Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

"Beidzot kāds to pasaka publiski." Vērtējums skolā par sportu, mūziku un mākslu - motivē vai "iedzen grīdā"? (28)

Raksta foto
Foto: Simon Kadula/Shutterstock

Šis nudien ir kārtīgs "Twitter" cepiens, un te patiešām vajag "cepties", lai kādreiz - cerams - nonāktu pie kāda jēdzīga rezultāta. Viss sākās ar Nila Konstantinova tvītu: "Cienījamā izglītības sistēma: lūdzu izbeidziet vērtēt bērnus atzīmēs par viņu dziedāšanu, zīmēšanu un sportošanu. Tas ir tiešām muļķīgi un izvelk jebkādu prieku no šīm aktivitātēm." Kā īsti ir?

Kāds skolēna tēvs komentē:

Vai vērtējums palīdz vai tieši otrādi, "iedzen grīdā" uz ilgāku laiku? Galu galā – kas tieši tiek vērts un cik tas ir godīgi? Ja bērnam veicas sportā, bet neveicas zīmēšanā - un otrādi, vai atzīme vienā un otrā priekšmetā vienkārši ir kaut kas tāds, ar ko jāsamierinās?

Daži komentētāji gan noliedz, ka tiek vērtēts bērnu konkrētais sniegums.

Taču daudzi apgalvo, ka skolās realitāte ir cita. Teorija un tas, kā vajadzētu būt, daudzviet atšķiras no reālās dzīves. 

Galu galā – varbūt tiešām laiks atteikties no vidējās atzīmes?

Bet kāda atzīme tad būtu godīga?

Kāda tad galu galā ir sporta stundu jēga un kas tad ir jāvērtē, prāto diskusijas dalībnieki.

Tas, kuram padodas sports, dažreiz ir lēnāks matemātikā. Tas, kuram spējas fizikā, dažreiz nezina, ar ko sākt, kad jāzīmē māja. Tad ko – samierināties, ka konkrētos mācību priekšmetos vienmēr būs atzīmes, kas vidējo atzīmi noraus uz leju? Kāda jēga vērtēšanai kā tādai, ja nav skaidri vērtēšanas kritēriji?

Daudzi diskusijas dalībnieki savukārt saka – vērtēšanas kritēriji ir gana skaidri. Teorētiski. Jautājums, vai skolotājam ir laiks un spēks iedziļināties.

Diskusijā izskan arī ļoti sarkastiski viedokļi. Vai tiešām, nesaņemot vērtējumus skolā, rezultāts būs, kā raksta kāds komentētājs, dzīvei nederīgi tipi, kuri krīt depresijā, kad darba devējs prasa sasniegumus ar pozitīvu rezultātu?

Ir arī cits viedoklis, kas atbalsta skolēnu vērtēšanu. Un jautājums – vai vērtēšanā slēpjas galvenā problēma?

Daži skolotāji apgalvo, ka tieši vērtējums ir tas, kas skolēnus notur skolā.

Jautājums - kurš motivēs tos, kurus vērtējums iedzen "dzen grīdā" uz ilgiem, ilgiem gadiem? Daudziem cilvēkiem tikai brīnums vai laimīga nejaušība atklāj: hei, tu proti dziedāt! Nē, tu neesi tizls tāpēc, ka skolā nobijies no līdztekām! 

Bieži vien bērnam skolā ir grūti noticēt, ka skolas atzīmes tiešām nenosaka visu, ko cilvēks spēj vai nespēj paveikt pēc skolas. Tikai žēl, ka skolā saņemtais vērtējums daudzus gadiem ilgi attur pat mēģināt. Un nav runa par sniegpārsliņām. Vispār nav. 

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu