Šis nudien ir kārtīgs "Twitter" cepiens, un te patiešām vajag "cepties", lai kādreiz - cerams - nonāktu pie kāda jēdzīga rezultāta. Viss sākās ar Nila Konstantinova tvītu: "Cienījamā izglītības sistēma: lūdzu izbeidziet vērtēt bērnus atzīmēs par viņu dziedāšanu, zīmēšanu un sportošanu. Tas ir tiešām muļķīgi un izvelk jebkādu prieku no šīm aktivitātēm." Kā īsti ir?
"Beidzot kāds to pasaka publiski." Vērtējums skolā par sportu, mūziku un mākslu - motivē vai "iedzen grīdā"? (28)
Kāds skolēna tēvs komentē:
Beidzot kāds to publiski pasaki. Pēdējā vecāku sapulcē uz mani škībi skatījās, kad es teicu, ka visiem vizuālā makslā jabūt 10, jo visu bērnu zīmējumi ir smuki un katrs to dara kā māk un jūt.
— Zig (@psych_n_sport) December 14, 2022
Vai vērtējums palīdz vai tieši otrādi, "iedzen grīdā" uz ilgāku laiku? Galu galā – kas tieši tiek vērts un cik tas ir godīgi? Ja bērnam veicas sportā, bet neveicas zīmēšanā - un otrādi, vai atzīme vienā un otrā priekšmetā vienkārši ir kaut kas tāds, ar ko jāsamierinās?
Daži komentētāji gan noliedz, ka tiek vērtēts bērnu konkrētais sniegums.
Mhm, nē. Manu bērnu pieredze - tā vairs nenotiek. Un daļēji nenotika arī manā skolas pieredzē. Jums kāda cita programma?
— ruuta (@ruuta) December 14, 2022
Nila kungs neko nezin par izglītības sistēmu valstī, un tikai teš muļķības.
— Dace (@zhagata) December 14, 2022
Vērtē nevis cik tālu skrien, vai cik glīti zīmē, bet:
• iegūtās prasmes un iemaņas;
• attieksme pret izglītošanos;
• mācību sasniegumu attīstības dinamika.
Manuprāt, sen tiek vērtēta personīgā izaugsme/progress, nevis konkrēta "lieluma" sasniegšana vai nesasniegšana. Jāturpina vērtēt!
— Rich (@Dzikovics) December 14, 2022
Taču daudzi apgalvo, ka skolās realitāte ir cita. Teorija un tas, kā vajadzētu būt, daudzviet atšķiras no reālās dzīves.
Precīzi. Un tu vari būt teicamnieks visās mācībās izņemot sportā, mākslā, mūzikā un tava vidējā atzīme būs kaķim zem astes...
— Nenormālais 🇱🇻🇺🇦 (@ParKoManTas) December 14, 2022
mana pieredze-joprojām tā dara. tas nekas, ka teorētiski tā nevar. it īpaši sportā.
— līna 💚🤍💜 (@conversekeda69) December 14, 2022
Galu galā – varbūt tiešām laiks atteikties no vidējās atzīmes?
Jap, diemžēl standarta skolām nav nekādas sasaistes ar Dzīvi.
— angels (@elittesport) December 15, 2022
Kāpēc? Ja man padevās zīmēšana, bet fizika - nē, tad par zīmēšanu man bija 10, bet par fiziku - 6. Vidējā atzīme - 8. Ja nebūtu vērtējums par zīmēšanu, tā būtu 6. Vienkārša matemātika.
— Evija Zepa (@EvijaVaikina) December 14, 2022
Bet kāda atzīme tad būtu godīga?
Ierēķinot attieksmi un izaugsmi, kā to darīja jau padsmit gadu atpakaļ un būtu jādara arī tagad. Tā, bumbu neiemeti? Bet redzu ka katru dienu mēģini. Būs tev 4 vai 5. Tā iemeti 9/10? Pērn iemeti visus un šogad basto regulāri - būs arī tev 5. Ļoti primitīvi bet aptuveni šādi.
— eduards (@2ticketstoparad) December 14, 2022
Kāda tad galu galā ir sporta stundu jēga un kas tad ir jāvērtē, prāto diskusijas dalībnieki.
Tāpēc, ka nevar aizrauties ar mūsdienās pārāk populāro " apbalvošanu, jo piedalījies". Kaut kādam rezultātam ir jābūt. Savādāk analogi jāsaka, kāpēc, kādam, kas mācās matemātiku diendienā par to, ka knapi saprot, kas ir vienādojums ieliek labākajā gadījumā 4. Liekam 9, jo centās
— eduards (@2ticketstoparad) December 14, 2022
Ko tad gribēji - lai liek 10 par centību, kas tad rezultātā sanāks - pēc atzīmēm mākslinieks, kurš neprot gleznot ?!
— viedis (@viedis) December 14, 2022
Atzīmēm ir jābūt konkurences dzinulim un objektīvām spējām, ar vai nez "talanta", centību var vērtēt ar +/-!
Tas, kuram padodas sports, dažreiz ir lēnāks matemātikā. Tas, kuram spējas fizikā, dažreiz nezina, ar ko sākt, kad jāzīmē māja. Tad ko – samierināties, ka konkrētos mācību priekšmetos vienmēr būs atzīmes, kas vidējo atzīmi noraus uz leju? Kāda jēga vērtēšanai kā tādai, ja nav skaidri vērtēšanas kritēriji?
Paldies par jūsu attieksmi. Jo izaug bērni, kas no skolas laikiem lamāti par nepareizu dziedāšanu, un tādam pieaugušajam ir bailes jebkad atvērt muti. Jo muzikālā dzirde nav lemta visiem. Dažkārt viscentīgākais bērns nenoturēs toni, tomēr nav pelnījis sliktu atzīmi.
— John Brown2022 (@john_brown2022) December 14, 2022
4-klasniekam nepatīk zīmēšana, jo… vienmēr saņem zemāko vērtējumu klasē. Pagājušajā nedēļā pārnesa savu zīmējumu, jo tas skolotājai nav paticis, tāpēc likusi pārzīmēt…
— Indra (@IndraArta) December 14, 2022
Daudzi diskusijas dalībnieki savukārt saka – vērtēšanas kritēriji ir gana skaidri. Teorētiski. Jautājums, vai skolotājam ir laiks un spēks iedziļināties.
Tāpēc jau eksistē snieguma līmeņu apraksti (SLA), kurā tad skolotājs definē, ko sagaida no skolēna u. Skolēns var redzēt, uz ko un kā tiekties.
— Swilpaste (@Adnil2you) December 15, 2022
Cita lieta, ka SLA ir jāveido katram vērtējuma gadījumam un ne visi skolotāji to prot un grib.
Diskusijā izskan arī ļoti sarkastiski viedokļi. Vai tiešām, nesaņemot vērtējumus skolā, rezultāts būs, kā raksta kāds komentētājs, dzīvei nederīgi tipi, kuri krīt depresijā, kad darba devējs prasa sasniegumus ar pozitīvu rezultātu?
Ja izglītības mērķis ir prieks nevis prasmes un zināšanas tad protams neko nevajag vērtēt - tikai paslavēt par centību
— Ilgaitis Prūsis (@IPrusis) December 14, 2022
Rezultāts būs dzīvei nederīgi tipi, kuri krīt depresijā, kad darba devējs prasa sasniegumus ar pozitīvu rezultātu
Pareizi. Nevajag vērtējumu. Nevajag mērķus. Nevajag paškritiku. Nevajag noteikumus. Nevajag disciplīnu.
— Martins Sasko (@Martins_Sasko) December 14, 2022
No kā tad dzīvos ārsti, teorētiķi, kouči un tamlīdzīgie? Žēl vienīgi, ka pēc pārdesmit gadiem, arī minētie būs resni, neona oranži zaļos kabinetos ar tā brīža hītu topu fonā.
Cienītā izglītības sistēma, lūdzu pārstājiet vērtēt vispār. Liksim saulītes, mēnestiņus, pārstāsim traumēt bērnus ar nevajadzīgu stresu. Speech to text. Siri, please calculate. Visiem viss lieliski dzīvē padosies, visi malači.
— aivars krastiņš 🥁 (@aivars44804257) December 14, 2022
Kā man ir piegriezušās šīs pamuļķu sniegpārsliņu vaimanas! Kāds tieši pamatojums, ka dziedāšanai, zīmēšanai un sportošanai nevajag vērtējumu? Kādam nav telpiskā iztēle, tāpēc grūtāk ar ģeometriju, kādam nepadodas valodas, tāpēc sliktāk ies svešvaloda. VISUS priekšmetus jāvērtē!
— Bruno Alters (@JaggedH20) December 14, 2022
Ir arī cits viedoklis, kas atbalsta skolēnu vērtēšanu. Un jautājums – vai vērtēšanā slēpjas galvenā problēma?
Ar to es nesaku, ka vērtēšana skolā, manuprāt, pašlaik notiktu ideāli. Ar to es saku, ka atteikšanās no vērtēšanas pēc būtības neatrisinās problēmas, bet radīs jaunas.
— Reinis Lazda (@ReinisLazda) December 15, 2022
Daži skolotāji apgalvo, ka tieši vērtējums ir tas, kas skolēnus notur skolā.
Kā motivēt jauniešus? Daļa nāk tikai tāpēc, ka vajag atzimi, ja nevajadzētu, vispār nenāktu... Runa vairāk par 7-9.klasi.
— SportaSkolotājs (@SSkolotajs) December 14, 2022
Jautājums - kurš motivēs tos, kurus vērtējums iedzen "dzen grīdā" uz ilgiem, ilgiem gadiem? Daudziem cilvēkiem tikai brīnums vai laimīga nejaušība atklāj: hei, tu proti dziedāt! Nē, tu neesi tizls tāpēc, ka skolā nobijies no līdztekām!
Bieži vien bērnam skolā ir grūti noticēt, ka skolas atzīmes tiešām nenosaka visu, ko cilvēks spēj vai nespēj paveikt pēc skolas. Tikai žēl, ka skolā saņemtais vērtējums daudzus gadiem ilgi attur pat mēģināt. Un nav runa par sniegpārsliņām. Vispār nav.