"Pasažieru vilciens" pārstāve arī norādīja, ka ritošā sastāva drošības risinājumiem ir jābūt saderīgiem ar tiem, kas tiek izmantoti dzelzceļa infrastruktūrā. Pārejai uz "A" klases drošības risinājumiem vilcienos ir jābūt pakārtotai un jānotiek saskaņā ar uzlabojumiem infrastruktūrā, kurai atbilstoši Eiropas vilcienu kustības vadības sistēmas ieviešanas plānam jānotiek līdz 2030.gadam.
Kā ziņots, Valsts drošības dienests (VDD) un informācijas tehnoloģiju (IT) drošības incidentu novēršanas institūcija "Cert.lv" iebilst, ka Latvijas vajadzībām iepirktajos jaunajos pasažieru vilcienos "Škoda" tiek izmantoti Krievijā ražoti sakaru bloki, pērn oktobrī vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".
Šaubīgā iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu "Blok", kas ražota Krievijā 1994.gadā dibinātajā Pētniecības un ražošanas asociācijā "Saut".
Speciālisti skaidro, ka minēto iekārtu funkcionalitāte ir saistīta ar vilcienu vadību un tās monitoringa nodrošināšanu. Nevarot izslēgt, ka kāds, kurš zina konkrēto iekārtu vājās vietas, nākotnē to var attālināti izmantot ļauniem mērķiem. No speciālistu teiktā noprotams, ka šo iekārtu padziļināta analīze prasītu lielus laika resursus, bet riski esot pārāk augsti.
VDD ir rekomendējis konkrēto sistēmu aizstāt ar alternatīvu tehnisko risinājumu. Tikmēr PV vadība skaidro, ka minētā Krievijā ražotā sistēma ir saderīga ar līdz šim Latvijas dzelzceļā izmantotajām.
To varētu mainīt pret Rietumos ražotu sistēmu "Veps", kādu izmanto Igaunijā, taču Latvijā tā nav sertificēta, kas nozīmē, ka vispirms būtu jāatrisina sertifikācijas jautājums.
"Pasažieru vilciens" aģentūrai LETA iepriekš norādīja, ka Krievijā ražoto sakaru bloku "Blok" nomaiņa pret Rietumos ražoto sistēmu "Veps" provizoriski varētu izmaksāt ap 14 miljoniem eiro, un pirmā vilciena nodošana ekspluatācijā aizkavētos aptuveni par gadu.
Kopumā "Pasažieru vilciens" Čehijas uzņēmumam pasūtījis 32 jaunus elektrovilcienus. Latvijā līdz šim nogādāti pieci vilcienu sastāvi, bet visu pasūtījumu plānots izpildīt līdz 2023.gada beigām.
Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.