Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

ASV "pastardienas lidmašīna" biežāk sākusi patrulēt. Kā tā rīkotos kodolkara gadījumā? (180)

"E-6 Mercury" lidmašīna. Foto: BlueBarronPhoto/Shutterstock

ASV Jūras spēku gaisa komandcentra lidmašīna "E-6 Mercury" jeb "pastardienas lidmašīna" ir paredzēta darbam nopietnu konfliktu, kā arī kodolkara situācijā. Pēc Krievijas atkārtota iebrukuma Ukrainā lidmašīna biežāk sākusi patrulēt. Kā tā rīkotos kodolkara gadījumā?  

"E-6 Mercury" februāra beigās nolaidās Islandē, liecina ASV Eiropas spēku pavēlniecības publicētais paziņojums. Pavēlniecība un tās komandas bieži veic mācības Arktikā kopā ar ASV sabiedrotajiem un partneriem, lai uzlabotu spēju ātri izvietot lielus un kaujasspējīgus spēkus. 

Pērn ASV raidsabiedrība CNN ziņoja, ka "E-6 Mercury" pēc Krievijas atkārtota iebrukuma Ukrainā 24. februārī biežāk veica lidojumus.

Šis lidaparāts ir veidots kā platforma "uzticamai un ilgstošai" komunikācijai starp armijas augstāko vadību, tostarp ASV prezidentu kā virspavēlnieku, un stratēģiskajiem un citiem spēkiem, kas izpilda viņa pavēles, - bumbvedējiem, ballistisko raķešu zemūdenēm.

"E-6 Mercury" lidmašīnas nozīme kodolkara gadījumā

Medijs "Postimees" sazinājās ar aviācijas žurnālistu no Islandes Andreju Menšeņinu, kurš norādīja, ka cilvēki ir ziņkārīgi par šo lidmašīnu. "Visi NATO gaisa kuģi tiek uzskatīti par sabiedroto vizīti. "E-6 Mercury" nav iespējams apskatīt, jo lidmašīna atrodas Keflavikas lidostas militārajā daļā - lidostas tālākajā pusē. Tur nav ērti piekļūt no ārpuses.

Pēdējo sešu gadu laikā "E-6 Mercury" ir pirmā tāda kalibra lidmašīna, kas piezemējusies Islandē. Kopš 1989. gada ASV ir izveidojuši 16 šādas lidmašīnas, cik zināms no publiskiem avotiem.

Šo lidmašīnu specifika ir tāda, ka tās nav vajadzīgas lielā skaitā. 2021. gadā vienu šādu kaujas lidmašīnu pārveidoja par simulatoru apkalpes apmācībām. Šo lidmašīnu flote atrodas Tinkera gaisa spēku bāzē Oklahomā. Šajā aviācijas bāzē atrodas arī transporta un izlūkošanas aviācijas vienības, kā arī lidmašīnu remonta bāze un pretgaisa aizsardzības aviācija," stāsta Menšeņins. 

Foto: BlueBarronPhoto/Shutterstock

Žurnālists norāda, ka "E-6 Mercury" ir lidojošs komandpunkts. Tā nepalaiž raķetes, bet dod komandas un koordinē spēkus, izmantojot satelītu un radiosakarus. 

"Ir grūti detalizēti raksturot rīcību kodolkara gadījumā, jo tā ir klasificēta informācija.

Loģiski var saprast, ka šī lidmašīna ir kaujas gatavībā, kad palielinās kodoltrieciena risks valsts teritorijā. Lidmašīnai ir jāpaspēj pacelties, pirms kodolgalviņas sasniedz savus mērķus, lai tā lidotu drošā attālumā no sprādziena vietas. 

Šīs lidmašīnas ir lidojoši komandpunkti, tām ir jāatrodas tuvāk tiem, kas veic raķešu palaišanu, nevis ienaidniekiem. Atkarībā no misijas "E-6 Mercury" līdzi var lidot operatīvi spēki kaujinieku veidolā. Lidojot uz Islandi apmācību misijas laikā, tādi spēki nepavadīja "pastardienas lidmašīnu"," skaidro žurnālists Menšeņins.

Krievijas "pastardienas lidmašīna"

Krievijas analogs "E-6 Mercury" lidmašīnai tika izveidots padomju laikā. "Krievu IL-80 lidmašīna ir veidota uz "Ilyushin Il-86" bāzes.

Publiski pieejamā informācija liecina, ka kopš 1992. gada ir izgatavotas tikai četras šādas lidmašīnas. 

Foto: Fasttailwind/Shutterstock

Krievu lidojošais komandpunkts ir līdzīgs amerikāņu "E-6 Mercury".

Lidmašīnām ir līdzīgi uzdevumi, un galvenais darbarīks ir radiostacija komandu nosūtīšanai. Abām lidmašīnām ir sistēma, kas uzpilda degvielu lidojuma laikā. Nevaru pateikt, kuras valsts lidmašīna ir labākā, jo man nav datu. Tie ir slepeni.

Par laimi, neviena lidmašīna vēl nav tikusi izmantota kaujās, un ceru, ka nekad arī netiks izmantota.

Bet lidojumu biežums ir atkarīgs no nepieciešamības apkalpei uzturēt lidošanas prasmi. 

Ja šāda lidmašīna tiek zaudēta kodolkara gadījumā, tās aizvietotāju nosaka, vai ir pieejami kādi sakari un savienojums. Kodoltrieciena gadījumā gaisā nonāk liels putekļu daudzums, kas ievērojami traucē signālus. Lidmašīnas var aizstāt satelītsakari. 

Militārajām lidmašīnām ir nepieciešami savi sakaru kanāli, kas nav atkarīgi no civilās infrastruktūras. Tajā pašā laikā šī komunikācija ir jādublē vairākos veidos, lai operatīvas nepieciešamības gadījumā būtu garantija, ka darbojas vismaz viens no kanāliem.

Šo lidmašīnu izmantošana kaujas apstākļos liecinātu par Trešā pasaules kara sākumu un cilvēces pašiznīcināšanos. 

Protams, "pastardienas lidmašīnu" aktivitātes ir tieši saistītas ar karu Ukrainā. Apzinoties faktu, ka tieši Islandē sākās PSRS un ASV kodolatbruņošanās, ir skumji apzināties, ka esam atgriezušies tajā posmā, kas šķita pagājis jau pirms trešdaļas gadsimta," norāda Menšeņins.

Daļa no "E-6 Mercury" misijas ir veikt akrobātikai līdzīgus manevrus, kuri ļauj nosūtīt ziņojumus ballistisko raķešu zemūdenēm, kas slēpjas ūdenī. 

"E-6 Mercury" ASV spēkiem ir jau kopš pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu sākuma. Lidmašīnas funkcija ir nodrošināt ASV kodoltrieciena iespējamību gadījumā, ja tiek sakauti komandpunkti.

Lidmašīna arī nodrošina komunikāciju ar "Ohaio klases" kodolzemūdenēm, kas spēj pārvadāt 20 starpkontinentālās ballistiskās raķetes. Šobrīd kaujas patruļā ir 14 šādas zemūdenes.

"Mūsu cilvēki saprot misiju un zina, kādēļ šīm lidmašīnām vienmēr jābūt gatavībā.

Nācijas un mūsu sabiedroto labā mēs rūpējamies, lai prezidents varētu sasniegt mūsu stratēģiskos spēkus tagad un nākotnē," norāda programmas vadītājs, kapteinis Ādams Skots. 

Lidmašīna ir modificēts "Boeing 707-320". Tā var sasniegt ātrumu 960 km/h un lidot vairāk nekā 15 stundas bez degvielas uzpildes un trīs dienas ar degvielas uzpildi.

Īpašais potenciāls un izmantošana kodolbīstamības gadījumā pamudināja tai piešķirt nosaukumu "pastardienas lidmašīna".

Lidmašīnas ierašanās Eiropā gan nav unikāla, jo vidēji tā apmeklē Eiropu divas vai trīs reizes gadā.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu