieņemts, pirms metodiskā līdzekļa izstrādes projekta darba grupai individuāli intervējot Latvijas skolēnus un noskaidrojot, par kādām no tiem aktuālām seksuālās veselības tēmām ir grūti rast atbalstu un atrast uzticamu, kvalitatīvu informāciju.
Materiāla autore ir klīniskā psiholoģe Kristīne Balode, kā arī tā izstrādē piedalījušies VISC Pedagogu profesionālā atbalsta nodaļas vadītāja Santa Kazaka un vecākie eksperti Mihails Basmanovs un Inese Bautere, saskatot šī atbalsta materiāla nepieciešamību mācību jomu mācību satura īstenošanai. Kazaka arī akceptēja autoru veikumu pirms materiāla publicēšanas.
Bērziņa arī norādīja, ka metodiskā līdzekļa izstrādes procesā ir notikušas konsultācijas un ņemti vērā priekšlikumi no veselības nozares ekspertiem, savukārt metodiskā atbalsta nepieciešamība no pedagogu puses esot aktualizēta arī pedagogu profesionālās pilnveides pasākumos.
Šobrīd VISC uzdots materiālu iesniegt Latvijas Ārstu biedrībai, Latvijas Māsu asociācijai, Latvijas Psihiatru asociācijai, organizācijām "Papardes Zieds" un "Mammamuntetiem.lv", kā arī Latvijas Jauno Ārstu asociācijai.
Jau ziņots, ka no mācību plānošanas e-vides izņemti skaļo rezonansi izraisījušie VISC publicētie materiāli par seksuālo un reproduktīvo veselību.
Plašu rezonansi sociālajos medijos izraisīja Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītāja Nila Saksa Konstantinova paustais, ka daudzi vecāki ir šokēti par mācību materiālu, kurā pamatskolas bērniem stāsta par "bezdzimuma cilvēkiem", "plūstošo dzimumu" un "piedzimšanu nepareizajā ķermenī".
Viņa ieskatā, tā esot diskusija, kā bērni tiek ietekmēti un veidoti. Un tā neesot joka lieta ietekmēt bērnu idejai par to, ka viņš varētu būt piedzimis nepareizā ķermenī.
Viņš norāda, ka šīs idejas tālākajā realizācijā esot ārkārtīgi nopietnas un neatgriezeniskas iejaukšanās ķermenī gan hormonālā, gan ķirurģiskā veidā. Pārmaiņas, kuras ne tikai rada psihiski traumētus jaunus cilvēkus ar izkropļotiem ķermeņiem un dzimumorgāniem, bet arī psihiski traumētus cilvēkus, kuriem šīs pārmaiņas nav devušas ārstu un aktīvistu solīto laimes izjūtu.
Tas esot redzams no Eiropas valstu un ASV pieredzes, kur aizvien biežāk jaunieši vēršas tiesā pret ārstiem, kuri veikuši šādas pārmaiņas viņu ķermeņos nepilngadīgā vecumā. Tas esot redzams pētījumu datos, kas nav spējuši pierādīt jebkādus pozitīvus ieguvumus šādām dzimuma korekcijām, skaidro Sakss Konstantinovs.
Viņš norāda, ka valstis, kuras vēsturiski bijušas izteikti liberālas šajos jautājumos, piemēram, Zviedrija un Norvēģija, esot apturējušas nepilngadīgo jauniešu pubertātes bloķēšanu.
"Tikmēr Latvijā, ierasti atpaliekot no pasaules tendencēm par aptuveni 10 gadiem, mēs mēģinām atvērt zaļu koridori šai acīmredzami kaitīgajai, ētiski stipri apšaubāmajai un klaji pseidozinātniskajai medicīnas praksei," norāda Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs.