Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis
Iesūti ziņu!

Raidījums: Čehova teātra direktores priekštecis amatā mudinājis veikt "koruptīvu darījumu"

Eduards Cehovals un Dana Bjorka.
Eduards Cehovals un Dana Bjorka. Foto: Zane Bitere/LETA

Mobings, bosings un Putina atbalstīšana. Šādus pārmetumus saņēmusi Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra direktore Dana Bjorka. Anonīmas vēstules pārpludinājušas Kultūras ministriju un Nacionālās apvienības politiskā vadība šādam spiedienam padevusies. Tikmēr aktieri, kuri pārmetumus dēvē par murgainiem izdomājumiem, visas iesaistītās puses lūdz nepaļauties provokācijām un vēlmei šķelt latviešus un krievus, vēstī raidījums "Nekā personīga" (NP).

Bjorka pirms kādas izrādes teikusi: "Šajā sarežģītajā laikā mēs visi ar sāpēm sirdī sekojam līdzi notikumiem Ukrainas teritorijā. Mūsu teātris ir kategoriski pret karu un agresiju - mēs paužam atbalstu Ukrainas tautai, tāpat aicinām Latvijas sabiedrību nevērsties pret krievu valodu un Latvijas krieviem, kam nav nekādas saistības ar citas valsts rīcību. Lūdzam tos, kuru dzimtā valoda ir krievu, savukārt, būt iecietīgiem un smalkjūtīgiem. Neviens no mums tiešā veidā nevar ietekmēt situāciju Ukrainā, bet katra spēkos ir neielaist naidu mūsu kopējās mājās - Latvijā. Teātris turpina strādāt Jums un runāt par tām vērtībām, kas vieno cilvēkus. Kļūsim par atbalstu viens otram. Lai karš drīzāk beidzas. Paldies, ka šodien esat ar mums. Patīkamu skatīšanos."

Kopš kara Ukrainā Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris visas savas izrādes sāk ar šiem teātra direktores vārdiem. Dažreiz to pavada pāris neapmierinātu skatītāju bubināšana, bet pārsvarā teātra nostāju visi sveic ar aplausiem.

Dana Bjorka teātri vada pēdējos piecus gadus. Tie esot bijuši grūti ne tikai Covid ierobežojumu dēļ.

Viņas priekštecis amatā Eduards Cehovals direktora krēslā sēdējis 27 gadus. Viņa laikā kolektīvs atzīmējis 9.maiju, vīriešu dienu 23.februārī un sieviešu dienu 8.martā.

Attiecības ar padotajiem, Bjorkas vārdiem runājot, bijusi kā varas vertikāle. Šo pieeju Bjorka centusies mainīt.

"Mēs esam divi dažādi cilvēki ar dažādiem uzskatiem, un viņš mani ir vīlies. Viņš cerēja, ka, cīnoties par mani kā par tādu jaunu direktori, viņa vietā es būšu uzticīga viņa principiem, viņa redzējumiem un viņa iesāktam ceļam teātrī. Bet mans skatījums izrādījās krasi diametrāli pretējs, un viņš to man nevar piedot joprojām (..) Viņa laika posmā ir daudz skaistā bijis uz skatuves, tāpēc noteikti negribu nopelt viņa darbu 27 gadu garumā.

Bet, protams, bija ieņemts izteikti tāds krieviskais kurss - mūsu teātri vairāk atpazina Krievijas Federācijā, tā kā visas šīs maksimāli ciešas saites tika veidotas ar Krieviju," stāsta Bjorka.

Uzreiz pēc Ukrainas kara sākuma "Nekā personīga" iepriekšējo teātra direktoru sastapa Maskavas namā. Šī vieta tradicionāli devusi pajumti pret Latvijas neatkarību noskaņotām biedrībām un aktīvistiem. Regulāri uzņēmusi ietekmīgus Krievijas politiķus un viedokļu līderus. Kā liecina uzņēmuma reģistra dati, Eduards Cehovals ir iecelts par pārstāvi Latvijā reģistrētai filiālei, kas pārstāv Maskavas pilsētas Valsts unitāro uzņēmumu “Maskavas Starptautiskās sadarbības centrs”. "Maskavas namu" skāra arī kara dēļ ieviestās sankcijas. Kā šonedēļ apstiprināja Tieslietu ministrija, Maskavas sēdeklis Rīgā ir iesaldēts - joprojām ir spēka aizliegums ēku pārdot, dāvināt, apķīlāt vai arī kādam iznomāt.

Bijušais teātra direktors pirms nonākšanas "Maskavas namā" vadīja "Mihaila Čehova Rīgas krievu teātra garantu biedrību". Tā vāc naudu no uzņēmējiem, lai palīdzētu grūtībās nonākušiem aktieriem, pirktu tērpus izrādēm, apmaksātu meistarklases un citādi atbalstītu teātri.

Biedrībai bija valsts piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss. Rīgas dome teātra telpās biedrības vadītājam bez maksas pat nodeva kabinetu. Dana Bjorka apgalvo, ka teātra grāmatvedībā nebija atrodamas atskaites par biedrībai saziedotās naudas izlietojumu. Garantu biedrības biedri, piemēram uzņēmēji Kirovs Lipmans un Aleksejs Šeiņins bijuši pārsteigti, ka valsts biedrībai sabiedriskā labuma organizācijas statusu 2021.gada janvārī atņēma. Valsts ieņēmumu dienests NP neatklāj, kāpēc šāds lēmums pieņemts. Biedrības grāmatvede mums skaidro - viņai nebija pilna informācija par naudas darījumiem, lai spētu sagatavot gada pārskatu. Cehovals biedrības vadītāja amatu zaudēja.

"Lai sagatavotu gada pārskatu, ir nepieciešama informācija. Ja tās informācijas ir nepietiekami un nevar sniegt skaidru priekšstatu, tad es to nevaru izdarīt (..) Nebija atgriezeniskā saite ar tā laika direktoru, kas bija Eduards Cehovals. Tur tad nesaprašanās sanāca. Līdz ar to pazaudējām statusu," saka Mihaila Čehova Rīgas krievu teātra garantu biedrības grāmatvede Baiba Bērziņa.

Mihaila Čehova Rīgas krievu teātra garantu biedrības locekle Irīna Pīgozne saka: "Nu lūk, un aizejot prom no biedrības un aizejot vadīt Maskavas namu, Garantu biedrības dalībnieki vai biedri bija sapratuši, tikai tad viņam aizejot, ka biedrība pa šo laiku ir zaudējusi sabiedriskā labuma organizācijas statusu. Un arī, protams, tās attiecības bija ļoti, ļoti polarizējušās ar teātra vadību. Dialoga nebija. Un skaidrs, ka mēs tieši kāreiz tajā laikā, tas bija 2021. gads, marts, aprīlis, maijs, mēs ļoti daudz laika pavadījām Zoom, sarunājoties un analizējot, skatoties, lai saprastu vispār - ko darīt, vai un kā reanimēt biedrību. Kā reanimēt attiecības un šeit kā reiz Danas Bjorkas pozīcija un Danas Bjorkas spēja būt konstruktīvai, produktīvai, atvērtai, godīgai. Viņas tas godīgums un cieņa ir viņas vērtība un tas uzrunāja burtiski katru."

Cits biedrības loceklis, Kirovs Lipmans, saka: "Protams, ka tas Cehovals kļūdījās. Viņam bija prātā, ka viņš vot ieliks jaunu direktori un būs spējīgs visu darīt, ko viņš gribēs. Viņš jau nedomāja, ka viņš aizies no teātra. Viņš tikai gribēja komandēt. Joprojām.

Un viņam bija galvā ideja, ka vot būs jauna un viņš regulēs viņu. Bet Bjorka izrādījās ļoti principiāla, ļoti interesants cilvēks. Viņa neatļāva komandēt viņu. Viņa pati visu risināja. Es to visu labi saprotu, mīļais. Pieļauju, ka viņš dabūja pāris cilvēkus, kas tieši ar šo nodarbojas, lai viņu noņemtu nost. Danu. Tāpēc, ka viņam skaudība, liela skaudība. Viņš redz, ka viņš nav vajadzīgs teātrim."

Dana Bjorka publiski nesaka, ka līdzās diviem medijos plaši iztirzātiem gadījumiem ar atlaistajiem aktieriem, kuri tiesājušies par it kā neciešamiem darba apstākļiem, skandāla cēlonis būtu iepriekšējais teātra direktors. Bet viņa atceras kādu spilgtu epizodi, kas abu attiecības pilnībā sabojāja.

Bjorka: Es saskatīju vienā mēģinājumā tādu koruptīvu noskaņu, teiksim tā.

NP: Bet tā darbība koruptīvā bija saistībā ar ko?

Bjorka: Nu, es saskatīju tajā. Man lūdza parakstīt dokumentu, kur cipari nesakrita ar realitāti.

NP: Kā tieši?

Bjorka: Es ienācu teātrī, bija viesizrādes ar Krieviju. Un tās viesizrādes tika organizētas ar iepriekšējo vadību. Es ienācu un zvanu tagad uz Krieviju tai festivāla producentei un saku: "Labdien, esmu jaunā direktore. Lūdzu, sakiet, kas ir jādara, kas no mūsu puses ir vajadzīgs, kādi dokumenti, kādas tāmes? Es esmu gatava!" Un pretī dzirdu pēc nelielas pauzes atbildi: "Es ar jums nerunāšu, es runāšu tikai ar Eduardu Cehovalu." Un tad es palūdzu iepriekšējo vadītāju, viņš bija laimīgs palīdzēt, kā pārņemt viņa iesākto projektu, pabeigt un startēt kā producentam tajā. Un tad sekoja viens dokuments, ka viņš man lūdza ar savu parakstu apliecināt, ka viesizrādēm ir izlietota X summa, kura bija daudz, daudz lielāka par to Y summu, ko mūsu teātris tiešām izlietojis. Un es teicu, ka es nolikšu savu parakstu.

NP: Tad starpība palika kaut kur citur?

Bjorka: Es nezinu. Es vienkārši atteicos. Nē, nē, nē un nē. Lūk. Kā tur tālāk risinājās tās lietas, kas uz mani vairs neattiecas, es to nezinu. Vienīgais, ko es zinu, ka es kļuvu ļoti nemīlēta, un ar to arī nācās sadzīvot. Tas ir fakts.

Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī strādā no Putina režīma atmukušie aktieri un arī Krievijas režisors Sergejs Golomozovs. No kara plosītās Ukrainas atbraukusi talantīga grimmētāja. Teātris organizē latviešu valodas kursus, jo ne visi darbinieki labi pārzina valsts valodu. Aktieri publisko skandālu smagi pārdzīvo un uztver kā uzbrukumu arī viņiem pašiem.

"Godīgi sakot, man ir šoks. Es lasu Facebook, un es vispār nesaprotu, kas notiek, jo teātrī viss ir mierīgi, mums ļoti laba, darbīga atmosfēra un tas viss, kas nāk no ārpuses, no teātra, tam nav nekādas saites ar mūsu iekšējo dzīvi. Pilnīgi nav nekādas," saka Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra aktieris Ņikita Osipovs.

Bet anonīmās vēstules par Bjorkas it kā Putina atbalstošo politiku, mobingu un bossingu tomēr spēja ietekmēt Nacionālās apvienības kultūras ministru. Lai gan vēl pagājušajā gadā tiekoties ar ministru un valsts sekretāri saņemts vēlējums turēties un solījums, ka direktore pēc izvērtējuma darbu varēs turpināt.

"Jūsu raidījums saucas "Nekā personīga", tā kā es arī varu atbildēt - Nekā personīga. Es biju aicinājis uz sarunu Danu Bjorku. Direktori. Mēs pārrunājām lietas un tiešām Nekā personīga. Es tiešām augstu vērtēju Bjorkas kundzes paveikto. Un domāju, ka Bjorkas kundze varētu arī ļoti labi turpināt šo darbu. Taču mēs arī nevarējām nereaģēt uz šīm anonīmajām, arī vēstulēm, kuras nav anonīmas. Ceru, ka šis konkurss saliks visu savās vietās un ir ļoti liela iespējamība, ka Bjorkas kundze varēs turpināt savu darbu," pauž kultūras ministrs Nauris Puntulis (NA).

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu