Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Atbalsta dabasgāzes universālā pakalpojuma nosacījumus mājsaimniecībām

Gāzes deglis.
Gāzes deglis. Foto: Gatis Dieziņš/LETA

Ministru kabinets (MK) otrdien atbalstīja Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izstrādātos grozījumus Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumos, kas paredz universālā pakalpojuma nosacījumus, kā arī pēdējās garantētās piegādes noteikumus pēc pilnīgas dabasgāzes tirgus atvēšanas šogad 1. maijā.

Preses konferencē pēc valdības sēdes klimata un enerģētikas ministrs Raimonds Čudars (JV) atzina, ka līdz dabasgāzes piegādātāja maiņai ir atlikušas 11 dienas, tomēr kavēšanos ar šo noteikumu pieņemšanu skaidroja ar šo grozījumu apjomīgumu.

Vienlaikus Čudars uzsvēra, ka lietotāji savu izvēli varēja izdarīt jau iepriekš. Tāpat Čudars informēja, ka ir paredzēta kopīga informatīvā kampaņa ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju un Patērētāju tiesību aizsardzības centru. Arī dabasgāzes piegādātājiem ar pēdējo izrakstīto rēķinu jāinformē patērētāji par iespēju izdarīt izvēli un mainīt piegādātāju.

Dabasgāzes tirgus atvēršanas process tika sākts 2017.gada 3.aprīlī, nodrošinot visu lietotāju tiesības brīvi izvēlēties tirgotāju, bet paredzot iespēju mājsaimniecībām saņem dabasgāzi par regulētu cenu.

Savukārt no 1.maija dabasgāzes tirgus būs pilnībā atvērts, kas nozīmē, ka arī mājsaimniecības kļūs par brīvā tirgus dalībniekiem, un tām būs jāizvēlas dabasgāzes tirgotājs.

Enerģētikas likums paredz, ka dabasgāzes tirgotāji mājsaimniecībām izteiktajos tirdzniecības pakalpojuma piedāvājumos iekļauj universālā pakalpojuma piedāvājumu. Atbilstoši likumā noteiktajam deleģējumam MK jānosaka universālā pakalpojuma piedāvājuma nosacījumus un izteikšanas veidu, kā arī jānosaka kārtība un dabasgāzes tirgus dalībnieku pienākumi, ņemot vērā, ka vairs nepastāvēs publiskais tirgotājs un saistītie lietotāji.

Līdz ar izmaiņām Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) vairs nenoteiks dabasgāzes tarifus saistītajiem lietotājiem, tomēr tā uzraudzīs, vai dabasgāzes tirgotājs, izsakot universālā pakalpojuma piedāvājumu, būs ievērojis visus normatīvos noteiktos universālā pakalpojuma piedāvājuma nosacījumus.

KEM skaidro, ka ir nepieciešams regulējums, kas nosaka, kas un kā piegādās dabasgāzi mājsaimniecībām, kuras līdz šim pirka dabasgāzi par regulētu cenu, kā arī, lai izvairītos no lielām dabasgāzes tirgus cenas svārstībām dabasgāzes brīvā tirgus pirmajos mēnešos, nepieciešams noteikt maksimālo dabasgāzes cenu, kas tiktu sākotnēji piemērota tiem lietotājiem, kuri 1.maijā vēl nebūs izvēlējušies dabasgāzes tirgotāju.

KEM norāda, ka šobrīd publiskais tirgotājs AS "Latvijas gāze" sniedz arī pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, tāpēc nepieciešams izstrādāt regulējumu, kas nodrošina šī pakalpojuma sniegšanu un vienlaicīgi motivē lietotāju pēc iespējas ātrāk noslēgt dabasgāzes tirdzniecības līgumu ar kādu no dabasgāzes tirgotājiem.

Universālā pakalpojuma mērķis ir līdzsvarot lietotāju un tirgotāju intereses un nodrošināt, ka papildu dažādiem tirgus produktiem, kas ļautu katram lietotājam atrast savam dabasgāzes lietošanas profilam piemērotāko risinājumu, visiem lietotājiem būtu pieejams arī standartizēts dabasgāzes piedāvājums. Universālais pakalpojums paredz nodrošināt lietotāju ar fiksētu cenu sešiem mēnešiem un tiesībām izbeigt līgumu jebkurā brīdī bez līguma izbeigšanas maksas. Savukārt, lai nodrošinātu, ka universālais pakalpojums piemērots gan lietotājiem, kas dabasgāzi izmanto ēdiena pagatavošanai, gan lietotājiem, kas dabasgāzi izmanto apkurei, regulējumā paredzēts, ka universālo pakalpojumu tirgotājam ir tiesības diferencēt atkarībā no patēriņa profila.

