“Es teiktu, ka mēs diezgan sekmīgi aktualizējām un arī pirmo reizi vēsturē stāstījām arī pārējām ministrijām, nolikām uz galda, kur tad mēs esam, cik varbūt mēs esam kavējušies, kurus jautājumus vajadzētu novērst, ja un jāsaka, ka tā bija pirmā reize. Un arī iepriekšējā valdībā strādājot vienmēr tika nests arī no atbildīgā ministra tāds rožains stāsts par “Rail Baltica” projektu, ka viss iet pēc plāna, mēs virzāmies uz priekšu, un diemžēl tas ir iemidzinājis arī visus citus, un nav bijusi tāda teikt, atbilstoša pārstāvniecība, gan runājot ar Eiropas Komisiju par finanšu pieejamību, gan arī savstarpēji strādājot starp ministriem,” stāsta satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA).
Lai arī būvdarbu veicējs jau atrasts, tomēr aizvien vēl nav visu būvprojektu - ne lielākajai daļai trases, ne saistītajiem objektiem. Šis darbs iekavējies par vismaz gadu, turklāt projektēšanai ir pieprasīts visai ievērojams papildu finansējums, vairāk nekā 40 miljoni eiro.
“Varbūt ir šīs baumas par to, ka projektēšanas tvērums ir palielinājies, bieži vien, vai mēs kaut ko projektējam, nezinu, tikai kaut kādu savu iegribu pēc. Tā tas nav. Principā te ir viss, kas ir normālā ātrgaitas dzelzceļa projektā, kas ir nepieciešams, lai trases funkcionalitāte funkcionētu,” saka RB Rail Tehniskais direktors Latvijā Ēriks Diļevs.
Neplānoto projektēšanas papildu izdevumu segšanai Satiksmes ministrija pavasarī lūgusi no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem piešķirt 46 miljonus eiro. Tā vietā Finanšu ministrija aicināja par fondiem atbildīgo auditoru grupu pārbaudīt “Rail Baltica” projektēšanas procesu. Pārbaude šonedēļ pabeigta. “Tagad tas ir pabeigts tikai divas dienas, mēs ejam cauri šiem te ziņojumiem un tā aina nav iepriecinoša. Viens ir skaidrs, ka šobrīd tā pati projektēšana, gan visa infrastruktūra prasīs būtiski daudz lielākus līdzekļus, nekā tas ir līdz šim ziņots un skaidrība par to īsti nav. Tā kā mēs šobrīd gatavojam ziņojumu premjeram, ar lūgumu attiecīgi rīkoties. Es domāju, ka nekavējoties Satiksmes ministrijai un “Rail Baltica” vadības grupai ir jānāk [Ministru] kabinetā ar ziņojumu, kas tad ir patiesie finanšu apmēri, kas ir nepieciešami. Tad ir jautājums, kāds ir plāns - no kurienes to iegūt. Lieki piebilst, ka arī šī gada budžetā tie paši 46 miljoni jau nav pieteikti. Mums vispār nekas nav pieteikts budžetā. Tā kā nu ir jāsaprot kā šo situāciju vadīt un kā viņu patiesībā pozitīvi atrisināt,” saka finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV). Ministrs arī norāda uz to, ka šobrīd nav skaidru scenāriju, kā šo milzīgo projektu nofinansēt.