"Cilvēks ir spējīgs augt un pilnvērtīgi attīstīties tikai drošā vidē. Diemžēl dati par situāciju Latvijas skolās ir skarbi. Šādā vardarbīgā vidē cieš svarīgākais - izglītības procesa kvalitāte, kura galu galā nosaka katra bērna nākotnes iespējas.
Tādēļ sēdē izskatāmie jautājumi par drošību, par emocionālās un fiziskās vardarbības izskaušanu un nepieļaušanu izglītības iestādēs, kā arī par valsts un pašvaldību sadarbību ir aktuāli un būtiski," uzsver UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas viceprezidente izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.
Līdz šim jaunākie un plašākie dati par emocionālo un fizisko vardarbību Latvijas izglītības iestādēs pieejami, analizējot Izglītības kvalitātes valsts dienesta sadarbībā ar "Edurio LTD" filiāles Latvijā veiktās aptaujas. 2021./2022. mācību gada aptauju dati ietver informāciju no 16 pašvaldībām.
24% skolēnu atbildējuši, ka izjutuši pret sevi fizisko vardarbību, kuras biežākie izraisītāji ir bijuši vienaudži, tomēr jāatzīmē, ka 11% gadījumu fiziskie pāridarītāji ir bijuši pieaugušie - pedagogi vai citi skolas darbinieki.
Kā biežākos pāridarījumu veidus skolēni min sišanu, tīšu grūstīšanu, apģērba vai citu personīgo mantu slēpšanu, plēšanu vai dedzināšanu. Kā liecina aptaujas rezultāti - emocionālā vardarbība izglītības vidē ir daudz izplatītāka nekā fiziskā. Emocionālo vardarbību pret sevi izjutuši 37% aptaujāto skolēnu un 31% skolotāju.
"Vardarbībai un bulingam skolā var būt postoša ietekme uz cietušajiem bērniem. Atstātās sekas ietver bērnu un jauniešu grūtības koncentrēties klasē, izvairīšanos no skolā notiekošajām aktivitātēm, neierašanos uz stundām, mācību kavēšanu vai pat skolas pamešanu.