Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Krievija faktiski izvilinājusi Prigožinu no Āfrikas, vēsta medijs

"Vagner" vadītājs Jevgeņijs Prigožins.
"Vagner" vadītājs Jevgeņijs Prigožins. Foto: IMAGO/Elena Kopylova

Mirušais Krievijas algotņu grupējuma "Vagner" vadītājs Jevgeņijs Prigožins īsi pirms nāves saskārās ar Krievijas Aizsardzības ministrijas spiedienu, kas pamudināja viņu doties uz Maskavu, vēsta Latvijas Radio, atsaucoties uz "Bloomberg". 

Krievijas aizsardzības ministrija esot faktiski izvilināja Prigožinu no Āfrikas, medijam sacīja avots.

Avots piebilda, ka tika apdraudētas "Vagner" grupējuma loģistikas iespējas.

Krievija informējusi Brazīlijas aviācijas negadījumu izmeklēšanas pārvaldi, ka tā patlaban neveiks algotņu grupējuma "Vagner" dibinātājam Jevgēņijam Prigožinam piederējušās Brazīlijā ražotās lidmašīnas "Embraer" avārijas izmeklēšanu atbilstoši starptautiskajiem noteikumiem, otrdien pavēstīja pārvalde.

Brazīlijas Aeronautikas negadījumu izpētes un novēršanas centrs (CENIPA) apliecinājis, ka aviācijas drošības uzlabošanas interesēs pievienotos Krievijas vadītai izmeklēšanai, ja tā tiks uzaicināta un ja izmeklēšana tiks veikta atbilstoši starptautiskajiem noteikumiem.

Krievijas aviācijas pārvaldei nav pienākuma piekrist CENIPA lūgumam, tomēr daži bijušie izmeklētāji norādījuši, ka tai vajadzētu.

ASV un citu rietumvalstu valdības tur aizdomās Kremli, ka tas stāv aiz lidmašīnas "Embraer Legacy 600", kam ir labi drošības rādītāji, avārijas Tveras apgabalā 23.augustā.

Kā norādīja Monreālā bāzētā ANO Starptautiskā Aviācijas organizācija (ICAO), Prigožina lidmašīnas lidojums 23.augustā no Maskavas uz Sanktpēterburgu bija iekšzemes reiss, tāpēc uz to neattiecas starptautiskie noteikumi, kas industrijā ir pazīstami kā 13.pielikums.

"Viņiem nav pienākuma, tikai ieteikums to darīt," ziņu aģentūrai "Reuters" apliecināja CENIPA vadītājs Marselu Morenu, atbildot uz jautājumu, vai Krievija būtu atvērta šādai izmeklēšanai.

Jau ziņots, ka 23.augustā Tveras apgabalā avarēja Prigožinam piederošā lidmašīna "Embraer Legacy 600". Atbilstoši Krievijas aviācijas pārvaldes informācijai lidmašīnā atradās desmit cilvēki - trīs apkalpes locekļi un septiņi pasažieri. Pasažieru vidū bijis arī Prigožins.

Visi cilvēki, kas atradās lidmašīnā, gājuši bojā.

Krievijas Izmeklēšanas komiteja svētdien paziņoja - ekspertīžu rezultātā apstiprināts, ka bojāgājušo identitāte atbilst apkalpes locekļu un pasažieru oficiālajam sarakstam.

Tādejādi komiteja apstiprināja, ka bojāgājušo vidū ir arī Prigožins.

Tiesa gan, ekspertu vidū un mediju telpā kopš katastrofas brīža izskanējuši arī pieņēmumi, ka tas ir Prigožina nāves inscenējums, "Vagner" dibinātājam dodot iespēju pazust.

Kā vēl piektdien tviterī norādīja Lielbritānijas militārais izlūkdienests, "nav neapstrīdamu pierādījumu, ka Prigožins bija lidmašīnā, un viņš ir pazīstams kā cilvēks, kas ievēroja ārkārtīgus drošības pasākumus".

"Tomēr ir lielā mērā ticams, ka viņš tiešām ir miris," atzina britu izlūki.

Rietumos bāzēto krievu mediju iztaujātie eksperti sliecas par labu versijai, ka Prigožina lidmašīnas katastrofa ir Kremļa atriebība par jūnijā notikušo "Vagner" dumpi.

Rīkojumu nogalināt algotņu grupējuma "Vagner" vadītāju Prigožinu, visticamāk, devis Krievijas prezidents Vladimirs Putins, norāda ASV Kara studiju institūts (ISW).

ISW piekrīt viedoklim, ka Prigožina lidmašīnas nogāšanās nenotika nejauši 23.augustā - tieši divus mēnešus pēc dumpja sākuma 23.jūnijā.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu