Jaunu automašīnu reģistrācija Latvijā deviņos mēnešos ir gājusi ievērojami uz augšu, bet lietotu auto pirkšanas apjoms virzījies pretējā virzienā. Kopumā deviņu mēnešu laikā Latvijā reģistrētas 37 046 lietotas un no ārvalstīm ievestās automašīnas, kas ir par 8,6% mazāk nekā līdzīgā periodā pērn.
Latvijā sarūk lietotu auto pirkšanas apjoms. Cenas turpina strauji kāpt (1)
Tajā pašā laikā Latvijas iekšējā tirgū notikuši kopumā 166,5 tūkstoši pirkšanas un pārdošanas darījumu, taču šajā rādītājā ir vērojama vēl lielāka negatīva tendence. Lietotu auto pirkšanas apjoms Latvijā sarucis par 16%. Par to liecina vadošā lietotu automašīnu vēstures informācijas sniedzēja "autoDNA.lv" apkopotie dati.
Lietoto automašīnu tirgū Latvijā iekšējo darījumu ziņā šis gads iesākās līdzīgi kā pērn. Pirmajos četros mēnešos darījumu skaits bija līdzīgs, tomēr maijā situācija sāka strauji mainīties.
Pērn kopš marta līdz pat gada beigām vidēji mēnesī bija vairāk nekā 20 tūkstoši pirkumu/pārdošanas darījumu, maijā teju sasniedzot pat 30 tūkstošus. Tikmēr šogad kopš jūnija bija vidēji vien 15 tūkstoši. Plašāks ieskats salīdzinājumam - grafikā.
"Pamatā tas ir skaidrojams ar diviem būtiskiem faktoriem, kas ietekmēja cilvēku ierasto dzīves ritmu globāli, - Covid-19 pandēmija un sekojošais "lokdauns". Kad šķita, ka tas beidzot būs aiz muguras un viss pamazām atgriezīsies savā ierastajā ritējumā, sekoja Krievijas iebrukums Ukrainā. Tas ļoti ietekmēja darījumu apjomu ar transportlīdzekļiem, un šo ietekmi jutīsim vēl ilgu laiku," tā skaidroja autoDNA pārstāvis Latvijā Agris Dulevičs.
Lietoto automašīnu sarakstā pašmāju autovadītāju vidū populārāko ražotāju topa galvgalis nav būtiski mainījies. Joprojām pārliecinoši pieprasītākais zīmols ir BMW, kas vietējā tirgū šī gada deviņos mēnešos pirkts/pārdots 27 701 reizi, liecina "autoDNA" apkopotie dati.
Nemainīgi populārs arvien ir "tautas vāģis" jeb "Volkswagen", ar kura ražotajiem spēkratiem veikti 23 093 darījumi. Tālu neatpaliek "Audi" (20 860) un "Volvo" (16 176). Vēl vismaz desmit tūkstošu darījumu robežu sasniedzis vien "Mercedes-Benz" (10 242).
Desmitniekā ir arī "Opel", "Renault", "Nissan", "Ford" un "Toyota".
"BMW zīmols Baltijas valstīs vienmēr ir bijis iecienīts lietotu automašīnu tirgū. Manuprāt, tieši šī zīmola nemainīgās vērtības ir tas faktors, kas tik spilgti atainojas pārdošanas apjomos. Attiecīgi tā vērtība krītas lēnāk nekā citām automašīnām. Tomēr šis tops atšķiras no citām Eiropas valstīm.
Piemēram, Polijā BMW starp lietotajiem auto ierindojas tikai sestajā vietā, bet augšgalā ir Latvijā ne tik populāri lietotu automašīnu zīmoli, kā "Opel" vai "Ford".
Iespējams, tas ir skaidrojams ar cilvēku ieradumiem, domāšanas veidu, proti, "labāk nopirkt 25 gadus vecu BMW nekā jaunāka izlaiduma "fordiņu" vai "opelīti"". Taču redzam, ka jaunu automašīnu vidū tradīcijas pamazām mainās, un šobrīd pirktāko zīmolu vidū ir spēkrati, kas lietoto spēkratu rangā ir desmitnieka lejasgalā," novērojis Agris Dulevičs.
Ielūkojoties pārdošanas rādītājos naudas izteiksmē, tad šī gada deviņos mēnešos lietoto automašīnu tirgū Latvijā vidējā spēkrata cena ir būtiski pieaugusi, ja salīdzinām ar līdzīgu periodu pērn. Uzņēmums atgādina, ka kopējais darījumu apjoms ir sarucis, taču cenu izteiksmē situācija ir pretēja.
Šogad vidējā cena par darījumu mēnesī bija 8647 eiro, rāda "autoDNA" rīcībā esošie apkopotie dati. Gada laikā tas ir pieaugums par 28,0%.
Ņemot vērā skarbos inflācijas rādītājus un ekonomisko situāciju valstī, kas būtiski ietekmē arvien lielāku daļu sabiedrības, tomēr šajā aspektā statistika īsti neliecina par to. Tas pats attiecināms arī uz jaunu automašīnu iegādāšanos, kur cilvēki gatavi maksāt milzu summas spēkratu iegādē. Kā skaidrot šādas pretrunas?
"Viss aizsākās jau pandēmijas laikā, kad automašīnu komponenšu piegādes ķēdes apstājās vai būtiski kavējās. Tas strauji palielināja pieprasījumu pēc jauniem auto, kas attiecīgi veidoja garās rindas pēc automobiļu pasūtījumiem. Tādēļ tas pakāpeniski arī veicināja cenu pieaugumu starp lietotiem auto.
Pērn automašīnas cenu pieaugums bija ap 20%. Šogad tam visam pa vidu vēl daudzas automašīnas izpirka Ukraina un citas NVS valstis, kas tādējādi ievērojami palielināja pieprasījumu pēc lietotiem automobiļiem Eiropā un attiecīgi arī to cenu," skaidroja Dulevičs.
Jau pēdējos gadus kopējā autoparka vidējais vecums nav mainījies, saglabājoties 13-14 gadu vecuma robežās.
Ielūkojoties pirktāko ražotāju desmitnieka automašīnu vidū, redzams, ka populārākā zīmola BMW vidējais tirgū piedāvāto spēkratu vecums ir 15 gadi. Vēl vecāki auto ir tikai "Audi" (16 gadi). Savukārt vecuma ziņā jaunākie pārdotie auto bijuši "Toyota" un "Nissan" (12 gadi).