Revīzijas ziņojumā tika analizēti desmit izglītības iestāžu internāti - sešās speciālās izglītības iestādēs un četrās vispārējās izglītības iestādēs. Valsts kontrole secināja, ka vismaz 47 bērnu, par kuriem revīzijā tika iegūta detalizēta informācija, dzīvošana internātā nebija pamatota ne ar attālumu, ne ar citiem objektīviem apstākļiem, kuru dēļ bērnam ik dienas nav iespējas atgriezties savā dzīvesvietā. Cita starpā revīzijas ziņojumā ir aktualizēta galvenā problemātika, proti, vēsturiski izveidojusies situācija, kad ar internāta pakalpojumu nodrošināšanu tiek risinātas sociāla rakstura problēmas ģimenēs, kurās bērnam netiek nodrošināti pilnvērtīgi sadzīves apstākļi un aprūpe, ko apliecinājuši arī paši izglītības iestāžu pārstāvji.
Tomēr Valsts kontroles ieskatā bērnam, nodrošinot internāta pakalpojumus, sociāla rakstura problēmas netiek atrisinātas, bet eskalē situācijas attīstību no paaudzes paaudzē, bērnā radot nepareizu ģimenes modeļa veidošanu sadzīviskā līmenī, kā arī bērna aprūpes un audzināšanas jautājumos.
IZM norāda, ka patlaban nav neviena izglītības iestāžu internātu darbību regulējoša tiesību akta, izņemot attiecīgus Ministru kabineta noteikumus, kuri paredz tikai daļējas iestādes internātu iekārtošanas minimālās higiēnas prasības.
Internātu pakalpojumu saņemšanas saturs, organizatoriskā struktūra, personāla pienākumi, un citu jautājumi, kas saistīti ar bērna tiesību un interešu nodrošināšanu viņa uzturēšanās laikā internātā, ir nodoti izglītības iestādes dibinātāja kompetencē. Ņemot vērā tiesiskā regulējuma trūkumu, tiek mākslīgi radīti apstākļi internātu pakalpojumu nodrošināšanai tiem skolēniem, kuriem tas nav nepieciešams, pārkāpti vairāki bērnu tiesību aizsardzības principi un nelietderīgi tērēta valsts budžeta līdzekļi internātu pakalpojuma segšanai.
Likumprojektā paredzēts grozīt tiesību normas, nosakot, ka par vispārējās pamatizglītības un vidējās izglītības programmas apguvi skolēnam izsniedz liecību, ja viņš nav ieguvis vērtējumu gadā kādā no izglītības programmā paredzētajiem mācību priekšmetiem, nav ieguvis vērtējumu kādā no valsts pārbaudījumiem, izņemot, ja skolēns valdības noteiktajā kārtībā atbrīvots no valsts pārbaudījumiem, vai, ja vērtējums divos vai vairākos izglītības programmā paredzētajos mācību priekšmetos gadā ir zemāks par četrām ballēm.