Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

"Kādos gan viduslaikos dzīvo Daugavpils. Fui." Kaislības ap "Ģimenes dienas" gājienu

Raksta foto
Foto: Valdis Skudre/Shutterstock

Kaislības uzvirmojušas ap "Ģimenes dienas" gājienu Daugavpilī, kas notika svētdien, 21. maijā. Jau pirms pasākuma sociālajos tīklos raisījās asas diskusijas, kas īsti ir ģimene. Kad parādījās pasākuma plakāts, tas daudzos radīja neizpratni, kurām ģimenēm domāta "Ģimenes diena". Kā domā pasākuma dalībnieks Līvajs Amareins, visticamāk, tas līdz galam nav skaidrs arī Daugavpils mēram.

Deputāta ieraksts raisa diskusijas

Dažas dienas pirms pasākuma Daugavpils domes deputāts Pēteris Dzalbe savā "Facebook" rakstīja: "Neiedomājamas lietas notiek mūsu pasaulē. Daugavpils daudzbērnu ģimeņu biedrība nolēma organizēt "Ģimenes dienu". Svētki pilsētas Centrālajā parkā sāksies ar tradicionālo ģimenes vērtību atbalsta gājienu.

Kādas emocijas jūsos izraisa šis apzīmējums? Manī – atbalstu un atzinību. Esmu uzaudzis daudzbērnu ģimenē, visi mani brāļi un māsas ir izveidojuši savas ģimenes un esam dāvājuši mūsu vecākiem jau 12 mazbērnus. Stipra tradicionālā ģimene ir mūsu sabiedrības pamats. Esmu dzīvojis ar šo pārliecību visu savu mūžu un nedomāju to apšaubīt. Taču ir cilvēki, kuri ar to jau nodarbojas! Mūsu pilsētā, iedomājaties?!"

Aicinot uz Ģimenes svētkiem, deputāts izklāsta savu redzējumu par tradicionālām un netradicionālām ģimenēm un savu priekšstatu par to, kā rodas bērni: "Netradicionālās ģimenes ir viendzimuma ģimenes. Vientuļās mātes ir dzemdējušas savus bērnus no vīriešiem tradicionālā ceļā.

Turpretī viendzimuma pāriem, kur ir "vecāks Nr. 1." un "vecāks Nr. 2", bērni bieži vien parādās netradicionālos veidos.

Kad šie "Nr. 1." un "Nr. 2" izdomā organizēt parādi par godu savām tiesībām un brīvībām, tad mums – mātēm, tēviem un mūsu bērniem – ir mierīgi uz to jānoskatās un jāciena bieži vien kliedzošas un provokatīvas dažādu netradicionālu seksuālu izvēļu izpausmes. Tieši mēs esam tie, kuri saglabā neitralitāti. Mūs neaicina piedalīties šajās parādēs, taču mēs nekliedzam, ka šādā veidā tiekam diskriminēti."

Komentāros zem Dzalbes ieraksta notiek karsta diskusija, kurā ir gan atbalsts, gan aicinājumi uz diskusiju, ko tad darīt, piemēram, vientuļajiem vecākiem. Daži norāda arī, ka viendzimuma ģimenēs neeksistē "vecāks Nr. 1." un "vecāks Nr." un ka Dzalbe nodarbojas ar klaju dezinformāciju.

Jana Jarinovska komentārā raksta: "Lūdzu, izbeidziet izplatīt viltus informāciju. Viendzimuma ģimenēs nav vecāks 1 un vecāks 2.

Savās heteroseksuālajās ģimenēs jūs taču nesaucat vecmāmiņa 1 un vecmāmiņa 2, vai vectētiņš 1 un vectētiņš 2.

Audzinām meitu un šausmināmies par to, cik ļoti politiķiem gribas atrast kādu ienaidnieku no kā sargāt savu vēlētāju, nevis tiešām nodarbojas ar patiesām problēmām. Skumji, ka jūsu lielākais drauds ir viendzimuma ģimenes, nevis vardarbība, alkoholisms un vienaldzība pret bērniem."

Vitālijs Meinerts savā komentārā raksta: "Mums, Latvijā, es gribētu atgādināt, visizplatītākais ğimenes veids ir vientuļās mātes ar savu tēvu atstātajiem bērniem. Baigi tradicionāli, vai ne?"

Intas Lazdānes komentārs: "Netradicionālas ģimenes - viendzimuma ģimenes, kurām sanāk liegts ierasties pasākumā... Ak.. Pirmkārt jau, ko lai dara māmiņas, kuras audzina bērnu ar vecmāmiņu. Vai arī tā vairs nav ģimene? Ak jā, šķiet, jūs raksta beigās minējāt, ka ģimene ir savienība starp vīrieti un sievieti. Diemžēl sanāk, ka jūsu pasākums domāts ļoti mazai sabiedrības daļai. Totāla diskriminācija un tie, kas visvairāk tiek diskriminēti, ir bērni.

Kādos gan viduslaikos dzīvo Daugavpils. Fui.”

Netradicionālie lāči nav aicināti

Kad parādījās pasākuma plakāts, daudzi pievērsa uzmanību diskriminējošam formulējumam.

Pasākums realizēts ar Sabiedrības integrācijas fonda atbalstu, tāpēc teksts “tradicionālo ģimeņu un lāču gājiens” raisīja īpašu neizpratni. Tā tik ir integrācija! Kā rakstīja komentāros: nejauka homofobijas piegarša.