KEM skaidro, lai izvairītos no "paradoksāla produktu izcenojuma, kas īstermiņā varētu radīt būtisku lietotāju interešu aizskārumu", regulējumā noteikts, ka universālais pakalpojums nedrīkst pārsniegt pēdējās garantētās piegādes cenu.

Pēdējās garantētās piegādes pakalpojums tiek piemērots kā īstermiņa risinājums uz laiku ne ilgāku kā seši mēneši gadījumos, kad lietotājs nav savlaicīgi izvēlējies jaunu pakalpojuma sniedzēju vai arī gadījumos, kad sadales sistēmas operatoram ir uzdevums pārtraukt dabasgāzes padevi lietotāja gazificētajā objektā, taču tas vēl nav īstenots.

Pēdējās garantētās piegādes pakalpojums ir produkts, kas saistīts ar augstākiem pakalpojuma sniegšanas riskiem nekā universālajam pakalpojumam.

Turklāt paredzēts, ka pēdējā garantētā pakalpojuma cena mājsaimniecībām tiks noteikta konkursa kārtībā, kas nozīmē, ka universālā pakalpojuma cenas maksimālā robeža tiks noteikta konkurences apstākļos.

Līdz šim pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu sniedza publiskais tirgotājs, tāpēc sadales sistēmas operatoram AS "Gaso" līdz šā gada 31.decembrim nepieciešams noslēgt līgumu ar jaunu pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma sniedzēju. Līdz tam maksimālā universālā pakalpojuma cena mājsaimniecībām būs "Gaso" publicētā attiecīgā dabasgāzes tirdzniecības perioda sākuma atsauces cena, ko aprēķina kā dabasgāzes tirdzniecības perioda vidējo "Title Transfer Facility" (TTF) gāzes cenu indeksa nākotnes prognozi uz publicēšanas mēneša pirmo darba dienu, kurai pieskaitīti 30 eiro par megavatstundu (MWh).

Uzcenojuma apmērs noteikts pamatojoties uz vidējo vēsturisko dabasgāzes tirgotāju piemēroto uzcenojumu galalietotājiem, ņemot vērā inflāciju, mazumtirdzniecības uzcenojumā ietverto sistēmas pakalpojuma izmaksas 2023./2024. gāzes gadam, kā arī balstoties uz konsultācijām ar lielākajiem dabasgāzes tirgotājiem, kas sniedz pakalpojumu mājsaimniecības lietotājiem. "Gaso" būs jāpublicē atsauces cenu aiznākamajam mēnesim līdz kārtējā mēneša piektajai darba dienai.

Savukārt, ja līdz šā gada 1.maijam lietotājs nebūs noslēdzis tirdzniecības līgumu ar kādu no tirgotājiem, dabasgāzi tam piegādās tirgotājs, kurš līdz šim nodrošināja dabasgāzes piegādi, atbilstoši šī tirgotāja noteiktajiem universāla pakalpojuma nosacījumiem.

Saņemot dabasgāzi universālā pakalpojuma ietvaros, mājsaimniecības bez noslēgta dabasgāzes tirdzniecības līguma pēc noklusējuma kvalificēsies beztermiņa universālā pakalpojuma līgumam. Turpmākajā periodā mainīsies tikai tirgotāja noteiktā cena nākamajam sešu mēnešu periodam līdz brīdim, kad lietotājs izvēlēsies citu jebkura tirgotāja produktu, noslēdzot jaunu dabasgāzes tirdzniecības līgumu.

Kamēr "Gaso" nebūs noslēdzis konkursu par pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma sniegšanu, šo pakalpojumu nodrošinās pašreizējais pakalpojuma sniedzējs, un tā cena nevarēs pārsniegt šā gada 30.aprīļa pēdējās garantētās piegādes pakalpojumā iekļautās dabasgāzes cenu attiecīgajai lietotāju grupai. Pēdējās garantētās piegādes pakalpojumā iekļautās dabasgāzes cenā neiekļauj sadales un pārvades maksu, nodokļus un citas izmaksas.

Pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma sniedzējam ir tiesības diferencēt pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma cenu atkarībā no lietotāja patēriņa profila, proti, lietotājiem ar atšķirīgu patēriņu noteikt arī atšķirīgu pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma cenu.

Līdz šā gada 31.decembrim "Gaso" ir pienākums izstrādāt pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu sniegšanas kārtību tiem lietotājiem, kuru gazificētais objekti ir pieslēgti dabasgāzes pārvades sistēmai.

Noteikumu projekts stāsies spēkā 2023.gada 1.maijā.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu