Nododot skolu tīkla sakārtošanas funkcijas valstij, IZM ieskatā, tiks nodrošināta efektīva un ilgtspējīga resursu pārvaldība. IZM uzsver, ka prioritāte ir izglītības kvalitāte un augstvērtīgu rezultātu sasniegšana neatkarīgi no skolas atrašanās vietas.
Ministrija cer, ka tiktu panākta skaidra skolēnu plūsma pēc 9. klases absolvēšanas. Visbeidzot, valstij būtu ietekme pār padziļināto kursu piedāvājumu, tādējādi veicinot tā atbilstību darba tirgus vajadzībām, nevis vecāku iespējām atbalstīt/neatbalstīt savu bērnu perspektīvu prasmju apguvei.
IZM cer, ka ar izmaiņām uzlabosies arī mācību saturs, izglītības kvalitātes monitorings un atbalsta sistēma, kā arī notiks finansēšanas modeļa maiņa, pārejot uz programmas finansējumu.
Līdztekus skolu tīkla sakārtotāja jautājuma risināšanai IZM rosina pārskatīt arī kvantitatīvos kritērijus skolu pastāvēšanai. IZM piedāvā pašvaldības dalīt pēc skolēnu blīvuma, nosakot trīs veidu pašvaldības - reti apdzīvotas, vidēji apdzīvotas un pilsētas, attiecīgi katrā pašvaldību veidā nosakot, cik skolēniem būtu jābūt katrā klašu grupā.
Pašvaldību iedalījums pēc skolēnu blīvuma tajā risinātu trīs problēmas, uzskata IZM. Pirmkārt, tas paplašina jēdzienu no "pierobežas pašvaldības" uz "pierobežas un citas zema blīvuma pašvaldības".
Otrkārt, iekļauj piecas pašvaldības, kurām nav administratīvo centru, un treškārt, respektē valstspilsētu atšķirības.
Pierobežas un citas zema blīvuma pašvaldības būtu tādas teritorijas, kur ir līdz vienam skolēnam uz kvadrātkilometru, otrajā grupā būtu skolas ārpus administratīvajiem centriem, kur it līdz pieciem skolēniem uz kvadrātkilometru, savukārt trešajā grupā - valstpilsētas un administratīvie centri, kur ir vismaz pieci skolēni uz kvadrātkilometru.