Lai nu kas tas arī bija – slikts tulkojums, pārrakstīšanās vai kāda no rīkotājiem apzināts lēmums, īsi pirms gājiena plakāts parādījās ar pārlabotu tekstu: tradicionālais ģimeņu un lāču gājiens.

Aicinām visus, atbalstām dažus

Dienu pirms pasākuma ar paziņojumu klajā nāca daudzbērnu ģimeņu biedrība "Lielas ģimenes", norādot, ka par pasākumu tiek izplatītas viltus ziņas.

Paziņojumā teikts: "Mēs, biedrības "Lielas ģimenes" valde, atgādinām, ka pasākumā ir aicinātas un tiek gaidītas VISAS ģimenes, neatkarīgi no to ģimenes locekļu sastāva. Pasākuma organizatori lieliski apzinās, ka pastāv dažādas ģimenes – ar bērniem un bez tiem, ar abiem vai vienu vecāku, bez vecākiem, ar vecvecākiem vai bez viņiem u.tml."

Biedrības valde uzsver, ka vēlas atbalstīt tradicionāla modeļa ģimenes, tajā pašā laikā neiestājas pret citiem uzskatiem: "Nenoliedzami – mūsdienās pastāv arī netradicionālas ģimenes ar savādākiem uzskatiem. Ar Ģimenes dienas pasākumu un gājienu biedrība "Lielas ģimenes" nekādā ziņā neiestājas pret citiem uzskatiem, bet gan vēlas atbalstīt ģimenes ar tradicionālu ģimenes modeļa uztveri. Tradicionālo ģimenes vērtību atbalsta gājiens nav ne pret vienu vērsta akcija. Tas ir atbalsta gājiens!"

Pasākuma dalībnieku Līvaja un Erena pieredzētais gājienā

"Ģimenes dienas" gājienā piedalījās arī Līvajs Amareins ar vīru Erenu. Līvaja piekaušana Daugavpilī, kas, iespējams, ir naida noziegums, nesen plaši aprakstīta presē.

Līvajs ar vīru gājienā pieredzējuši gan rīkotāju atbalstu, gan aizrādījumus no Daugavpils mēra Andreja Elksniņa.

Līvajs raksta: "Šodien ar vīru nolēmām piedalīties ģimeņu gājienā ģimenes dienā, kas sākotnēji bija iecerēta kā svētki visām ģimenēm. Mūsu sašutumu izraisīja afišas pasākuma programmā teiktais: "TRADICIONĀLO ģimeņu un lāču gājiens".

Parastiem ģimenes svētkiem bija nejauka homofobiska piegarša, un vakarā pirms pasākuma mēs ar vīru nolēmām, ka ir vērts doties uz šo parādi ar varavīksnes karogu. Absolūti mierīgi, lai palielinātu redzamību, ka ģimenes ir dažādas.

Burtiski pēdējā brīdī mums izlēma pievienoties arī mūsu kopīgais draugs."

Sākumā abi pat aicināti pievienoties gājienam, stāsta Līvajs: "Mūs pamanīja sieviete T-kreklā ar Ģimeņu biedrības logo un smaidot aicināja pievienoties pašā kolonnas sākumā, sakot: "Nāciet ar mums, ko jūs tur stāvat!"

Nolēmām neatteikties no piedāvājuma un devāmies līdzi cilvēkiem, taču tad kāds vīrietis tādā pašā T-kreklā mūs pavilka malā, aizšķērsojot ceļu, aicinot "aiziet parunāties". Mēs attālinājāmies, sākās dīvainas sarunas, tuvojās žurnālisti, arī Pēteris Dzalbe. Ne vīrietis, ne Dzalbe nevarēja adekvāti atbildēt uz žurnālistu jautājumiem. Vismaz ar vīrieti tomēr izdevās vienoties, ka mums ir dažas kopīgas vērtības: mīlestība, ģimene, bērnu, vīriešu, sieviešu, vispār ikviena tiesību aizsardzība."

Notiekošo pamanīja pilsētas mērs Andrejs Elksniņš. Līvajs raksta par īso tikšanos: "Acīmredzot Elksniņš pamanīja cilvēku bariņu un mūsu karogu, jo pienāca mums klāt, sakot:

"Ejiet prom, jums šeit ir nesankcionēts pikets".

Noklausīties manas atbildes beigas par viņa nepareizo izpratni par likumu par pasākumiem, gājieniem un piketiem, viņš, acīmredzot, nevarēja, bet trīs reizes novēlēja mums labu dienu un devās prom."

Līvajam ir jautājumi: "Loģiski ir jautājumi: vai tas bija mēra mēģinājums izmantot savas pilnvaras un mūsu iespējamo likuma nezināšanu, lai mūs padzītu no svētkiem? Mūsu karogi viņa izpratnē tiek klasificēti kā "pikets", bet daudz cilvēku T-kreklos ar uzrakstu "Ģimeņu biedrība" ne?"

Pēc ziņām no Daugavpils spriežot, "Ģimenes dienas" pasākumi Daugavpilī noritējuši mierīgi un priecīgi, īpaši ģimenēm, kuras pasākuma rīkotāji nolēmuši atbalstīt tikai tāpēc, ka viņu ģimenēs bērniem ir mamma un tētis. Ne pārāk gaidīti, taču pasākumā piedalīties drīkstēja visi. Taču diskusija par to, kas ir ģimene, kas īsti ir tradicionāla ģimene un kāpēc tradicionālais ģimenes modelis ir pārāks un atbalstāmāks par citām ģimenēm, turpinās. Tas, protams, nav tikai Daugavpils jautājums.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu