Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Eksperti skaidro, kā vislabāk par savu auto rūpēties ziemā

Raksta foto
Foto: Slatan/Shutterstock

Ziemā ir svarīgi par savu automašīnu rūpēties ne vien tāpēc, lai tā izskatītos kopta un tīra, bet arī funkcionālu iemeslu dēļ. LTV raidījums "Revidents" izvaicājis ekspertus, lai noskaidrotu, kā vislabāk par savu automašīnu rūpēties gada aukstajā un sniegotajā laikā. 

Eksperti uzsver - līdzko temperatūra noslīd zem +10 grādiem, uzkopšana jāuztic profesionāļiem. 

Sāls, ar ko ziemā kaisa slidenās brauktuves, pietiekami sāpīgi var iegrauzt automašīnas virskārtu, ritošo daļu un pat dzinēja telpu.

Tautā saukto "ziemas netīrumu" ietekmē rodas dzelzs korozija jeb rūsa. Un vienīgais, kā savu transportlīdzekli no tās pasargāt, ir neļaut sālim nokļūt uz automašīnas neaizsargātajām detaļām.

To var panākt, izmantojot speciālus aizsarglīdzekļus. Taču pirms tam auto ir kārtīgi jānotīra, un ziemā tas jādara regulāri. Specializētajās automazgātuvēs tas parasti notiek vairākos posmos – no sākuma tiek veikta priekšmazgāšana, tad mazgāšana, skalošana, vaskošana, atkārtota skalošana un visbeidzot arī nosusināšana.

Priekšmazgāšanas laikā tiek atmiekšķēti lielākie netīrumi. Pēcāk tiek uzklātas aktīvās putas, kas atmiekšķē visus netīrumus, un tad to visu noskalo – no augšpuses uz leju.

Lietotu un vecāku auto īpašniekiem jābūt uzmanīgiem, jo spēcīgās ūdens un tīrāmo līdzekļu šaltis jau ieplīsušas gumijas blīves ap durvīm un stikliem var bojāt vēl vairāk.

Ja spēkrats ir īpaši netīrs, automātiskās mazgātavas nebūs labākā izvēle, jo to birstes var kaitēt ne tikai personīgajam, bet arī citiem automobiļiem, kas tiks mazgāti pēc tam. "Tās netīrumus - akmentiņus, šķembas, kas ir uz virsbūves, un smiltis - procesa laikā izkaisa, izkliedē pa visu mašīnu, uzsūc sevī, un nākamajai mašīnai, kas brauks, viņu atdod," brīdināja "Smart Service" klientu attiecību vadītāja Katrīna Poga.

Ziemā nomazgātais auto arī obligāti jāpārklāj ar vasku, jo tas virsbūvi palīdzēs aizsargāt no dubļiem un citiem netīrumiem. Turklāt šis pārklājums regulāri jāatjauno, raidījumam norādīja Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes Automobiļu katedras docents Gundars Zalcmanis.

"Tad, kad mēs ilgstoši braucam, tas vasks vai nu norīvējas, vai lielākoties ultravioletā starojuma un temperatūras ietekmē vaska daļiņas noveco un pārveidojas. Un pārveidojoties veidojas lipīgs slānis, pie kura sāk piesaistīties dažādi citi radniecīgi elementi," teic Zalcmanis.

Aukstā laikā pašapkalpošanās mazgātavās savu spēkratu nav ieteicams tīrīt, jo augsti temperatūras kontrasti var nodarīt bojājumus virsbūves krāsai.

Principā jau pie +10 grādiem mašīnas krāsā var veidoties mazas, teju nepamanāmas plaisas. Tāpēc ziemā eksperts mudina šo darbu uzticēt ekspertiem, kas to paveiks mazgāšanai paredzētās un labi apsildītās telpās.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu