Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Šūmahera mantojums drupās? Bijušais F-1 boss ļoti kritiski izteicies par Vācijas pagrimumu autosportā (1)

Mihaels Šūmahers
Mihaels Šūmahers Foto: Reuters/ScanPix

Bijušais Pirmās formulas (F-1) komandas "Mercedess" boss Norberts Haugs sarunā ar "Redaktions Netzwerk Deutschland" paudis bažas par savulaik varenās Vācijas autosporta pārstāvniecības norietu F-1.

Haugs, kura vadībā "Mercedes" vārds 1993. gadā pēc 40 gadu pārtraukuma atgriezās F-1, pildot dzinēju piegādātāja lomu, uzskata, ka šobrīd Vācijas pārstāvniecība autosporta karaliskajā klasē ir ļoti zemā līmenī.

Līdz ar četrkārtējā pasaules čempiona Sebastiana Fetela lēmumu noslēgt karjeru pēc aizvadītās 2022. gada sezonas, Vācijai F-1 seriālā pirms jaunās sezonas ir tikai viens pilots - Niko Hulkenbergs, kurš "Haas" komandā aizstāja Miku Šūmaheru.

Tiesa, Šūmahers vietu formulā pavisam pazaudējis nav, jo viņu savā paspārnē paņēma Toto Vulfs un "Mercedes" komanda, piešķirot viņam rezerves pilota lomu.

"Vācijā F-1 ir regresējusi līdz tik traģiskam līmenim, ka katram autosporta entuziastam par sevi ir jānokaunas. Laika posmā starp 1994. un 2016. gadu Vācijas čempioni nāca kā pa ražošanas lenti - septiņi Mihaela Šūmahera tituli, četri pēc kārtas no Sebastiana Fetela un tad pēdējais Niko Rosberga izpildījumā," sacīja Haugs.

Arī Vācijas komanda "Mercedes", kas pēdējo desmit gadu laikā bija dominējošs spēks, izcīnot astoņus Konstruktoru kausus pēc kārtas, pērn komandu kopvērtējumā palika tikai trešajā vietā. Haugs uzsvēra, ka "Mercedes" kā dzinēju piegādātājs vai arī kā neatkarīga komanda gadu gaitā sarūpējusi daudzus čempionu titulus gan konstruktoru, gan pilotu kopvērtējumā.

""Mercedes" laika posmā no 1998. līdz 2009. gadam ar partneru komandām "McLaren" un "Brawn GP" izcīnīja četrus pilotu titulus. Tad Sudraba bultas kļuva par neatkarīgu konstruktoru un triumfēja astoņas reizes pēc kārtas," norādīja Haugs.

Kā jau minēts, nākamsezon, iztiekot bez neparedzētiem starpgadījumiem, uz starta izies tikai viens vācietis. Haugs atgādināja, ka vēl 2010. gada sezonā Vāciju F-1 pārstāvēja septiņi piloti. Pie tam arī Hulkenbergs ir pieredzes bagāts pilots, kuram pieder viens no nevēlamākajiem rekordiem F-1 vēsturē - visvairāk sacīkšu bez kāpšanas uz goda pjedestāla.

Ņemot vērā, ka komanda, kuru viņš pārstāvēs ("Haas"), pērn Konstruktoru kausā finišēja vien astotajā pozīcijā, arī no Hulkenberga varoņdarbus, visticamāk, nesagaidīt.

Haugs arī uzsver, ka problēma ir ne tikai Vācijas pilotu un komandu skaits vai līmenis, bet arī fakts, ka Vācijas "Grand Prix" pēdējo reizi norisinājās 2019. gadā.

Risinājums? Haugs uzskata, ka situāciju varētu labot cits Vācijas auto ražotnes gigants "Audi", kas F-1 plāno ienākt 2026. gadā.

"Viss, ko es varu teikt: "Audi", mums ir problēma! "Audi", "Mercedes" un vāciešu sponsoriem ir jāsaspļauj saujās, jāsāk darbs ar jauniem talantiem un jāstrādā kopā, lai tik varena autosporta nācija kā Vācija nekļūst par spēkratu nīdēju upuri," sacīja Haugs.

F-1 savā mājas lapā pirms nepilnas nedēļas publiskoja ikgadējo rakstu ar 20 perspektīvākajiem jaunās paaudzes pilotiem, kuri jau tagad vai tuvāko gadu laikā klauvēs pie autosporta karaliskās klases durvīm. Lūk, pilns šo pilotu saraksts:

  • Ajumu Ivasa, 22 gadi (Japāna)
  • Enzo Fitipaldi, 21 gads (Brazīlija)
  • Viktors Martins, 21 gads (Francija)
  • Džeks Dūhens, 20 gadi (Austrālija)
  • Teo Poršeirs, 19 gadi (Francija)
  • Zeins Malonijs, 19 gadi (Barbadosa)
  • Deniss Haugers, 19 gadi (Norvēģija)
  • Franko Kolapinto, 19 gadi (Argentīna)
  • Dino Begonovičs, 19 gadi (Zviedrija)
  • Abi Pullings, 19 gadi (Lielbritānija)
  • Izaks Adžārs, 18 gadi (Francija)
  • Olivers Bērmens, 17 gadi (Lielbritānija)
  • Zeks O'Salivans, 17 gadi (Lielbritānija)
  • Gabriels Mini, 17 gadi (Itālija)
  • Sebastians Montoija, 17 gadi (Kolumbija)
  • Andrea Kimi Antonelli, 16 gadi (Itālija)
  • Nikola Colovs, 16 gadi (Bulgārija)
  • Ugo Ugočukvu, 15 gadi (ASV)
  • Luiss Šārps, 15 gadi (Jaunzēlande)
  • Enzo Tarnvanihuls, 13 gadi (Taizeme)

Kā redzams, šajā sarakstā ir divi piloti no valstīm, kas F-1 kontekstā uzskatāmas par eksotiskām - Barbadosas un Bulgārijas. Autosporta karaliskajā klasē šo abu valstu sportisti vēl nav startējuši. Tomēr jauno talantu vidū atrodas pa vienam šo valstu pārstāvim. Cik ir vāciešu? Lai visu sarakstu nav jāpārskata vēlreiz, atbilde ir - neviens.

Tuvākais kandidāts jaunā un perspektīvā pilota statusam ir iepriekš minētais Miks Šūmahers, kuram šogad apritēs jau 24 gadi.

Haugs uzskata, ka Šūmahers savu karjeru vēl var saglābt, bet viņam būs jāiegulda smags darbs.

"Šis, manuprāt, Mikam ir veiksmes stars. "Mercedes" izdarīja pareizi, komandai pievienojot Vācijas pilotu. Viss ir iespējams, ja Miks noteikto uzdevumu izpildē būs koncentrējies un apņēmības pilns. Es pieņemu, ka tā arī būs. Viņš izmantos iespēju mācīties no pašiem labākajiem," norādīja Haugs.

Šobrīd Vācijas pārstāvniecība F-1 seriālā ir nonākusi ļoti zemā punktā. Vai autosporta lielvalstij izdosies ar laiku izdosies atgriezties F-1 virsotnē? Šobrīd izskatās, ka Vācijas labākā cerība atkal ir pilots ar uzvārdu Šūmahers. Tikai šoreiz, atšķirībā no 1991. gada, saistībā ar šo pilotu ekspertu vidū nav pārāk liela optimisma.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu