Igaunijas prāmju operatorkompānija "Tallink" tiesā apstrīdējusi arodbiedrības tiesības rīkot streiku, bet Igaunijas Arodbiedrību konfederācija otrdien nosodīja tādu uzņēmuma rīcību, ko raksturoja kā agresīvus centienus panākt, ka darbinieki neaizstāv savas tiesības likumā noteiktā kārtībā.
Igaunijas Arodbiedrību konfederācija nosoda "Tallink" vēršanos tiesā pret darbinieku streiku
Harju apriņķa tiesa Tallinā pirmdien pieņēma izskatīšanai kompānijas "Tallink Grupp" un tās meitasuzņēmumu "Hansaliin" un "HT Laevateenindus" prasību pret Igaunijas Jūrnieku neatkarīgo arodbiedrību (EMSA), apsūdzot to par kolektīvā līguma un pienākuma nestreikot pārkāpšanā.
"Tallink" vēlās, lai tiesa nosaka, vai arodbiedrības biedriem ir tiesības streikot uz kompānijas prāmjiem, jo spēkā ir kolektīvais līgums, kurā puses ir apņēmušās ievērot industriālo mieru.
Kompānija uzstāj, ka strupceļā nonākušās sarunas puses mēģina risināt ar publiskā vidutāja palīdzību.
EMSA pagājušajā nedēļā paziņoja, ka pirmdien uz trim kuģiem rīkos stundu ilgu brīdinājuma streiku, tādējādi cenšoties panākt progresu sarunās par algām.
Neskatoties uz kompānijas vēršanos tiesā, arodbiedrība neatteicās no streika rīkošanas pirmdienas pievakarē, bet "Tallink" uzstāja, ka brīdinājuma streiks prāmju kustību neietekmēs.
Igaunijas Arodbiedrību konfederācija otrdien nosodīja "Tallink" rīcību, uzstājot, ka Likums par kolektīvo darba attiecību strīdu risināšanu paredz, ka darbiniekiem ir tiesības aizstāvēt savas tiesības streikā, par to brīdinot trīs dienas iepriekš un organizējot vienu stundu ilgu brīdinājuma streiku. EMSA abas prasības ir izpildījusi, paziņoja konfederācija, secinot, ka tādējādi arodbiedrības pieteiktais streiks ir likumīgs, bet "Tallink" centieni to apturēt nav prāmju operatorkompānijas kompetencē.
Arodbiedrību konfederācijas paziņojumā pausts satraukums par "Tallink" rīcību, jo kompānija mēģina arodbiedrības aktivitātes iztēlot kā nelikumīgas un ir draudējusi atlaist streikotājus.
Kā norāda arodbiedrība, darba devēja nodrošinātais 7-10% algas palielinājums divu gadu laikā nav darbiniekiem pieņemams, jo ir pieaugusi dzīves dārdzība un sarukusi reālā alga.
Arodbiedrība informēja, ka sarunas par kolektīvo līgumu sākušās septembra beigās. Šajā laikā arodbiedrībai bijušas septiņas tikšanās ar "Tallink" pārstāvjiem, tomēr EMSA vērtējumā darba devējam nav nopietnas vēlmes izprast darbinieku argumentus, ka "Tallink" darbinieku algas ilgstoši atpaliek no vidējās algas pieauguma Igaunijas darba tirgū un inflācijas, kas pērn tuvojās 20%.
Savukārt "Tallink" preses pārstāve Katri Linka paziņoja, ka EMSA decembrī negaidīti un vienpusēji pārtraukusi sarunas par kolektīvo līgumu un lūdza publiskā vidutāja iesaisti.
Viņa uzsvēra, ka no 1.janvāra, pamatojoties uz divpusējo līgumu ar jūrā strādājošajiem darbiniekiem, algas ir palielinātas 87% šo darbinieku un noslēgto līgumu par algas palielinājumu skaits turpina pieaugt.
2022.gadā "Tallink" pārvadāja 5 462 085 pasažierus, kas ir par 84,4% vairāk nekā 2021.gadā. Tāpat pērn pārvadāti 819 229 pasažieru transportlīdzekļi, kas ir par 36,1% vairāk nekā pirms gada, bet kravu pārvadājumi auguši par 11% līdz 409 769 kravas vienībām.
"Tallink Grupp" veic pārvadājumus ar prāmjiem Baltijas jūrā, izmantojot zīmolus "Tallink" un "Silja Line".
Uzņēmuma akcijas kotē Tallinas fondu biržas oficiālajā sarakstā. Lielākais akcionārs ir Igaunijas investīciju kompānija "Infortar", kam pieder 40% "Tallink Grupp" akciju.