Turbulence lidojumu laikā ir kļuvusi par biežāku parādību, jo klimata pārmaiņas ir sasildījušas planētu, vēsta BBC, atsaucoties uz pētījumu.
Labāk piesprādzēties! Klimata pārmaiņu dēļ lidojumos biežāk gaidāmas "gaisa bedres"
Apvienotās Karalistes Redingas universitātes zinātnieki pētījuši skaidru (bezmākoņu) debesu stāvokļa turbulenci, no kuras pilotiem ir grūtāk izvairīties.
Viņi atklāja, ka spēcīgas turbulences laikā no 1979. līdz 2020. gadam noslogotā Ziemeļatlantijas maršrutā ir palielinājušās par 55%.
Izmaiņas skaidrotas ar vēja ātruma izmaiņām lielā augstumā, jo oglekļa emisiju dēļ gaiss kļuvis siltāks.
"Desmit gadu ilga izpēte liecina, ka klimata pārmaiņas nākotnē palielinās turbulenci skaidru debesu apstākļos. Tagad mums ir pierādījumi, kas liecina, ka parādības biežums jau ir sācis pieaugt," sacīja profesors Pols Viljamss, Redingas universitātes atmosfēras zinātnieks un pētījuma līdzautors.
"Mums būtu jāiegulda turbulenču prognozēšanas un noteikšanas sistēmās, lai turpmākajās desmitgadēs "nelīdzens" gaiss nepārvērstos par "bedrainiem" lidojumiem."
Lielākais pieaugums bija lidojumu maršrutos ASV un Ziemeļatlantijā. Arī Eiropā, Tuvajos Austrumos un Atlantijas okeāna dienvidos ievērojami palielinājies turbulences biežums.
Profesors Viljamss sacīja, ka palielināto turbulenci izraisījušas lielākas vēja ātruma atšķirības gaisa plūsmā, kas pūš no rietumiem uz austrumiem, apmēram piecas līdz septiņas jūdzes virs Zemes virsmas. Tas lielā mērā radies temperatūras starpības dēļ starp pasaules ekvatoru un poliem.
Lai gan satelīti nevar novērot turbulenci, tie var redzēt gaisa masu kustības struktūru un formu, ļaujot to analizēt.
Radars var uztvert vētru radītās turbulences, taču skaidru debesu gaisa turbulence ir gandrīz neredzama un grūti pamanāma.
Turbulenti lidojumi ir ne tikai neērti, bet arī var radīt traumas lidojumā esošajiem.
Spēcīga turbulence ir ļoti reti sastopama, taču skaidra gaisa turbulence var rasties no zila gaisa, kad pasažieri nav piesprādzēti.
"Nevienam nevajadzētu pārtraukt lidot aiz bailēm no turbulences, taču ir saprātīgi visu laiku turēt aizsprādzētu drošības jostu, ja vien jūs nepārvietojaties, kā dara piloti," sacīja profesors Viljamss.
"Tā ir gandrīz garantija, ka jūs būsiet drošībā pat vissmagākās turbulences gadījumā."
Turbulencēm ir arī finansiālas sekas. Pētnieki norādīja, ka aviācijas nozare ASV vien katru gadu zaudē no 140 līdz 460 miljoniem eiro turbulenču, tostarp lidmašīnu nolietošanās, dēļ. Tās rada arī vides izmaksas, jo piloti tērē degvielu, izvairoties no "gaisa bedrēm".
Pētījums tika publicēts žurnālā "Geophysical Research Letters".